Utrujenost in zbranost voznikov sta v prometu prepogosto spregledana dejavnika, ko govorimo o prometni varnosti. Nič ne potolaži niti dejstvo, da naj bi 30 odstotkov celotne populacije trpelo za katero od spalnih motenj, kar se posledično odraža v razdraženih, utrujenih in nepozornih voznikih. Zgovorno je tudi dejstvo, da naj bi bili za 20 odstotkov vseh prometnih nesreč krivi prav nezbranost in utrujenost.

Avtomobilska industrija zadnja leta razvija različne načine, kako voznika pravočasno opozoriti na njegovo zmanjšano sposobnost vožnje. Usmerjeni so predvsem na utrujenost. Večina novih vozil višjih razredov ima denimo kopico senzorjev, ki spremljajo voznikovo vedenje prek dinamike vožnje in kretenj v volanu. Pri Volvu razvijajo sistem, ki bo zaznaval odprtost oči, obstajajo pa celo avtomobilske naprave za spremljanje možganskih valov in ritma srca.

Pogled skozi zenice

Na letošnjem sejmu elektronike CES v Las Vegasu je podjetje Harman predstavilo prvi varnostni sistem, ki voznika spremlja prek očesnih zenic. Njegov namen ni opozarjanje v primeru utrujenosti, temveč zaznavanje kognitivne preobremenjenosti oziroma zbranosti. Razširjanje zenic je namreč znamenje za mentalno obremenitev, kar pomeni, da se voznik osredotoča na več stvari hkrati in je tako manj pozoren na vožnjo. Čeprav zveni nekoliko zapleteno, omenjeni sistem stvari pravzaprav poenostavi. Zaradi njegove učinkovitosti se odstrani potreba po dodatnih senzorjih v sedežih avtomobila, v volanu ali drugih pripomočkih, ki jih avtomobilska industrija postopoma uvaja.

Osrednja Harmanova naprava je kamera, ki nenehno beleži voznikove oči. Programska oprema analizira odzivnost zenic in v primeru nezbranosti samodejno utiša mobilni telefon, prilagodi umirjen način vožnje avtomobila in opozori vse druge varnostne sisteme, da morajo biti še bolj odzivni. Kot pojasnjuje direktor podjetja Alon Atsmon, želijo doseči holistični pristop, kjer kopica med seboj povezanih tehnologij skrbi za blagodejnost in v prvi vrsti varnost voznika. S tem ko odstranijo nepotrebne motnje v avtomobilu, se voznik lažje osredotoči na najpomembnejše – vožnjo.

Dejstvo je, da velikemu deležu voznikov misli med vožnjo begajo na različna področja. To potrjuje tudi britanska raziskava inštituta Institute of Advanced Motorists, ki razkriva, da 40 odstotkov voznikov priznava nepozornost za volanom. Nepozornost pa je pri prometnih nesrečah le redko zabeležena v statističnih podatkih, saj vozniki neradi priznajo, da niso bili pozorni na dogajanje na cesti.