Ob branju naslovnic kitajskih medijev je le malo dvoma, koga krivijo za aretacijo finančne direktorice kitajskega tehnološkega velikana Huawei Meng Wanzhou. »Washingtonov poskus oviranja Huaweija si koplje lastno jamo« in »Prepovedovanje kitajskih podjetij, kot je Huawei, bo ZDA izoliralo od digitalnega trga prihodnosti« sta naslovnici kitajskega državnega časopisa Global Times.

Če se je 1. decembra še pričakovalo otoplitev odnosov med ZDA in Kitajsko zaradi podpisa dogovora o 90-dnevnem premirju v trgovski vojni med državama na vrhu G20 v argentinskem Buenos Airesu, so novice o aretaciji Mengove v kanadskem Vancouvru sprožile nov val negotovosti. ZDA sicer želi, da Kanada Mengovo izročijo njihovim organom pregona, saj jo krivijo kršenja sankcij proti Iranu.

Pritožbe nad nepravičnimi praksami Zahoda

Kitajska se že nekaj časa pritožuje nad nepoštenim odnosom Zahoda in predvsem ZDA do njenih tehnoloških podjetij. ZDA namreč že dolgo zaveznicam v Natu in tudi drugim državam svetuje, naj ne uporabljajo Huaweijevih naprav zaradi povezav med vrhom podjetja in kitajskimi državnimi oblastmi. Opozarjajo predvsem na možnost kraje podatkov. ZDA je med drugim tudi prepovedala prodajo Huaweijevih naprav na ameriškem trgu, na Kitajskem pa omenjene očitke in poteze ZDA označujejo za poskus nepravične zaščite ameriškega podjetja Apple pred uspešnim in hitro rastočim konkurentom s Kitajske.

Z aretacijo Mengove so se strasti sedaj še toliko bolj razvnele. Kitajska je medtem tudi že vrnila udarec in zaradi patentnega spora med ameriškim podjetjem Qualcomm in Applom prepovedala uvoz in prodajo iphonov v državi. Prepoved se nanaša na modele Iphone 6S, Iphone 6S plus, Iphone 7, Iphone 7 plus, Iphone 8, Iphone 8 plus in Iphone X, francoska tiskovna agencija AFP pa medtem poroča, da kitajske Applove prodajalne naprave danes kljub prepovedi prodajajo. V trgovinah pravijo, da s prepovedjo niso bili seznanjen.

Če bo prepoved tudi zares stopila v veljavo, bi znal biti hud udarec za Apple, ki je v zadnjem letu na Kitajskem ustvaril kar 20 odstotkov vseh globalnih prihodkov. Kitajska se zaveda svoje vse večje moči in vse pomembnejšega trga, kar se odraža tudi v opozorilu, zapisanem v Global times: »Če države ne bodo omogočale recipročnega odpiranja meja, ne bodo deležne koristi kitajskega digitalnega trga.«

Dvorezen meč

Čeprav Kitajska s svojim trgom v rokah drži močno karto, je njen ukrep zoper Apple lahko dvorezen meč. Ameriško podjetje je sicer res vse bolj odvisno od prodaje na Kitajskem, hkrati pa v tej državi že dolgo ustvarja ogromno delovnih mest in razvojnih središč. Po Applovih lastnih ocenah naj bi samo leta 2017 na Kitajskem v vsej dobaviteljski in produkcijski verigi ter prodaji zaposlovali okoli 4,8 milijona Kitajcev, kar je okoli 0,3 odstotka celotnega prebivalstva največje države na svetu.