Podjetje Traffic Design, dolgoletni hišni dobavitelj Darsa, je v najnovejšem zapletu pri uvajanju cestninjenja v prostem prometnem toku na slovenskih avtocestah očitno zaslutilo svojo priložnost.

V uredništvu Dnevnika smo pridobili dopis, ki ga je direktor Traffic Designa Blaž Gostiša sredi januarja poslal upravi Družbe za avtoceste v RS (Dars), nadzornemu svetu družbe, ki ga vodi Robert Ličen, in ministru za infrastrukturo Petru Gašperšiču. V njem državni družbi za avtoceste ponuja »nadgradnjo (obstoječega, op.p.) cestninskega sistema po zahtevah evropske direktive«. Natančneje, v Traffic Designu so pripravljeni mikrovalovni sistem ABC za tovorna vozila, ki so ga pred leti zasnovali sami, deluje pa na frekvenci 2,45 gigahertza (GHz), zamenjati z novejšim sistemom, ki bo deloval na frekvenci 5,8 GHz. Cena? »Maksimalno osem milijonov evrov,« je v dopisu zatrdil Gostiša. Poudaril je, da bi ta cena vključevala tudi »zamenjavo nekatere dotrajane opreme na stezah, ki je nujna za zanesljivo in varno delovanje obstoječega cestninskega sistema«. »Če vas naš predlog zanima, vam lahko kadar koli pripravimo predstavitev oziroma smo na voljo za obrazložitve,« je še zapisal Gostiša.

Zaplet med državo in Darsom je voda na mlin Traffic Designu

Najbrž ni naključje, da dopis Traffic Designa časovno sovpada z novimi zapleti pri odločanju o uvedbi elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku. Spomnimo: potem ko je državna revizijska komisija sredi leta 2013 razveljavila razpis, ki ga je Dars objavil v zadnjih izdihljajih vlade Janeza Janše, so v družbi lani poleti v tajnosti pripravili dokumentacijo za nov razpis. Ta še vedno ni ugledal luči sveta. Po neuradnih informacijah naj bi namreč imeli do projekta, kot so ga zasnovali v Darsu, precejšnje zadržke na ministrstvu. Ti naj bi bili povezani z vrednostjo posla, ki naj bi bila približno dvesto milijonov evrov. V tem času sta država in Dars zamudila tudi rok (oktober 2014), ki ga pri uvajanju cestninskega sistema v prostem prometnem toku postavlja evropska direktiva. Na ministrstvu poudarjajo, da ta rok za Slovenijo ne velja, ker je elektronsko cestninjenje, torej sistem ABC, uvedla že pred začetkom veljavnosti direktive.

Prazen prostor so za lobističen napad izkoristili v Traffic Designu. Podjetju, ki je bilo do leta 2012 v lasti Tomaža Kastelica, danes pa ga obvladuje norveška družba Q-Free, bi z nadgradnjo sistema ABC padla sekira v med. Ne le zaradi osmih milijonov evrov, štirikratnika vseh prihodkov Traffic Designa v letu 2013, ki bi jih dobili s samim poslom, ampak tudi zaradi poznejših prilivov. Podjetje je namreč vrsto let dobro živelo prav na račun Darsa, ki mu je posle pri nadgradnji cestninskega sistema kot edinemu ponudniku in lastniku izvorne kode oddajalo z neposrednimi pogajanji brez predhodne objave. Tako je Dars s Traffic Designom že novembra podpisal 476.000 evrov vredno pogodbo za vzdrževanje in nadgrajevanje programske opreme cestninskega razpisa. Podobno pogodbo so v Darsu podpisali tudi konec leta 2013. Maja in junija 2013 je Traffic Design od Darsa za isti namen skupno prejel več kot 600.000 evrov, v letu 2011 pa skoraj 700.000 evrov. Skupaj naj bi podjetje na cestninskem sistemu ABC opravilo že več sto takšnih ali drugačnih nadgradenj. Poročali smo že, da je Kastelic ob prodaji za podjetje iztržil 1,14 milijona evrov, v last Norvežanov pa je lani poleti romalo prek družbe Siprom, ki je bila takrat v večinski lasti Gostiše.

Gostiša: Gre za obvestilo, ne ponudbo

Ta nam je včeraj potrdil, da je na Dars poslal dopis. Na vprašanje, ali v Traffic Designu tudi pri drugih poslih ponudbo pošljejo Darsu, še preden ta objavi javno naročilo, je Gostiša odgovoril, da niso poslali »ponudbe, saj je za to treba izvesti javni razpis z vsemi potrebnimi zahtevami«. »Ponudb brez zahtev Darsa tudi ne pošiljamo. Niti ne vem, zakaj bi jih, saj po zakonu o javnem naročanju Dars ničesar ne more naročiti, ne da bi pred tem izpeljal ustrezen postopek. Morda mislite, da se vsepovprek kar po domače pogovarjamo, a to preprosto ni res,« je pojasnil Gostiša. Na odločitev Darsa o izbiri načina cestninjenja, kjer je po njegovem »cela vrsta interesov raznih proizvajalcev«, ne želi vplivati. Kljub temu pa Gostiša poudarja, da »bi sam vsaj za prihodnjih nekaj let izbral manj tvegano in precej cenejšo različico«, torej – nadgradnjo sistema ABC.

V Darsu, ki ga vodi Matjaž Knez, so nam včeraj zatrdili, da se s Traffic Designom o nadgradnji obstoječega cestninskega sistema ne dogovarjajo.