Kapetan Alberto Bertorelli je v nanizanki 'Allo 'Allo s svojo tipično italijansko pojavo ostal v spominu mnogim ljubiteljem serije. Med drugim je imel na svoji uniformi na desetine vojaških odlikovanj, za katera je trdil, da jih je dobil kot serviser Fiata. Logično. Drugače jih v parodiji niti ni mogel, saj italijanski vojaki nikoli niso blesteli kot dobri borci, zato so medalje prejeli le za samooklicane posebne dosežke.

Toda šala na račun italijanskih vojakov, ki se ustrašijo celo grmenja nevihte, je že zdavnaj izgubila vso realno osnovo. Fiat ima zdaj v svoji floti obilo vozil, ki jih nikakor ne more popravljati vsak nesposobnež. Mnogi avtomobili so napredno oblikovani, zato bi si njihovi razvojniki dejansko zaslužili odlikovanja. In to tista prava, ne le v parodiji. V prvi vrsti to velja za fiata pando in tudi fiata freemonta v izvedbi cross. Eden je majhen, drugi velik, toda prvi je tudi starejši in bolj prepoznaven, medtem ko njegov mlajši brat ameriških korenin še malce išče svoje mesto pod soncem. Predvsem gre za vozili, ki hkrati ponujata vozne užitke na različnih površinah, a nase opozarjata s številnimi vizualnimi posebnostmi.

Težko bi našli boljši kraj za preizkus voznih lastnosti, kot je avtomobilistični center Balocco. Gre za drugo največjo tovrstno površino v Evropi. Najdete jo približno na pol poti med Milanom in Torinom, v njeni okolici pa so številne vasice, vredne obiska. Zajema 76 kilometrov dirkalnih stez, off-road površin in številne ceste za različna merjenja, kot je denimo dolga ravnina, kjer analizirajo zvočno izoliranost vozil. Vse je skrbno urejeno, nadzorovano in postavljeno na 550 hektarjev. Ceste v Baloccu niso osamljene, saj po njih dirjajo atraktivni in prestižni avtomobili iz razširjene družine Fiat.

Kljub temu v Baloccu svoj raj najdejo tudi terenska vozila, ki se ne ustrašijo nobene ovire. Med te spada fiat panda cross, ki je nova različica enega najbolj legendarnih modelov tovarne iz Torina, čeprav meri le 3,7 metra v dolžino in 1,66 metra v višino. Česa vse je zmožen najmanjši športni terenec, je dokazal Fiatov testni voznik in inštruktor Michele Mattichecchia. V njegovi družbi smo se s pando cross peljali čez drn in strn, pri čemer so bile tudi določene ovire, kjer je lahko vozil zgolj on. »Prednost pande cross je, da je majhna in se jo z lahkoto upravlja. Denimo na strmih, zavitih in ozkih cestah v hribih, kjer je pogosto tudi sneg. Enako velja za ceste v gozdovih do bolj oddaljenih hiš. Panda je zmožna premagati številne ovire na cesti – od kamenja, vej in nizke vode,« je razlagal ravno med tem, ko smo se vozili po 30 centimetrov visoki vodi. V njegovih delovnih obveznostih je tudi preizkušanje prototipov v Južni Afriki, kjer Fiat testira avtomobile v zimskih in peščenih pogojih. Pred dobrim mesecem je prevažal italijanska nogometaša Andreo Barzaglija in Fabia Quagliarello, ki sta prišla v Balocco skupaj s soigralci iz Juventusa na testiranje jeepa grand cherokeeja.

Terenskih zmogljivosti panda cross ne bi imela brez nekaterih novosti. Avtomobil namreč stoji na večjih gumah, zato je od tal oddaljen 16 centimetrov. V pomoč vozniku so tudi terenska pomagala, kot je elektronska zapora diferenciala, nadzorovani spust po strmih pobočjih in izbira načina vožnje off-road, kar je v povezani s štirikolesnim pogonom v veliko pomoč. Na slovenske ceste bo fiat panda cross zapeljal jeseni, kupce pa bo skušal prepričati tudi z bolj izzivalnim videzom, ki z vsako linijo skuša opozoriti na svoj terenski značaj. Na voljo bosta dva motorja, 1,3 MultiJet II z 80 konjskimi močmi in 0,9 TwinAir Turbo z 90 konjskimi močmi. Manj novosti v primerjavi s predhodnikom pa ponuja fiat freemont cross, ki v tej izvedbi prinaša predvsem nekaj vizualnih (terenskih) sprememb.