Mednarodna skupina zdravstvenih in drugih organizacij v javnem interesu je konec julija v sodelovanju s časnikom New York Times objavila podrobno poročilo o sodelovanju ameriške gospodarske zbornice (U. S. Chamber) in tobačne industrije pri preprečevanju zaostrovanja ukrepov za zmanjšanje uporabe tobaka in njegovih škodljivih posledic, ki bodo po nekaterih ocenah v tem stoletju terjale milijardo življenj.

Članki v Timesu so razkrili, kako ameriška gospodarska zbornica (AGZ) s svojo globalno mrežo več kot sto podružnic enotno sodeluje s tobačno industrijo in sistematično nasprotuje učinkovitim vladnim ukrepom na področju tobačne politike. Taktika vključuje neposredno nasprotovanje zdravstvenim ukrepom posameznih držav in vplivanje na mednarodne trgovinske sporazume v prid tobačne industrije.

Poročilo razkriva, da zbornica najpogosteje meri na države z nizkim in srednje visokim državnim proračunom, ki so v napadu ustrahovanja najmočnejših gospodarskih subjektov ranljivejše. Te države so Kosovo, Moldavija, Ukrajina, Burkina Faso, El Salvador, Jamajka, Nepal, Filipini in Urugvaj.

Poročilo s pomenljivim naslovom Blowing smoke for big tobacco (Puhanje dima za tobačno industrijo) je v sodelovanju z nekaterimi drugimi organizacijami izdala organizacija Campaign For Tobacco-Free Kids (CTFK). Zbornica se brani, da zastopa interese tobačne industrije zgolj v boju proti kratenju intelektualnih pravic in tržnih znamk. Ogorčeno je zanikala obtožbe o zaviranju uvedbe ostrejših ukrepov za boj proti tobaku in navrgla, da tudi pri svojih zaposlenih spodbujajo zdrav življenjski slog in življenje brez tobaka.

Kljub zavračanju obtožb poročilo postreže z dejstvom, da je AGZ nasprotovala ukrepom, ki so bili skladni z Okvirno konvencijo za nadzor nad tobakom, ki je bila ratificirana v Evropi in 179 državah sveta. Politika vključuje ukrepe, kot so nekadilsko delovno okolje in javna mesta, višji davki na tobačne izdelke, prepoved oglaševanja, uvedba vizualnih podob za opozarjanje na posledice kajenja in določbe, ki urejajo embalažo tobačnih izdelkov.

»AGZ ne bi smela izkoriščati vpliva, ki ga ima ameriška poslovna skupnost, in s tem ustrahovati držav, ki poskušajo uvesti rešilne ukrepe, ki so podprti tako znanstveno kot tudi zakonsko... Zbornica bi morala spremeniti smer in prenehati zastopati interese tobačne industrije, ki na svojevrsten način trži smrtonosne izdelke in ima dolgo zgodovino usmerjanja v otroke in mladostnike,« je povedal Matthew L. Myers, predsednik organizacije Campaign for Tobacco Free Kids.

»V boj proti lobiranju tobačne industrije in oglaševanju njenih izdelkov smo v organizaciji Brez izgovora Slovenija vpeti že od leta 2006, pred kratkim pa smo prav tako v sodelovanju s CTFK končali kampanjo proti oglaševalski akciji podjetja Philip Morris International z naslovom Don't Be a Maybe, Be Marlboro. S predajo podpisov peticije za ustavitev te sramotne kampanje ministrici za zdravje Milojki Kolar Celarc smo pokazali svojo podporo zaostrovanju tobačne politike v Sloveniji,« je dejal Jan Peloza, predsednik Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija, in dodal: »S tem sporočilom pozivamo vlado RS, naj ob morebitnih intervencijah ne pristane na pogajanje, lobiranje in pritiske s strani ameriške gospodarske zbornice ali tobačne industrije.« av