Pri vstopu mednarodnih diskontnih trgovskih verig na slovenski trg pred približno desetletjem je bilo na njihovih policah najti le redke slovenske izdelke. Nato se je slika spremenila: delež slovenskih izdelkov se je povečeval, hkrati pa so diskontni trgovci pri trgovskih blagovnih znamkah okrepili sodelovanje z domačimi proizvajalci hrane in pijače. Prav to je verjetno poleg finančne krize in hitre širitve prodajne mreže ključni razlog, da nizkocenovni trgovci na slovenskem trgu krepijo tržne deleže.

V zadnji anketi nakupovalnega monitorja GFK je 31 odstotkov anketirancev navedlo, da pri diskontnih trgovcih porabijo največ denarja. Medtem ko je ta delež leta 2014 znašal 24 odstotkov, je bil leta 2009 še 12 odstoten. V tem izračunu ni upoštevan podatek, koliko denarja so kupci porabili v posamezni trgovini, kaže pa delež vseh potrošnikov pri diskontnih trgovcih.

Bistveno bolj razvejena Hoferjeva prodajna mreža

Sodeč po javno dostopnih podatkih o poslovanju v preteklem letu (v Lidlu so jih objavili pred dnevi), je Hofer daleč največji diskontni trgovec v Sloveniji.

Hoferjeva prodajna mreža je bistveno bolj razvejena od Lidlove in Eurospinove. Kot so pojasnili v Hoferju, ki je prvo prodajalno v Sloveniji odprl leta 2005, so imeli konec lanskega leta na domačem trgu v lasti 78 prodajaln, v letošnjem letu pa so odprli tri nove. Od leta 2007, ko je v Sloveniji začelo poslovati prvih 15 Lidlovih trgovin, se je njihovo število do konca lanskega leta povečalo na 47. Do konca letošnjega leta nameravajo odpreti še dve prodajalni, v prihodnjem letu pa začeti prenovo vseh trgovin, so napovedali v Lidlu.

Po številu prodajaln se je Lidlu približal Eurospin, po prometu in dobičku pa še zdaleč ne. Kot so pojasnili v Eurospinu, bodo imeli konec letošnjega leta v Sloveniji enako število prodajaln kot leto prej, torej 46. Pri tem so poudarili, da to ne pomeni, da letos niso odprli nobene nove trgovine. Ker nista bili več ustrezni, so namreč zaprli dve prodajalni in v istih krajih odprli dve novi, sodobnejši. V prihodnjem letu načrtujejo razširitev maloprodajne mreže s štirimi ali petimi novimi prodajalnami, so dodali v italijanski diskontni verigi.

Tako Hoferju kot Eurospinu se je dobiček lani znižal za dobro petino, po drugi strani pa se je Lidlu zvišal za slabih 20 odstotkov. Medtem ko Lidl in Eurospin na slovenskem trgu svoje poslovanje večinoma financirata z dolžniškimi viri, ga Hofer večinoma financira z lastniškimi viri.

Lidlov velikopotezni vstop na ameriški trg

Večna konkurenta Lidl in Aldi, kot se v večini držav imenujejo Hoferjeve prodajalne, skrbi ne povzročata le slovenskim klasičnim trgovcem – Mercatorju, Sparu in Engrotušu –, temveč tudi drugim po svetu. Na britanskem trgu sta Aldi in Lidl v zadnjem četrtletju (končanem v začetku novembra 2016) sicer beležila najnižje stopnje rasti v zadnjih petih letih. Toda kljub temu se je pri Aldiju rast zvišala za okoli enajst odstotkov, pri Lidlu pa približno za pet odstotkov. Obenem je edino Tescu, od tako imenovanih štirih največjih tamkajšnjih trgovcev, v zadnjih nekaj letih sploh uspelo povečati prodajo, in sicer za dobra dva odstotka, so poročali številni britanski mediji. Na britanskem trgu Aldi in Lidl trenutno obvladujeta skoraj 11-odstotni tržni delež, po nekaterih napovedih pa bo v prihodnosti namesto velikih štiri postal primernejši izraz velikih šest trgovcev.

Podobne skrbi kot na britanskem trgu pa Aldi in Lidl povzročata tudi največjim ameriškim trgovskim verigam. Na ameriškem trgu je Hofer prisoten že od leta 1976, do danes pa mu je v 34 zveznih državah uspelo odpreti okoli 1600 prodajaln. Načrti za prihodnost so odpreti od 80 do 130 novih prodajaln v ZDA na leto, je pred kratkim poročala ameriška revija Forbes. Po drugi strani Lidl na ameriškem trgu (še) nima trgovin, načrtuje pa velikopotezni vstop na ta zahtevni trg, na katerem kraljuje največji svetovni trgovec Wal-Mart. Prvotni načrti odprtja prvih stotih prodajaln leta 2018 so popravili navzgor, tako da namerava Lidl na ameriškem trgu odpreti 150 trgovin, večino lokacij zanje pa je že pridobil.

Poslovanje diskontnih trgovcev leta 2015

Gvin

PODATKI

Rast/padec

čistega

dobička v %

Čisti

dobiček

Prihodki

od prodaje

Rast/padec

prihodkov v %

Sredstva

396,516.961

12

14,857.743

–24

395,632.892

HOFER TRGOVINA

300,269.950

8

10,395.413

19

209,648.912

LIDL SLOVENIJA

112,492.381

7

805.806

–23

54,304.917

EUROSPIN EKO

Povprečno št.

zaposlenih

Kapital

278,555.655

1031

HOFER TRGOVINA

84,668.492

1268

LIDL SLOVENIJA

9,114.781

385

EUROSPIN EKO