Skupina prijateljev, ki se poznajo še iz šole, je imela tehnološko rešitev za iskanje ključev, zato se je za podporo svoje rešitve obrnila na platformo za množično zbiranje sredstev kickstarter. Tu so pred petimi leti za razvoj obeska Chipolo zbrali skoraj 300.000 dolarjev, kar je bilo dovolj za zagon proizvodnje.

Na trg šli prehitro

Kot je na zadnjem letošnjem dogodku Innotalks v pospeševalniku ABC povedal direktor Primož Zelenšek, so za ves postopek, od ideje do fiksnega proizvoda, porabili samo osem mesecev, »vse skupaj pa se je izšlo brez velikih raziskav«. »Imeli smo malo izkušenj in še manj poznanstev,« razloži Zelenšek. »Če bi imeli izkušeno ekipo, bi že takoj ustvarili na desetine milijonov, tako pa smo rasli počasi. Na trg smo šli prehitro, kar je bila napaka. Danes bi naredili drugače – osredotočeno bi gradili posamezne trge. Naš največji konkurent je na primer zamudil eno leto, ampak je bil proizvod veliko bolj izpopolnjen.«

Podjetje se je po prvem uspehu s svojim proizvodom odpravilo na ameriški trg, ki je bilo po Zelenškovih besedah velika priložnost. »Naredili smo vse za uspeh, mogoče pa nismo bili dovolj potrpežljivi.« Zaradi zelo dragega življenja so bili ameriško pisarno lani prisiljeni zapreti, usmerili pa so se predvsem v Evropo. Uspešni so tudi na Japonskem, v Južni Koreji in na Tajvanu, medtem ko so za vstop na kitajski trg za zdaj finančno prešibki. V ZDA, ki je ogromen trg, se nameravajo vrniti, a na to še niso pripravljeni, pove direktor. Kljub temu svojo navzočnost ohranjajo z udeležbo na sejmih, kot je lasvegaški CES, največja svetovna razstava uporabniške elektronike.

Možnosti za nadaljnji razvoj

Pametne obeske Chipolo vsak dan uporablja približno 50.000 ljudi po svetu. Letos so jih največ prodali v Skandinaviji, Franciji, Italiji in Veliki Britaniji. Podjetje, ki letošnje poslovno leto končuje s 3,5 milijona evrov prihodkov, pa ima še veliko možnosti za razvoj. »Razmeroma hitro, v samo nekaj letih, lahko dosežemo 100 milijonov evrov prihodkov,« poudarja Primož Zelenšek. Za tak cilj pa bi se morali povezati z velikimi partnerji, ki bi proizvod razširili prek svoje prodajne mreže. Druga možnost je industrija 4.0, ki potrebuje naprave za sledenje. Z napravami, ki so razmeroma poceni, in z veliko količino bi podjetje lahko doseglo ambiciozne cilje, seveda pa se ustanovitelji zavedajo, da se to ne bo zgodilo z danes na jutri, temveč kvečjemu v naslednjih petih letih.

Direktor Chipola polaga na srce vsem nadobudnim podjetjem, ki želijo prodreti na trg s svojo idejo, naj dobro vedo, kaj želijo, predvsem pa naj imajo pri tem dovolj podpore. Začetni neuspehi naj jih ne zaustavijo, »vztrajajte, bodite samozavestni, naj vas ne bo strah in hodite na sejme«. Predvsem pa je pomembno, kot so v podjetju ugotovili tudi sami, da razumejo stranke in njihove potrebe. In ne nazadnje, pridobiti je treba dobre kadre, kar je v sektorju zadnje čase težko, ker je povpraševanje po njih zelo veliko.