Konec septembra lani je odjeknila novica, da bodo pri Revozu krčili proizvodnjo in odpuščali, saj proizvodnja renaulta twinga in njegovega brata smarta forfour ni bila na pričakovani ravni. Zasvetila je rdeča luč za alarm, ki pa se je vsaj za zdaj izkazal za lažnega. Novomeškemu podjetju je šlo v letu 2015 vendarle veliko bolje kot leto prej, saj so občutno popravili proizvodnjo, na 129.405 vozil oziroma za 10,9 odstotka, in prihodke iz poslovanja, ki so presegli mejo ene milijarde evrov (v letu 2014 848 milijonov).

Odpuščanj ne načrtujejo

V podjetju tako ostaja približno 2100 zaposlenih, ki delajo v dveh izmenah (bile so tudi že tri). Odpuščanj pa v letošnjem letu ne načrtujejo. Še več. »Januarja smo zaposlili 15 ljudi, ki skupaj s sodelavci delajo tudi ob sobotah. Tako bo ostalo predvidoma do junija. Tako bomo pokrili povečanje proizvodnih količin,« pravi predsednik uprave Revoza Patrice Haettel, ki pojasni, da trenutno izdelajo 38 vozil na uro (do septembra lani 42), kar 99,2 odstotka vseh pa je namenjenih izvozu. Ključna trga ostajata Francija in Nemčija, kamor skupno izvozijo kar 68 odstotkov vseh izdelanih vozil. Prav ta velika odvisnost od dveh trgov je lahko dvorezen meč, zato ne čudi, da iščejo nove trge, predvsem v Aziji, Izraelu in Rusiji, vse večje načrte pa imajo na Kitajskem. »Prve količine vozil, namenjene Kitajski, smo že pripravili in naj bi v prihodnjem mesecu prispele na cilj. Trenutno za potrebe kitajskega trga izdelamo 50 vozil na teden, kaj bo s količinami v prihodnje, pa je seveda odvisno od povpraševanja,« pravi Albin Kužnik, direktor proizvodnje in član uprave, ki dodaja, da imajo razpršeno proizvodnjo v štiri večje države, še v Italijo in Veliko Britanijo, zato večje bojazni zaradi prevelike odvisnosti od zgolj dveh trgov ne vidi.

Kljub temu je dejstvo, da v Revozu trenutno proizvajajo le en model, ki se sicer trži znotraj dveh znamk, pri čemer pa twingo in forfour ne sodita med najbolje prodajane evropske avtomobile, kot je bil denimo clio, ki so ga v Novem mestu v različnih generacijah izdelovali med letoma 1993 in 2015 ter v letu 2009 v tovarni, zahvaljujoč tudi spodbudam za nakup novih avtomobilov v številnih evropskih državah, dosegli rekordno proizvodno količino 212.680 vozil. »Tveganja vedno obstajajo, toda trenutno dosegamo odlične rezultate na vseh področjih, kar je edini porok, da lahko tudi v prihodnjih letih računamo na proizvodnjo avtomobilov v Novem mestu,« pravi Kužnik, ki upa, da v prihodnje do zmanjšanja proizvodnje ne bo prišlo in bodo tovarni namenili še proizvodnjo kakšnega dodatnega modela. »Kdaj bo to, je danes težko govoriti. Vedno iščemo nove možnosti za proizvodnjo novih modelov v tovarni, samo trenutno o tem še nimamo konkretnih informacij.«

Selitev iz Hambacha je priložnost

Nenadejana priložnost bi lahko bila selitev proizvodnje iz Smartove tovarne v Hambachu, kjer naj bi 2000 zaposlenim že grozili, da bodo proizvodnjo preselili v Novo mesto, če ne bodo pristali na krčenje pravic. Sindikati v tovarni v vzhodni Franciji se že dolgo upirajo temu, da bi se jim za 11 odstotkov podaljšal delovni čas (s 35 na 39 ur v letu 2017), čeprav je septembra lani na referendumu 56 odstotkov zaposlenih glasovalo za ta predlog vodstva tovarne, ki vključuje tudi šestodstotno povečanje plač (120 evrov bruto več). Je morebitna selitev proizvodnje realna? »Poznamo govorice. Je pa treba vedeti, da mi izdelujemo štirisedežnega smarta in ne modela fortwo kot v francoski tovarni,« zaupa Kužnik, ki pojasnjuje, da bi z določenimi investicijami in spremembami v proizvodnem procesu v Revozu lahko integrirali nove modele. »V Revozu danes nimamo polne zapolnjenosti količin, saj proizvedemo 560 vozil na dan, naša zmogljivost pa je bistveno višja. Poleg tega delamo v le dveh izmenah, s tretjo bi bistveno povečali volumen,« sklene Kužnik. V podjetju ves čas hkrati s proizvodnjo povečujejo stopnjo avtomatizacije, vse več je robotov, kar je glavni razlog, da se sorazmerno z večjo proizvodnjo ne povečuje število zaposlenih.