Na območju Ilovice, ki so jo poplave septembra 2010 dobesedno potopile, prav tako pa so jih prizadele štiri leta kasneje, še vedno trepetajo ob vsakem močnejšem deževju. Čeprav je Mestna občina Ljubljana že pred dobrimi tremi leti sprejela sklep o postavitvi zapornic v obeh tunelčkih pod južno ljubljansko obvoznico, ki bi se v primeru poplav na Barju zaprla in preprečila vdor vode na območje Ilovice, o protipoplavnih ukrepih ni ne duha ne sluha.

Govno je plavalo med hišami

Katastrofalne poplave pred petimi leti so zalile večino hiš med Ižansko in Jurčkovo cesto, Peruzzijevo ulico ter južno ljubljansko obvoznico. Od plaknilo je povrtnine, zalilo hleve, garaže, vse. Cesto je prekrila voda, videti je bilo kot v Benetkah. A še zaleč ne tako romantično, saj je območje Ilovice brez kanalizacije in ker je zalilo individualne greznice, je njihova vsebina posledično plavala na površini vode.

Kmetovalcu Andreju Bulcu, ki živi na Ilovškem štradonu, hiše sicer ni zalilo, ker je postavljena na nekoliko višjem terenu, je bilo pa uničeno vse drugo. »Stran smo pometali tudi ogromno žita, sena in povrtnin. Obiskovale so nas sicer neke komisije, ki so popisovale škodo, a iz vsega skupaj ni bilo nič. Vse smo morali sami sanirati oziroma plačati,« se spomni Bulc.

Na Darsu se delajo francoze

Voda je z Ljubljanskega barja na Ilovico vdrla pod južno ljubljansko obvoznico. Pod njo sta narejena tunelčka, po katerih se v Ižico na Barju izlivajo majhni potočki, ki pritečejo z Golovca. V času poplav pa se zgodba obrne – voda iz Ižice teče nazaj na Ilovico. Zato so po Bulčevih besedah na mestni občini po poplavah obljubili in kasneje tudi sprejeli sklep, da bodo postavili zapornici v dveh tunelčkih pod obvoznico. »Novembra lani so bile na Barju ponovno poplave. Ker zapornici v tunelčkih še nista bili narejeni, so gasilci v prvi tunelček pod obvoznico blizu križišča Mihov štradon in Lahova pot postavili zasilno leseno pregrado, na drugo stran pa namestili vreče s peskom. Trudili so se, a ni pomagalo. Drugi dan je pregrada popustila pod pritiskom vode in gasilec je skorajda utonil. Ukazana je bila evakuacija prebivalcev, na srečo pa je zalilo manj hiš kot štiri leta prej,« pove Bulc.

Prebivalci Ilovice so se glede postavitve zapornic večkrat obrnili tudi na spletni servis mestne občine – Pobude meščanov, kjer so jim lani odgovorili, da so protipoplavni ukrepi na tem območju v domeni Darsa, in dodali, da naj bi država postavitev zapornic načrtovala za leto 2015. A leta je konec, zapornic pa od nikoder.

Na mestnem oddelku za zaščito, reševanje in civilno obrambo so nam povedali, da že iz sklepov, ki so jih v mestnem svetu sprejeli leta 2012, predvsem pa iz dokumentacije ob izgradnji južne obvoznice sledi, da mora zapornice postaviti Dars. »Kljub temu smo se v Mestni občini Ljubljana odločili, da bomo zaradi neaktivnosti države ukrepali sami. Tako smo financirali projektno dokumentacijo za izvedbo, ki je že narejena, prav tako pa bomo financirali izvedbo ukrepa, ki bo realiziran predvidoma naslednji mesec,« je zagotovil vodja oddelka za zaščito, reševanje in civilno obrambo Robert Kus.

Na Darsu po drugi strani pravijo, da niso seznanjeni z nikakršnimi protipoplavnimi ukrepi na območju naselja Ilovica, za katere bi bili zadolženi. Prepričani so namreč, da morajo skrbeti le za vzdrževanje naprav, ki služijo odvodnjavanju avtoceste, niso pa pristojni za vzdrževanje objektov in naprav, ki služijo vodotoku. »Med take naprave (ki sploh še niso zgrajene) sodijo tudi omenjene 'zapornice', obrežna zavarovanja in zavarovanja struge vodotoka, ki so sestavni del vzdrževanja vodotoka,« odgovarjajo pri upravljalcu slovenskih avtocest, kjer so hkrati prepričani, da poplav ni mogoče rešiti s parcialnimi ukrepi, kot so zapornice.