Gospodarska kriza. Ko beseda nanese na podjetje Mansory, specializirano za predelavo luksuznih avtomobilov, tega izraza ne poznajo, zgolj gospodarski razcvet. Kupcev, ki imajo toliko pod palcem, da zgolj za predelavo odštejejo najmanj pol milijona evrov, je namreč veliko več, kot so zmogljivosti podjetja. Toda lastnik in ustanovitelj Iranec Kourosh Mansory se zaveda: »Kupec je kralj. Zato smo unikatni in je prav vsaka želja stranke za nas ukaz. Ves čas predelave smo v stikih. Posledično niti dva avta nista enaka.«

Danes, ko vemo, da so bogatejši vse bogatejši in imajo težave, kako denar zapraviti, se zdi ideja o podjetju, ki bo za izbrance predelovalo najdražje štirikolesnike, logična. Toda leta 1989, ko se je Kourosh z njo poigraval, so bili časi drugačni. Ime si je sprva ustvaril s proizvodnjo delov iz karbonskih vlaken in športnih volanskih obročev, toda želja predelovati avtomobile je bila vse močnejša. Na seznamu želja so se znašli rolls-roycei, bentleyi, aston martini, mercedesi, maseratiji in ferrariji. Iranec je dobro vedel, da mora za uspeh spoštovati njihovo tradicijo ter biti zavezan kakovostni izdelavi in naprednim tehnologijam.

Rolls-royce za 13-letnega sina

Njegov posel tako strmo raste, na leto skupaj s približno 200 sodelavci strankam preda okoli 80 avtomobilov, ki so dejansko spektakularni že na prvi pogled. Največ strank prihaja z Bližnjega vzhoda, vzhodne Evrope in ZDA, na vrata podjetja pa trka tudi vse več Kitajcev. »Naše stranke imajo že vse. Denar ne igra nobene vloge. Kdor kupuje naš avto, ga ne skrbi stanje na bančnem računu,« pojasnjuje možakar, ki že več kot 30 let živi v Evropi. Kupci si želijo dvoje – privlačen videz in še več moči, tako da so avti že nekakšno umetniško delo. Lep primer je predelava rolls-roycea phantoma. Stranka iz Združenih arabskih emiratov si je zaželela, da je obarvan v svetlečo črnino z nekaj dodatki oranžne barve. Namesto 460 je imel po predelavi za 400.000 evrov 600 konjev moči. In komu je bil namenjen? Bogataš ga je podaril svojemu sinu, ki pa je imel vsega 13 let. Še en primer, ko denar ni pomemben.

Za mnoge stranke je najpomembnejša barva avtomobila, vsaki želji seveda ustrežejo. Tako pojasnjuje, da so prav vse barvne kombinacije zunanjosti in notranjosti mogoče. Morebiti se komu zdi, da predelava ni posebno zahteven posel, a še zdaleč ni tako. Zahteva razvoj, ki ni nič manj zahteven kot razvoj serijskega avtomobila. »Vse skupaj traja približno dve leti, saj so testiranja zahtevna, posvetimo se vsaki podrobnosti. Večino delov proizvajamo sami, tako iz karbona kot tudi usnja,« še pravi podjetnik, ki pot do uspeha vidi v tem, da skupaj s sodelavci ljubi svojo službo.

Aventador za milijarderja z Otoka

Ljubi pa tudi avtomobile, pri čemer so mu bili nekaj časa najbolj pri srcu veliki terenci, zadnje čase pa stavi na bolj športne ferrarije in porscheje. Slednje je začel predelovati šele leta 2007, ko je prevzel posle švicarskega predelovalca Rinspeeda, svoj posel pa je razširil tudi na znamke Audi, BMW in Range Rover. Še vedno pa ostaja zvest poslu, s katerim se je pojavil na avtomobilskem zemljevidu, proizvodnji delov iz karbonskih vlaken. Tovarno ima na Češkem. Med večjimi strankami je Lotus, skupaj so sodelovali pri športniku evori GTE. Svež posel je proizvodnja vozil za golfiste, prestižnih ur in predelava notranjosti poslovnih letal.

Njegove stranke so pogosto anonimne, ve se samo, od kod prihajajo. »Tudi nogometni zvezdnik iz Barcelone si je zaželel, da mu predelamo ferrarija,« zaupa in s ponosom pravi, da se avtomobili z njegovim logotipom na nosu vozijo po cestah v Dubaju, Moskvi in Los Angelesu. Eden njegovih zadnjih lepotcev je rolls-royce wraith, ki je v izvedbi palm edition 999 okrašen z veliko zlata. Izdelali jih bodo le devet, ob omembi cene pa se le skrivnostno nasmehnejo. 6,6-litrski dvanajstvaljnik z močjo 624 konjev avto požene do stotice v vsega 4,4 sekunde, maksimalna hitrost je 300 kilometrov na uro. Veliko prahu pa se je dvignilo tudi ob predelavi lamborghinija venena – ob 50-letnici podjetja so izdelali le tri, vsak je stal 3,12 milijona evrov – za znanega kupca, britanskega milijarderja Jamesa Stunta, sicer moža Petre Ecclestone, hčere lastnika formule 1 Bernieja. Edinstveni J. S. 1 editon pospeši do stotice v 2,7 sekunde in doseže neverjetnih 355 kilometrov na uro, strošek predelave je ocenjen na milijone evrov. Milijarder ima v garaži že 20 Mansoryjevih predelav.