Ameriški avtomobilski gigant General Motors je v okviru prestrukturiranja podjetja napovedal, da bo zaprl do pet tovarn v Severni Ameriki ter ukinil do 15.000 delovnih mest. To je razjezilo lokalne politike in sindikate pa tudi Belo hišo, saj je načrt diametralno nasproten obljubam predsednika Donalda Trumpa o povečevanju števila delovnih mest v industriji oziroma proizvodnji. Za povrhu bodo dve tovarni zaprli v Michiganu, eno pa v Ohiu, torej v dveh volilno zelo pomembnih zveznih državah.

Konec za šest tipov vozil

V podjetju pravijo, da poslovna izguba ni razlog za zapiranje petih tovarn v ZDA in Kanadi, še dveh pa na drugih celinah. Glavni je preusmeritev v električna ter samovozeča vozila, kjer naj bi bila prihodnost avtomobilskega trga in kamor se konkurenti že usmerjajo. Kot drugi razlog za zapiranje tovarn navajajo upad prodaje vozil, kot so limuzine, coupeji in športna vozila. Naročil za chevrolet cruze, denimo, je letos za 22 odstotkov manj, navaja Reuters. General Motors bo tako prenehal izdelovati šest tipov vozil, poleg omenjenega še chevroleta impalo, hibrid chevrolet volt, buicka lacrosee, cadillaca CT6 in cadillaca XTS. Na njihov račun naj bi izdelali več vozil drugih oblik, po katerih je več povpraševanja, in letno pridobili šest milijard dolarjev.

Ker so tovarne največjega ameriškega proizvajalca vozil zasnovane tako, da v vsaki izdelujejo le en tip vozila, to pomeni zapiranje obratov. Skupno naj bi odpustili do 15.000 ljudi, a nekateri naj bi našli delo v drugih tovarnah. V podjetju krivde za zapiranje niso pripisali Trumpovim uvedbam carin na tuje jeklo in aluminij, čeprav je med velikimi poraženkami tega ukrepa prav avtomobilska industrija. Sporočili pa so, da jih je ta letos stal milijardo dolarjev.

Politične dimenzije odločitve

Politični in sindikalni odziv na odločitev podjetja, ki so ga po izbruhu finančne krize leta 2009 rešili z državnim denarjem, je bil takojšen, vključno s Trumpovim, ki je po pogovoru s predsednico General Motors Mary Barra dejal: »Bil sem zelo oster ... Rekel sem: Veste, ta država je veliko storila za General Motors. Bolje bo, da se hitro vrnete tja.« Predsednik meni, da bi moralo podjetje v istih obratih zagnati proizvodnjo kakšnega novega tipa avtomobila. Kar pa naj bi bilo malo verjetno.

Odločitev podjetja s sedežem v Detroitu je za Trumpa posebej moteča, ker ves čas trdi, da Bela hiša s svojo politiko skrbi za to, da se v ZDA vračajo delovna mesta v proizvodnji. Enako moteč je zanj teren, kjer se je to zgodilo. Ohio je ob Floridi v zadnjem času najpomembnejša zvezna država predsedniških volitev, ker je relativno velik, rezultat pa nepredvidljiv. Michigan, kjer bo General Motors zaprl proizvodno linijo v Detroit-Hamtramcku in Warrenu, pa je tipična država, kjer je razočarani delavski razred leta 2016 obrnil hrbet Hillary Clinton in s tesno večino podprl Trumpa. Še eno tovarno motorjev bodo zaprli v Marylandu.

Dogajanje tako demokratom ponuja priložnost za kritiko predsednika. Demokratski kongresnik Tim Ryan iz Ohia, ki zastopa tudi območje Lordstowna s tovarno, ki jo bo General Motors zaprl, je denimo zapisal: »Rotim predsednika Trumpa, naj drži besedo, ki jo je dal ob obisku lani, ko je dejal, da se delovna mesta vračajo. ’Vsa se vračajo. Ne odhajajte. Ne prodajajte hiš,’ je dejal. Toda doslej je predsednik Trump spal. Naši skupnosti dolguje pojasnilo.«

Razočaranje tudi v Kanadi

Razočarani so tudi v Kanadi, kjer se zapira tovarna v Oshawi pri Torontu, verjetno decembra prihodnje leto. Obrat ima več kot stoletno tradicijo in zaposluje 2500 ljudi ter je pomemben tudi širše v državi, ki je leta 2009 sodelovala pri reševanju ameriške avtomobilske industrije. »Globoko sem razočaran. Delavci General Motorsa so bili več generacij srce in duša Oshawe,« je dejal kanadski premier Justin Trudeau in svoje občutke sporočil tudi Mary Barra.

Sindikati pravijo, da še niso rekli zadnje. Kanadski trdijo, da napoved zaprtja tovarne pomeni kršitev zavez podjetja iz predlanskih pogajanj o kolektivni pogodbi. Tudi sindikati delavcev v ameriški avtomobilski industriji napovedujejo ukrepe in obtožujejo podjetje, da nadaljuje s selitvijo delovnih mest v tujino. »Preračunljiva odločitev General Motors, da zmanjša ali ustavi proizvodne linije v ameriških tovarnah, medtem ko jih povečuje v Mehiki in na Kitajskem, od koder potem prodajajo vozila ameriškim potrošnikom, je hudo škodljiva za ameriško delovno silo,« je po poročanju CNN dejal podpredsednik sindikata United Autoworkers Terry Dittes.