Beepi, zagonsko podjetje iz Kalifornije, letnik 2013. Dejavnost: spletna prodaja rabljenih avtomobilov. Nobenih pogajanj s (pre)prodajalci, nobenega preverjanja zgodovine avtomobila, pregleda v pooblaščenem servisu, pogajanja o ceni. Zgolj nekaj dotikov na pametnem telefonu.

Njihova stranka je na twitterju napisala: »Danes sem kupil avto. Na internetu. Z aplikacijo. Na mojem telefonu. Najbolj milenijska stvar, ki sem jo kdaj naredil. Hvala, Beepi.«

Deset dni časa, da se zaljubiš

Beepi raste z 20-odstotno letno stopnjo. Izvršni direktor, serijski podjetnik Alejandro Resnik, je prišel na zamisel o podjetju, potem ko je kupil rabljenega džipa, ki se mu je pokvaril kmalu po nakupu, med vožnjo. »Beepi prodaja avtomobile stoodstotno po spletu. Nima prodajnih salonov,« pravi Resnik. Ima pa več kot 150 milijonov dolarjev vlagateljskih sredstev, s katerimi si omogoča hitro rast na ameriškem trgu.

Lani se je vrednost trga rabljenih avtomobilov v ZDA približala 700 milijardam dolarjev. Poleg Beepija se je v zadnjih treh letih v Silicijevi dolini pojavilo še nekaj podobnih start upov – Shift, Carvana, Vroom, Instamotor, ki prek aplikacij povezujejo kupce in prodajalce. Za nakup rabljenega avtomobila in način financiranja se je mogoče dogovoriti v nekaj minutah, prodajalec pa pripelje kupcu avtomobil na dom načeloma še isti dan. Z uporabo mobilne tehnologije in algoritmov, ki natančno napovedo, koliko kilometrov bo avtomobil še prevozil, in s poslovnim modelom, ki je veliko cenejši od klasičnih posredniških prodajaln rabljenih avtomobilov, spletna oblika prodaje zagotavlja boljši rezultat tako za prodajalce kot za kupce. Spletni posredniki kot svojo prednost navajajo tudi transparentnost in možnost vračila kupljenega avtomobila v desetih dneh – brez potrebe po kupčevem pojasnilu.

Prodajni salon, kaj je to?

»Nismo toliko preprodajalci kot tržnica za posredovanje med ljudmi. Nimamo prodajnih salonov s prodajalci, zato nimamo niti visokih koncesionarskih operativnih stroškov in nikoli nismo lastniki avtomobila. Vse to nam omogoča prihranke, ki gredo v korist kupca,« pravi Minnie Ingersol iz start upa Shift.

Ernie Garcia, ustanovitelj Carvane, pravi, da je bilo glede na število nezadovoljnih kupcev v klasični trgovini z rabljenimi avtomobili le vprašanje časa, kdaj se bodo pojavile rešitve, podprte s pametno tehnologijo. Pri Carvani avtomobil odkupijo od prodajalca, porabijo približno tisoč dolarjev za morebitna popravila in obnovo, potem pa ga ponudijo na svoji spletni strani. Avtomobil pripeljejo kupcu kamorkoli s tovornjakom.

Vsi ameriški spletni prodajalci rabljene avtomobile pred prodajo temeljito preverijo. V podjetju Beepi na primer tehnično vrhunsko izobraženi inšpektorji pregledajo 240 standardnih točk oziroma funkcij avtomobila. Ob odkupu oziroma prodaji avtomobila v podjetju poskrbijo tudi za vsa potrebna administrativna opravila.

Testna vožnja je mit

Na videz veliko oviro – odsotnost možnosti za preizkusno vožnjo – so pri Beepiju zlahka odpravili. Alejandro Resnik se je prepričal o velikem potencialu za spletno prodajo avtomobilov že v poglobljeni raziskavi med študijem na sloviti univerzi MIT (Massachusetts Institute of Technology). Prepričevali so ga, da spletna prodaja rabljenih avtomobilov ne more uspeti brez možnosti testne vožnje. Američani želijo, tako kot Slovenci, avtomobil najprej preizkusiti. »Raziskava je pokazala, da ljudje verjamejo, da lahko s testno vožnjo realno ocenijo kakovost avtomobila, vendar je takšno prepričanje daleč od resnice,« pravi Resnik, ki je v raziskavi anketiral tisoč ljudi. Osemdeset odstotkov jih je navedlo, da avtomobila ne bi bili pripravljeni kupiti brez preizkusne vožnje. »Ko pa smo jih vprašali, ali bi kupili avtomobil brez testne vožnje, če bi avtomobil znamke, ki ji zaupajo, pregledal mehanik, ki mu zaupajo, obenem pa bi imeli možnost, da avtomobil v desetih dneh vrnejo in dobijo vrnjen denar, je bilo proti taki možnosti nakupa le še 20 odstotkov vprašanih.« To je pripeljalo do preprostega poslovnega modela podjetja Beepi.

»Nakup avtomobila smo naredili nevarno preprost,« pravi Resnik in dodaja, da vrnejo kupljeni avtomobil le trije odstotki kupcev. »Greš na spletno stran Beepija, se zaljubiš v eno od tam predstavljenih vozil, in to je vse. Nedvomno pa to lahko slabo vpliva na nekatere zakone. Večino vozil so do zdaj namreč vrnili zato, ker je žena kupila avtomobil brez vednosti moža ali obrnjeno. Saj veste, nenadoma pripeljejo pred hišo porscheja in potem sledi: 'To ni to, o čemer sva se pogovarjala!'«