Britanci so danes, poleg svojih ameriških bratrancev, najbolj izčrpani potrošniki sveta. Včeraj so se od zgodnjih jutranjih ur predajali največji nakupovalni orgiji leta, imenovani črni petek, zaradi katere so milijoni ljudi začasno ob pamet.

V 24 urah naj bi bančne kartice in gotovina segle zelo visoko: do novega rekorda. Naj bi, saj je bila letos gneča v trgovinah na delovni dan opazno manjša kot lani, ko so se številni lovci na razprodaje celo stepli in je v vrsti trgovin morala posredovati policija. Eno od trgovin Tesca so morali zaradi prevelike gneče zapreti 36 minut po polnoči – 36 minut po tistem, ko so jo odprli. Dvesto kupcev je morala policija precej grobo odstraniti iz neke velike trgovine, ko so jo zaprli, ker je niso hoteli zapustiti. Letos naj bi se številni lovci na razprodaje ne samo rahlo spametovali, ampak tudi veliko več klikali, kot stali v vrstah; več kupovali v virtualnem svetu in precej manj na zemlji, čeprav so včeraj prve trgovine odprli že opolnoči ali ob pol enih zjutraj, večino pa ob šestih. Denimo trgovina Currys je včeraj po spletu prodala po sto televizorjev na – minuto.

Uvoz iz ZDA

Britanci so črni petek – kot številne druge dobre in slabe reči – uvozili iz ZDA. Ameriški trgovci so na začetku tega stoletja za črni petek razglasili dan po največjem ameriškem prazniku, zahvalnem dnevu, ki je vedno četrti četrtek v novembru, saj se na ta dan začne božična nakupovalna mrzlica. Nikjer na svetu na ta dan ne zapravijo toliko denarja kot v ZDA, kjer je lani na razprodajah v običajnih in spletnih trgovinah nakupovalo skoraj 134 milijonov ljudi. V trgovinah po vsem svetu so porabili skoraj 51 milijard dolarjev (manj kot zadnja tri leta, a več kot leta 2010), v spletnih veliko manj, ne pa malo: 1,5 milijarde dolarjev (dosedanji rekord). V ZDA na črni petek trgovci cene znižajo še veliko bolj kot v Britaniji. Najbolj veriga trgovin Best Buy: za 95 odstotkov običajne cene. Lani so velike ploske televizorje prodajali po 150 dolarjev.

Na Otoku se je zares prijel šele leta 2013, že lani pa je postal najbolj nor nakupovalni dan. V resničnem in spletnem svetu. Lani so Britanci v 24 urah zapravili 1,91 milijarde funtov. Letos naj bi jih 16 odstotkov več: 2,22 milijarde. Britanske medije, ki so napovedovali zelo različne številke, je včerajšnji črni petek obsedel. Posebno televizije, ki so v pomanjkanju sveže gneče in sramotilnih bitk kupcev za ploščate televizorje, najbolj priljubljen plen lovcev na razprodaje, prenosne računalnike in druge reči kazale lanske posnetke. V trgovinah so pričakovali blizu 14 milijonov lovcev na razprodaje. Videti jih je bilo veliko manj. Lani so na ta dan norih razprodaj Britanci na spletu porabili rekordnih 810 milijonov funtov. Več kot na kateri koli drugi razprodajni dan pred božičem. Več kot na kibernetski (720 milijonov) in manični ponedeljek (677 milijonov), ki sta druga dva vodilna razprodajna dneva pred božičem. Britanci naj bi letos od včerajšnjega črnega petka do konca kibernetskega ponedeljka (letos 30. november) na razprodajah porabili dobro petino (21 odstotkov) več denarja (450 milijonov funtov) kot Belgijci, Francozi, Italijani, Nemci, Nizozemci in Španci skupaj.

Nakupovalni dnevi do božiča

Razprodajne cene črnega petka, ki so na Otoku tja do 60 in še kakšen odstotek čez nižje od običajnih, vodijo v pravo nakupovalno norost, na katero že v novembru vpliva tradicionalno britansko odštevanje nakupovalnih dni do božiča, največjega obdarovalnega praznika v letu. Marsikaj od tega, kar so včeraj kupili Britanci, bo zavito v darilo končalo pod božičnim drevesom. Marsikaj bodo čez čas bolj ali manj uspešno poskušali prodati v velikih spletnih trgovinah, kot je ebay. Marsikaj bo neodprto obležalo v garažah in na podstrehah preprosto zato, ker so številni Otočani včeraj kupovali to in ono samo zato, ker je bilo (zelo) poceni, ne pa zato, ker bi to potrebovali. Britansko noro zapravljanje v novembru in predbožičnem decembru ni nič novega. Lani so v trgovinah v novembru zapravili 28,7 milijarde funtov. Nakupovalni november se bo vsak čas prevesil v nakupovalni in tudi veseli december. Do januarskih glavobolov, ki jih prinese predbožično nakupovalno besnilo, je še daleč.