Desetletje neprekinjene rasti Gorenja na ruskem trgu se je lani končalo. Kljub temu da je velenjski velikan okrepil svoj tržni delež v Rusiji, negativnim vplivom katastrofalnih gospodarskih razmer ni mogel ubežati. »Zaradi ekonomske krize se je trg gospodinjskih aparatov v Rusiji zmanjšal za 35 odstotkov,« so zapisali v Gorenju, ki je v Rusiji utrpelo kar 33,8 milijona evrov visoko znižanje prihodkov. Padec rublja proti evru je k padcu prodaje prispeval 12,7 milijona evrov.

Prihodki na trgih vzhodne Evrope, kjer je poleg članic EU in Rusije pomembna tudi Ukrajina, so bili zaradi depreciacije domačih valut držav zunaj območja evra nižji za več kot 38 milijonov evrov. Dosegli so 492,8 milijona evrov, kar je dobrih deset milijonov evrov manj kot leta 2014. Za dobrih šest milijonov evrov, na 462,7 milijona evrov, so upadli tudi prihodki na trgih zahodne Evrope, medtem ko se je na krilih rasti v Avstraliji, na Bližnjem vzhodu – nedavno je Gorenje odprlo prodajni salon v Iranu – in v Aziji prodaja povečala za dober milijon evrov, na 110,5 milijona evrov.

Gorenje precej za lanskimi načrti

Skupni prihodki od prodaje Gorenja so lani upadli za nekaj več kot 2,2 odstotka, na 1,2 milijarde evrov. Ukrajina in Rusija sta bili torej glavni krojač usode Gorenja v lanskem letu. Prihodki od prodaje so zaradi slabših rezultatov na vzhodu za približno 60 milijonov evrov zaostali za načrti, ki jih je uprava Gorenja pod vodstvom Franja Bobinca predstavila približno pred letom dni. Po nerevidiranih računovodskih izkazih je Gorenje lani ustvarilo skoraj osem milijonov evrov čiste izgube, kar je pravo nasprotje lanskih načrtov, ko je uprava Gorenja napovedala štirikratno rast čistega dobička. Nič bolje jim ni šlo pri načrtovanju denarnega toka iz poslovanja (EBITDA), ki je pogosto najboljši kazalnik zdravja podjetja. Lanski EBITDA je lani komajda presegel 80 milijonov evrov, kar je 13 milijonov evrov manj od načrtov in 6,4 odstotka manj kot leta 2014.

Uspešno v novo leto

Gorenje je že v drugi polovici lanskega leta začelo kazati znake prebujanja. Postopno okrevanje potrošnje v evropskem gospodarstvu in osem milijonov evrov obsežno povečanje proračuna za marketinške aktivnosti sta prinesla večji obseg naročil, ki je Gorenje primoral tudi v zaposlovanje. Če je bilo povprečno število zaposlenih v skupini lani 10.618, se je v zadnjem lanskem četrtletju povečalo za skoraj 240 ljudi. V zadnjem lanskem četrtletju je Skupina Gorenje ustvarila skoraj 350 milijonov evrov prihodkov od prodaje, kar je 30 odstotkov več kot v prvem lanskem četrtletju, medtem ko je čisti dobiček dosegel 1,4 milijona evrov.

Pozitivni trendi se nadaljujejo tudi v prvem četrtletju letošnjega leta. Prodaja je boljša kot v primerljivem obdobju lani, zato v Gorenju ocenjujejo, da bo prvo četrtletje tudi z vidika poslovnega izida boljše kot lani.