Bodo avtomobili čez dvajset, trideset let sploh še potrebni? Napredek razvoja osebnega avtomobila je viden že, če današnje jeklene konjičke primerjamo s tistimi izpred nekaj let. S katero inovacijo pa danes izstopaš iz povprečja vsakdanjih funkcij?

Eden izmed odgovorov je BMW-serija 7, ki je bila svetu predstavljena lani, letos pa je že v prodaji. Svojo izjemnost dokazuje z inovacijami, kot je večfunkcijski ključ, ki je že manjši računalnik s podatki o vašem BMW. Njegova najbolj izstopajoča funkcija je avtomatsko parkiranje. Avto lahko denimo pripelješ iz garaže, ne da bi se usedel vanj.

Je prihodnost v samovoznih avtomobilih?

Kaj pa drugi? Podjetje Tesla Motors je trenutno eno najbolj futurističnih in obetavnih podjetji, ki pa v primerjavi z drugimi ponuja zgolj električne avtomobile. Na žalost v današnjem svetu ob besedi »električni avtomobil« dobimo napačno asociacijo: avto, katerega domet ni prav velik, cena je visoka, pa tudi njegov dizajn ni ravno izpiljen. Vendar to za podjetje Tesla ne drži. Njihovi avtomobili so trenutno v svetu pravi unikat in po mojem mnenju eni izmed najbolj futuristično dodelanih. Predstavljajo se z avtomatskim krmarjenjem vozila, avtomatskim uravnavanjem hitrosti in menjavanjem voznega pasu ter avtomatskim parkiranjem. Res pa je za vse te ugodnosti treba odšteti zajeten kup denarja.

Sicer pa tudi druge avtomobilske korporacije vlagajo veliko denarja v samovozne oziroma avtonomne avtomobile. KIA, denimo, je letos predstavila svojo prvo podznamko samovoznih vozil, drive wise, ki naj bi na trg prišli leta 2030. Že pred letom 2020 pa namerava na trg poslati tudi avtomobile z delno samovozno funkcijo. Tudi švedski Volvo naj bi že leta 2017 na ceste poslal sto testnih vozil, na katerih bodo na razdalji 50 kilometrov preizkušali računalniško pospeševanje, zaviranje in avtomatski volan.

Ob vsem tem moramo upoštevati dejstvo, da nafta ne bo za vedno najpomembnejši vir pogona in da bomo poleg elektrike morali poiskati še kakšen vir. Na tem področju moramo omeniti Toyoto Mirai (mirai v japonščini pomeni prihodnost), ki deluje na vodik. Doseg tega vozila znaša kar 500 kilometrov, zagotavlja mirno in tiho vožnjo, brez vsakršnih izpuhov. In ravno tukaj se porodi vprašanje. Ali je sploh možno uresničiti take ideje? Bomo res imeli avtomobile, ki bodo namesto nas upoštevali prometne predpise in pazili na kolesarje, pešce in druge udeležence v prometu?

Naftni lobi še vedno zelo močan

Vsi vemo, da lahko stroj oziroma računalnik naredi napako. A kdo bo odgovarjal za posledice teh nesreč? Verjamem, da lahko avtomobili z ogromno novimi inovacijami prodrejo na trg zelo kmalu, vendar si težko predstavljam, da bi roboti namesto nas prevzeli eno izmed dejavnosti, ki ni vedno le obveznost, temveč tudi užitek.

Marko Košmrl, direktor podjetja Makoma, pooblaščenega trgovca in serviserja za avtomobile BMW, poudarja tri zelo pomembne stvari za prihodnost. Avtonomno vožnjo, kar pomeni, da bo vse večjo funkcijo prevzemal avto. Mobilnost, torej bomo avtomobile uporabljali zgolj z namenom priti od točke A do točke B v smislu rent-a-car ali pa kot taksiji brez voznika. In tretjič, avtomobile z novimi viri pogona. Vse namreč teži k ničelnemu onesnaževanju okolja. Seveda bo pred tem potrebnih kar nekaj vmesnih faz (hibridna vozila). »Naftni lobi je še vedno zelo močan, zato bomo še dolgo imeli avtomobile na naftna goriva oziroma hibride,« pravi Košmrl.

Po besedah regionalnega direktorja prodaje v Nissanu za zahodno Evropo Cedrica Langloisa sta v zadnjih letih največji inovaciji kar dve. Obe progresivno spreminjata avtomobil in njegovo uporabo. Na prvem mestu sta električno vozilo in avtonomno vozilo, ki obstajata že nekaj let, na drugem mestu pa je način uporabe vozila »car-sharing«, ki je v polnem razvoju predvsem v večjih metropolah. Prepričan je, da se bomo na vse inovacije v avtomobilizmu hitro privadili.

Strah pred terorizmom

Pa vendar, kaj nam avtonomni avtomobil v resnici lahko ponudi? Njegove prednosti so zagotovo veliko zmanjšanje gneče, manjša možnost nesreč in manj stresa pri vozniku oziroma lastniku avtomobila. Sodeč po Googlovih raziskavah bi bila velika prednost avtonomnih avtomobilov ta, da bi lahko začeli delovni dan že na poti v službo in ne šele s prihodom v pisarno. Samovozni avtomobili bi pripomogli tudi k transportu ljudi, ki ne morejo voziti sami, denimo paraplegiki, slepi, upokojenci in tudi otroci. Podjetje Google že s polno paro razvija samovozne avtomobile in nekatera testiranja na raznih poligonih in pistah obetajo ogromno.

Toda vsaka medalja ima dve plati. Ameriški zvezni preiskovalni urad (FBI) se boji, da bi lahko bili avtonomni avtomobili izrabljeni v teroristične namene. Zato naj bi skupaj z ameriško vlado poskrbel, da bodo imeti ti avtomobili zagotovljeno varnost pred tovrstnimi dejanji. Prav gotovo pa bodo takšni avtomobili povzročili tudi spremembo prometne zakonodaje.