In medtem ko se dobro plačana železniška delavska elita, vodena iz centrov nekaterih političnih strank, zmerja po telefonih in v javnosti, lahko turisti z našimi vlaki potujejo v Koper, če se jim seveda ljubi, več kot dve uri, po googlovem zemljevidu sodeč celo dve uri in 44 minut. Za potovanje z vlakom med Ljubljano in Novo Gorico boste porabili še več časa. S pravim vlakom in s pravimi tiri bi se vozili kakšne pol ure. A v Sloveniji smo navajeni, da je tako, in z vlakom se vozijo le redki, če je ravno nujno. Z različnimi spletnimi stranmi smo prišli do lestvice najhitrejših vlakov na svetu, kar nekaj jih je tudi v Evropi in kar nekaj jih vozi (za naše razmere znanstvenofantastičnih) več kot 300 kilometrov na uro.

Shanghai Maglev (Kitajska), 430 km/h

Maglev je oznaka za tip vlakov, ki ne vozijo po običajnih tirih. Maglev (magnetno lebdenje) pravzaprav lebdi na magnetnem polju, ki ga ustvarijo superprevodni magneti v tračnici. Ker ni stika med vozilom in progo, je trenja izredno malo, zato takšni vlaki dosežejo neverjetne hitrosti. Za postavitev šanghajske proge Maglev so menda porabili več kot milijardo evrov, z deli za 30,5 kilometra dolgo progo od letališča do šanghajskega metroja so začeli leta 2001, končali pa so leta 2004. Vlak, ki ga je projektiral nemški Siemens, omogoča, da se potniki po 30-kilometrski progi na svoj cilj v jutranji konici pripeljejo v dobrih sedmih minutah, sicer pa takšno potovanje traja okoli osem minut – z avtom bi potovali kakšnih 45 minut. Maglev doseže najvišjo hitrost v štirih minutah, povprečna hitrost tega vozila prihodnosti pa je 250 km/h. Če se boste odločili za potovanje, boste za navadno karto plačali sedem evrov. VIP-sedeži so nekoliko dražji, vse skupaj pa bo cenejše, če hkrati kupite tudi letalsko karto.

Harmony CRH 380A (Kitajska), 380 km/h

Gre za vlak, ki vozi po sistemu EMU, kar pomeni, da ima v nasprotju z navadnim vlakom, ki ga vleče lokomotiva, vsak člen svoj električni pogon. Na kitajskih progah vozita dva tipa vlakov CRH, počasnejši z osmimi in hitrejši s šestnajstimi vagoni, ki so na testih dosegali hitrosti tudi več kot 480 km/h. Prve vožnje so opravili septembra 2010 na progi Šanghaj–Nandžing. Z avtom je med mestoma za okoli 3 ure in pol vožnje, prejšnji vlak je vozil 78 minut, Harmony CRH 380A pa porabi za pot kakšnih 45 minut.

AGV Italo (Italija), 360 km/h

V Sloveniji velja francosko podjetje Alstom zaradi projekta TEŠ6 za pojem korupcije, v Italiji, kjer na progi med Rimom in Neapljem vozi njihov vlak AGV, pa za višek sodobne tehnologije. Kakorkoli, francosko vozilo, v lasti italijanskega podjetja NTV, potrebuje za razdaljo med Rimom in Neapljem (258 km) kakšno uro. Ob tem v vseh treh razredih ponudijo usnjene sedeže, televizijo in brezplačno spletno povezavo. Menda je 98 odstotkov vlaka mogoče reciklirati in še zanimivost: Alstomov vlak je na testih leta 2007 dosegel hitrost 573 km/h.

Siemens Velaro E/AVS 103 (Španija), 350 km/h

Za Španijo prirejena verzija modernih Siemensovih vlakov se vozi na relaciji med Madridom in Barcelono. Po cesti je razdalja med mestoma kakšnih 625 kilometrov, za kar dober avto potrebuje približno šest ur. Velaro je opazno hitrejši – na cilj vas pripelje v dveh urah in pol. Vlak, ki ima osem potniških vagonov oziroma 404 sedeže, je svoj rekord dosegel med testnimi vožnjami: če so izpolnjeni vsi pogoji, lahko zapelje z najvišjo hitrostjo 403 km/h.

Talgo 350 (Španija), 350 km/h

Španski proizvajalec vlakov Talgo izdeluje omenjena vozila za špansko nacionalno železniško podjetje Renfe. Vlak, ki ga imenujejo tudi pato, po naše raca – ker je prvi del vozila podoben kljunu – velja, ob nesporni ekstremni hitrosti, tudi za izredno udobnega. V dvanajstih vagonih s štirimi razredi imajo potniki ob sedežih prostor za noge in dostop do video-, avdio- in spletnih naprav ter do informacijskih ekranov. Največjo hitrost je vlak dosegel na testih – 362 km/h.

E5 Series Shinkansen Hayabusa (Japonska), 321 km/h

Najhitrejši japonski vlak vozi na progi med Tokiom in Aomorijem. Izdelali so ga pri Hitachiju in Kawasakiju, njegova vožnja traja nekaj manj kot tri ure. Nič posebnega, če ne bi šlo za kar 716 km dolgo pot. Ena od značilnosti vozila je 15-metrski kljun, ki omogoča zmanjšanje hrupa in vibracij. Vlak ima 731 sedežev in na njem ponujajo vse mogoče udobje ter poseben razred z le 18 sedeži, kjer lahko od osebja dobite maske za spanje, copate, odeje ter seveda tudi izbrano hrano in pijačo.

Alstom Euroduplex (Francija), 321 km/h

Francoske železnice SNCF upravljajo z Alstomovimi dvonadstropniki, ki z velikimi hitrostmi brzijo na relacijah po Franciji, Švici, Luksemburgu in Nemčiji. Vlak je iz tretje generacije vozil TGV in ima v nasprotju s prejšnjimi veliko manjšo porabo energije ter boljšo aerodinamičnost. Euroduplex lahko v obeh nadstropjih svojih osmih vagonov v eni vožnji prepelje več kot 1000 potnikov, ki imajo na voljo vso potrebno mobilno in spletno infrastrukturo ter osebje, ki govori več evropskih jezikov.

SNCF TGV Duplex (Francija), 321 km/h

Pri Alstomu so začeli vlakovne duplekse graditi za francoske železnice kot manjšo, nepomembno linijo vlakov. V zadnjih letih pa so vozila, ki naenkrat prepeljejo 508 potnikov, postala nepogrešljiva, do leta 2012 so jih z različnimi imeni v različnih oblikah na tire postavili kar 160. Duplex povezuje vsa največja francoska mesta in ga je mogoče v 90 odstotkih reciklirati. Vlak ima tri razrede in v najboljšem je ob avtomatih za hrano in pijačo, spletnih povezavah ter brezplačnih revijah mogoče dobiti tudi pijačo dobrodošlice.

ETR 500 Frecciarossa (Italija), 300 km/h

Da najhitrejši vlaki na svetu niso zelo oddaljeni od nas, dokazuje tudi ETR 500, ki vsak dan vozi med Milanom, Rimom in Neapljem. Za pot med Rimom in Milanom (okoli 600 km po cesti) potrebuje Frecciarossa približno 2 uri in 40 minut. Na to, da je takšen vlak še kako potreben, kaže dejstvo, da jih gre na pot vsak dan 28. Zdaj že drugo generacijo vlakov so ustvarili inženirji Alstoma, Bombardierja in Ansaldo Brede. Seveda ni treba posebej poudarjati, da gre za udobna vozila z vsemi spletnimi in elektronskimi dodatki.

THSR 700T (Tajvan), 300 km/h

Japonski konstruktorji Hitachi, Kawasaki in Nippon Shayro so za tajvanski trg priredili vlak iz serije Shinkansen ter ga leta 2007 prvič spustili na tajvansko hitro železnico (350 km). Vozilo to pot prevozi v le devetdesetih minutah, zanimivo pa je, da svojo najvišjo hitrost doseže že v 15 minutah. Pravijo, da THSR 700T upošteva vse najvišje evropske varnostne standarde, po drugi strani pa gre za veliko reč – vlak sprejme le nekaj manj kot 1000 potnikov, ki so razdeljeni v dva razreda, v boljšem, poslovnem, je prostora le za 66 ljudi.