Sorodniki imajo doma papigo in vselej ko jih obiščemo, jo vidimo v kletki. Čeprav ni ravno velika, se nam vedno zdi, da je papiga dobre volje, saj je pripravljena na pogovor. Morebiti tudi zato, ker ve, da jo po izčrpavajoči medsebojni komunikaciji prijazna teta vselej spusti iz kletke in lahko v prostorni dnevni sobi raztegne krila in dodobra preizkusi, ali še zna leteti. Običajni zemljani imamo s papigami hočeš nočeš veliko skupnega, pa se tega večinoma sploh ne zavedamo.

Vzemimo primer: vsak dan kar nekaj časa preživimo za volanskim obročem, kjer smo podobno utesnjeni kot papiga v kletki, le to srečo imamo (ki je udomačena papiga nima), da si sami določimo, kdaj na prostost. Je torej sploh čudno, da ima beseda prostornost v avtomobilski industriji tako pomembno vlogo? Žal prostornost avtomobilov, s katerima smo se družili tokrat, ni ravno njuna prednost, pa čeprav glede na dolžinske centimetre morebiti ponujata celo nekoliko več, kot bi od njiju pričakovali, saj navsezadnje sodita med tako imenovane malčke. Pišemo o smartu forfour in mitsubishiju space star.

Ne, ni se vam treba bati. Tale smart ni samo za pametne, kot bi morebiti sodili po imenu. Sicer nekaterim ljudem ne bi dovolili, da sedejo za volan. Pa je ravno nasprotno – kupci ne glede na spol, starost in tudi inteligenčni kvocient so še kako zaželeni. Precej več previdnosti je potrebne, ko beseda nanese na uporabnost; tedaj je treba prevod imena štirikolesnika vzeti z rezervo, saj je v njem le stežka prostor za štiri. Sploh po prenovi, ko je avto izgubil 21 dolžinskih centimetrov (349), občutno manjši (kar 83 litrov; 185) pa je tudi prtljažnik. Toda novi forfour s starim ne želi imeti veliko skupnega, tudi zavoljo usode, saj so ga po dobrih dveh letih (2004–2006) kot posledico slabih prodajnih številk umaknili iz prodaje. Tedaj jim ni pomagala niti z zajetnim kupčkom evrov podprta kampanja, ko so avto predstavljali na koncertih med mladimi priljubljenega pevca Robbieja Williamsa.

Tudi japonska »vesoljna zvezda« ni novost na cestah, so ji pa v drugi generaciji spremenili namen. Do leta 2005 je namreč kupce nagovarjala kot mali enoprostorec, a je bilo zanimanje zanjo na koncu premajhno. Zanimivo je, da sta Mitsubishi in Smart nekoč hodila z roko v roki, forfour je bil namreč dvojček colta, danes pa si ga lahko lastimo celo Slovenci, saj je na svet privekal skupaj z Renaultovim twingom. Njegov največji adut je gotovo to, da že na prvi pogled izstopa iz množice. Dvobarvna zunanjost se nadaljuje tudi v notranjosti, ki jo krasijo na pogled in otip kakovostni materiali, nekaj posebnega (sploh glede na razred) pa je tudi pogon na zadnji kolesi, ki zagotavlja večjo okretnost in posledično manevriranje v ozkih mestnih ulicah. Testni kilometri hitro razkrijejo njegove pomanjkljivosti. V 12.450 evrih ni vštet električni pomik zunanjih ogledal – ne spominjamo se, kdaj smo jih nazadnje nastavljali ročno – zgodba zase je nenavadno in zamudno odpiranje prednjega pokrova, čudi pa tudi, da volanskega obroča sploh ni mogoče nastaviti, sedeža pa ne po višini, a nas to na srečo med vožnjo ni motilo, bi pa znalo koga drugega, ki po merah izstopa iz povprečja.

Japonec je precej manj izstopajoč, pa čeprav je testneža krasila strupeno zelena barva, a se pod pločevino skriva precej adutov. Seveda zna biti darkersko obarvana plastična notranjost za marsikoga moteča, kot tudi to, da potovalnemu računalniku ni mogoče ukazovati prek stikala na volanskem obroču in da je prtljažnik izdelan resnično ceneno. Toda avto je med vožnjo okreten, na zadnji klopi lahko brez težav sedita dva (je 22 centimetrov daljši od smarta) in tudi njegova oprema invite je bogatejša od tekmečeve edition 1 (ABS, ESP, zračne blazine, klimatska naprava, potovalni računalnik, električni pomik šip in daljinsko zaklepanje premoreta oba). Odločno prepričljivejši pa je 1,2-litrski trivaljnik, ki v primerjavi s smartovim 1-litrskim trivaljnikom premore devet konjičev več. Na mestnih pohajkovanjih se 80 proti 71 konjem ne pozna, ko pa se odpravimo iz mesta, je razlika očitna, saj začne forfour v klanec hitro sopihati, uradno izmerjeni podatki maksimalne hitrosti (151 km/h) in pospeška (15,9 s) pa so mu vse prej kot v ponos – zato velja razmisliti o trivaljniku z 90 konji, ki zahteva 1200 evrov doplačila – kot tudi enormna poraba goriva, ki je kar tri litre nad obljubljeno (7,3). Tudi space star je pravi pijanček (7,1), a vsaj vemo, zakaj – z njim na cesti namreč ne boste med počasnejšimi in tudi za prehitevanja je primerno oborožen. Več pa v sklepu.