Nemško tožilstvo je na domu kopilota Germanwings našlo več raztrganih zdravniških dokumentov, ki pričajo o bolezni. Konkretnejših podatkov o vsebini dokumentov tožilstvo ni posredovalo, so pa povedali, da je imel Andreas Lubitz za dan poleta od zdravnika predpisano bolniško odsotnost, kar je očitno skrival pred delodajalcem.

Dva dni po strmoglavljenju nemškega letala v francoskih Alpah so preiskovalci včeraj presenetili z nenavadno odločnim stališčem, da je airbus 320 padel zaradi namernih dejanj kopilota. O tem po besedah francoskega tožilca Bricea Robina pričajo podatki s prve črne skrinjice oziroma snemalnika dogajanja v pilotski kabini. Hotel je »uničiti letalo«, je o 28-letnem kopilotu Andreasu Lubitzu včeraj dejal tožilec iz Marseilla.

Zgovorna črna skrinjica

Podatki črne skrinjice (drugo so včeraj še iskali) kažejo, da je bil Lubitz v kabini v času strmoglavljenja sam in da je očitno izpeljal manevre, ki so neizogibno pripeljali do strmoglavljenja, je po poročanju agencij dejal Robin. Povedal je, da je v pilotski kabini vladala smrtna tišina, se je pa iz ozadja slišalo udarjanje po vratih pilotske kabine, kamor naj bi skušal vdreti pilot. A so vrata zdaj narejena tako, da prenesejo eksplozijo granate, pesti in brce še toliko bolj, v kabino pa ni mogoče, če tisti, ki je v njej, tega ne dopusti (več v okvirju). Robin je tudi dejal, da so kontrolorji letenja poskušali znova in znova neuspešno vzpostaviti stik z letalom. »Namerno je dopustil izgubo višine, za kar ni imel razloga. Ni imel razloga, da pilota ne spusti v kabino. Ni imel razloga, da ne odgovori kontroli letenja, ki je opozorila na izgubo višine,« je našteval Robin.

Zdaj bodo iskali motiv

Robin je omenjene podatke predstavil po tistem, ko sta New York Times in nato AFP dopoldan poročala, da pilot v času strmoglavljenja ni bil v kabini, sklicujoč se na sodelujoče v preiskavi. Vseeno je tako hitra in odločna objava trditev o namernem strmoglavljenju presenetljiva. V strmoglavljenju mozambiškega letala decembra 2013 denimo prav tako menijo, da je šlo za načrtno dejanje pilota (več v okvirju). Vendar so šele januarja letos, torej po trinajstih mesecih, objavili obširnejše vmesno poročilo, končnega pa še ne.

Za zdaj tudi ni poročil, kaj bi 28-letnega Lubitza lahko napeljalo k takšnemu dejanju. Kadar so v preteklih nesrečah sumili, da je letalo namerno strmoglavil član posadke, so se največje polemike vedno vrtele okoli motivov. Opaziti je vzorec, po katerem takšno teorijo bolj zagovarjajo proizvajalci letal, najmanj pa seveda družinski člani ter združenja pilotov in letalske družbe. V nekaterih primerih, denimo strmoglavljenju egiptovskega letala leta 1999, pa je zaznati tudi vpletanje političnih elementov.

Tako se bo preiskava zdaj osredotočila na Lubitzevo življenje, da bi ugotovili morebitni motiv. V preteklih primerih, ko so za strmoglavljenje sumili člana posadke, so se (domnevni) motivi vrteli okoli težav v službi, dolgov, povezav s skrajneži, religije, osebnih stisk, v enem pa je šlo za duševno bolezen. Nemški tabloid Bild danes že piše, da je Lubitz pred šestimi leti moral prekiniti pilotsko urjenje, ker je doživel »resno epizodo depresije« in da se je leto in pol duševno zdravil.

Lufthanza je sporočila, da je bil Lubitz, doma iz nemškega Montabauerja pri Frankfurtu, povsem nared in usposobljen. Za seboj je imel 630 ur letenja. A predsednik uprave Carsten Spohr je dejal, da vseeno ni mogoče izključiti namernega strmoglavljenja.

Spohr je medtem za nemški časopis priznal, da je Lubitz pred šestimi leti za dalj časa prekinil urjenje, a da je ob vrnitvi prestal vse preizkuse z odličnimi ocenami. »Njegove letalske sposobnosti so bile brezhibne,« je še povedal Spohr.

Letalo nizkocenovnega prevoznika Germanwings v lasti Lufthanse je strmoglavilo v torek na poti iz Barcelone v Düsseldorf na odročnem območju francoskih Alp. Umrlo je vseh 150 potnikov in članov posadke.