Ni boljše slike za to, kakšne »zveri« lahko postanemo ljudje, kot je ta, ki jo lahko danes spremljamo v Veliki Britaniji in Ameriki. Prišel je namreč črni petek, praznik za zapravljivce in lovce na popuste ter pravi resničnostni spektakel. Množice ljudi, ki so za ugoden televizor, računalnik ali hladilnik pripravljeni tudi na celonočno kampiranje na parkiriščih trgovskih središč in obračunavanje s pestmi, se zgrinjajo v trgovine, trgovci, ki ponujajo tudi do 85 odstotkov cenejše blago, preštevajo izkupiček, mediji, ki iz ure v uro spremljajo stanje, pa preštevajo popuste in žrtve.

Črna statistika črnega petka

Deset mrtvih in 105 poškodovanih je v zadnjih desetih letih naštela spletna stran blackfridaydeathcount, ki spremlja kolateralno škodo tega »praznika«, splet pa je vsako leto poln zabavnih in manj zabavnih fotografij, videoposnetkov in novic o žrtvah stampedov na trgovine. Lanski izkupiček je naslednji. En moški je umrl na parkirišču pred trgovino Macy's v New Jerseyju, ko je bil v strelskem napadu ranjen tudi njegov brat, drugi pa na parkirišču v Nevadi pred Walmartom, ko ga je v boju za parkirni prostor s pištolo prehitel in posledično ubil preveč zagnani tekmec. V Tennesseeju je bil med streljanjem pred trgovino WolfChase Galleria ranjen še en moški, v San Antoniu pa je nekdo ustrelil nesrečnika, ki je hotel pomagati pretepeni ženski.

Se je pa nekaj nasilnih incidentov, če ne štejemo običajnega prerivanja in prepiranja, zgodilo tudi v drugih državah po svetu. Do pasu gol moški je v eni od trgovin v okolici kanadskega Vancouvra kupce bičal s pasom za hlače, v južnoafriškem trgovskem središču je naval ljudi poteptal žensko, a je ta na srečo preživela, v Leedsu v Veliki Britaniji pa je zmikavt v trgovini HMV zabodel v vrat policista, ki ga je ujel pri kraji.

Milijoni dolarjev na minuto

Ob vsem tem dokaj logična postane tudi razlaga, od kod ime črni petek. Čeprav trgovine frazo že od 80. let dalje promovirajo kot dan, ko zaradi dobre prodaje prilezejo iz rdečih številk v črne, je ta namreč v resnici zrasla na zelniku ameriških policistov že dvajset let prej, ko so dan po zahvalnem dnevu vsako leto morali brzdati naval navijačev, ki so v Filadelfijo drli na tradicionalno nogometno tekmo med ameriško vojsko in mornarico. Je pa črni petek seveda črn tudi v pomenu, pod katerim ga prodajajo trgovci. Nakupovalni petek, ki vedno pride po zahvalnem dnevu, kar je letos 24. november, je poluradni začetek prazničnih nakupov, ki trajajo do božiča in sestavljajo 30 odstotkov letne prodaje, številke, okoli katerih se vrtijo lanski podatki in letošnje napovedi, pa so naravnost vrtoglave.

Lani je ameriške trgovine, ki so se za letos v Ameriki opremile z dodatnega pol milijona prodajalcev, samo na črni petek oblegalo 101,7 milijona ljudi, od petka do ponedeljka pa skupno 137 milijonov. Vsak je v povprečju zapravil 935 dolarjev, vsi skupaj pa 655,8 milijarde dolarjev, medtem ko za letos pričakujejo štiriodstotno rast, tako da bo prodaja verjetno večja za skoraj 30 milijard. Še večjo rast prodaje v prihodnjih štirih dneh, od petka do ponedeljka, pričakujejo v Veliki Britaniji. Ta naj bi bila za osem odstotkov višja kot lani, okoli 13 milijonov kupcev pa bo zapravilo več kot 13 milijard dolarjev oziroma več kot 11 milijard evrov, od katerih bo 1,5 milijarde evrov šlo samo za današnje spletne nakupe.

Po črnem petku še kiberponedeljek

Črni petek se je začel že danes ob polnoči in bo trajal do razprodaje zalog oziroma vse do konca dneva. A preden skočite na splet ali si obujete superge, se založite z vodo in stečete v trgovine pri nas, pozor. Vedno več trgovin ponuja boljše in boljše popuste že v dnevih pred črnim petkom, ki sicer še vedno ostaja najboljši dan za nakup televizij, pametnih tablic, kuharskih naprav in nakita, prihaja pa tudi kiberponedeljek, ki naj bi letos postal celo najboljši dan za spletne trgovce v zgodovini ameriškega nakupovanja.