»Sem Floria in to je moja gostilna, kjer pripravljamo odlične pečene merjasce. Pa vi, imate radi merjasce, golobe in polhe? Ne? Sploh ne veste, kaj je dobro,« je zbrano druščino, obdana z raznoraznimi najdbami iz časov rimske Emone, nagovorila prebivalka Emone Floria, v katero se je za trenutek prelevila osnovnošolka Nikolaja Zoja Baričič. S skupinico sošolk in sošolcev, ki skupaj obiskujejo peti razred Osnovne šole Majde Vrhovnik, se je tudi ona kot mlada kustosinja podpisala pod razstavo Emona se vrača. Razstava, na kateri so predstavljene lutke, ki so jih izdelali predšolski in šolski otroci ter družine, navdih zanje pa iskali v življenju in običajih v času starodavne Emone, odpira vrata v Mestnem muzeju danes in bo na ogled vse do 31. maja. Njena glavna značilnost je, da so jo v sklopu projekta Muzej v malem v celoti pripravili osnovnošolci ter tako za nekaj časa prevzeli naloge in obveznosti muzejskih kustosov.

Mladi kustosi zbrali 133 lutk

Projekt Muzej v malem so v Mestnem muzeju v sodelovanju z ljubljansko osnovno šolo prvič pripravili že lani, ko so otroci iz Osnovne šole Ledina na ogled postavili razstavo o koliščarjih, tokrat pa so osnovnošolci raziskovali življenje Emoncev in razstavili s posebnim natečajem zbrane lutke. »Zbrali smo kar 133 lutk,« je bila zadovoljna enajstletna Alja Gombač in poudarila, da je bila izbira zmagovalca težka, saj je bila vsaka lutka nekaj posebnega. Med prispelimi izdelki namreč ni manjkalo naprstnih in ročnih lutk, marionet, kot tudi lutk na palčkah. »Od vseh nalog, v katerih smo se preizkusili, mi je bila najbolj všeč prav priprava natečaja. Takrat smo se namreč morali odločiti, kaj želimo razstaviti, kaj bo naša tema,« je pojasnila mlada Ilana Pšeničny. Nad delom v muzeju je bila petošolka navdušena, a se za zdaj na tej poklicni poti še ne vidi. »Želim postati umetnica,« je povedala in se strinjala, da je obema poklicema skupna ustvarjalnost.

Prav spodbujanje ustvarjalnosti, domišljije in raziskovalne vneme pri otrocih je tisto, kar želijo v sklopu projekta doseči pobudniki Muzeja v malem. »Učenci so pridobili najrazličnejše znanje ter prepoznali pomen kulturne dediščine in njenega ohranjanja. Odgrnili smo jim zastor v zakulisje muzejskega dogajanja in jim omogočili aktivno soudeležbo pri načrtovanju, ustvarjanju in izvedbi muzejskih vsebin,« je ob tem pojasnila Nika Damjanovič, vodja projekta in kustosinja pedagoginja v Mestnem muzeju Ljubljana.

Od kovancev do nagrobnikov

»Ogledali smo si razstavo Emona: mesto v imperiju, kjer so bili predstavljeni kovanci, orožje legionarja, maketa Emone, stare cevi vodovoda, nagrobniki ljudi, ki so živeli v Emoni in njeni okolici. O Rimljanih smo se naučili toliko, da nam kar pokajo glave,« je začetke projekta, ko so pokukali daleč v zgodovino prestolnice, opisala Neja Kramer.

»Nekaj sem o Emoni že vedela, a največ sem se naučila ob pripravi razstave,« je vtise o projektu strnila Nikolaja Zoja. Dejala je, da bi težko izbrala najljubše naloge, s katerimi so se kot sodelavci v muzeju morali spopasti. Sama bi v prihodnje rada postala igralka, zato se je še posebej razveselila, da je v vodenju po razstavi, ki so ga otroci zasnovali in izvedli sami, odigrala vlogo Emonke.