Kot je danes v DZ v izjavi za RTV Slovenija in STA povedal Dragonja, se še ni seznanil s primerom prodaje delnic Mercatorja, kakor ve, pa tudi njegov predhodnik ni bil zelo vključen v to tematiko. Načeloma pa je pomembno, ali je vstop strateškega partnerja zaželen ali ne, ali bo strateški partner prinesel nov razvoj, omogočil razvoj podjetja in širitev ali ne, zelo pomembno pa je tudi vprašanje cene, je dejal.

Izpostavil je vprašanje, ali je podaljšanje roka za pogajanja za prodajo delnic v strateškem interesu Slovenije, ali želi imeti Slovenija lastno podjetje v trgovini na drobno ali tega podjetja ne potrebuje. "To morajo povedati predvsem tisti, ki skozi to verigo prodajajo, in treba se je poenotiti s tistimi, ki so danes lastniki," je dejal Dragonja.

Pravi, da je širše gledano, glede na stanje na kapitalskih trgih, čas za prodajo izrazito neugoden. Z vidika strategije države je po njegovih besedah najbolj pomembno, da se zagotovi stanje, v katerem bodo imeli proizvajalci čim bolj kakovosten dostop na trg.

S tega vidika je prodaja posebej občutljiva, pravi Dragonja, zato so pomembne obveze kupca o teh vprašanjih, tudi o morebitnem zagotavljanju vstopa na dodatne trge.

Kot gospodarski minister se bo zavzemal, da vse poteka zakonito in v skladu z gospodarsko strategijo Slovenije, ki pa jo morajo še uskladiti.

"Na žalost prioritet, v katerih panogah se bo slovensko gospodarstvo razvijalo naprej, znotraj te vladne koalicije še nismo uskladili. Uskladitev gospodarske strategije je v tem trenutku prioriteta," je dejal Dragonja.

Postopek prodaje Mercatorja se bo podaljšal za tri mesece. "Če v dosedanji postopkih ni bilo pogojev za to, da se uspešno zaključi, tudi trimesečno podaljšanje roka ne daje nekih velikih možnosti, da se postopek zaključi," ocenjuje minister.

Zahtevni postopki

Gre za zelo zahtevne postopke, pravi Dragonja. Eden od vidikov, ki jih je treba upoštevati, je, da bi bilo lažje delovati, če bi bil političnoekonomski konsenz bolj izrazit, a konsenza ni, ker so tudi programski koncepti strank v koaliciji nekoliko različni.

Drugi vidik je, da je Mercator precej zadolžen in da bi moral prevzemnik poleg nakupa delnic prevzeti tudi finančne obveznosti.

Tretji vidik je boniteta kupca. Njegove finančne zmožnosti temeljijo na dolžniškem kapitalu, skuša pa to svojo krvno sliko izboljšati z dodatnim lastniškim kapitalom prek specializiranih mednarodnih institucij, pravi minister.

Glede položaja Pivovarne Laško pravi, da je družba prezadolžena, da pa to ni glavna težava v celotnem postopku. Laško mogoče ni deležno tako visoke stopnje podpore s strani aktualne vlade, in sicer zaradi hipotek iz preteklosti, ki so povezane z modelom lastništva, ki ga je udejanjil Boško Šrot, pravi Dragonja.

Poleg tega, poudarja minister, ima Laško vloženo razmeroma veliko tožbo zoper državo zaradi preprečitve notranje združitve Pivovarne Laško, Pivovarne Union in Radenske. To je lahko še eden dodatnih bistvenih elementov, zakaj se postopek razvija, kot se, dodaja minister.

Meni, da mora uprava Mercatorja zasledovati strategijo razdolževanja, ne glede na to, kako se bodo prodajni postopki odvili, saj da je breme finančnega dolga prehudo. S tem bi si izboljšal poslovno kondicijo in pogajalsko izhodišče do bank, dodaja.

Ena velikih nevarnosti prevzema Mercatorja pa je po ministrovem mnenju ogroženost delovnih mest. Kot je izpostavil, prevzem vedno zahteva racionalizacijo in optimizacijo, ki se odraža tudi pri znižanju števila zaposlenih.

Tudi minister za kmetijstvo in okolje Dejan Židan opozarja na tveganja pri prodaji Mercatorja in meni, da je postopek skrb vzbujajoč. Želel si je, da bo partner nekdo, ki bo omogočal nadaljnje širjenje Mercatorja in ga bo gledal kot strateško naložbo, je Židan dejal za STA.

Agrokor je po njegovem mnenju napačen kupec, zlasti zato, ker je sam proizvajalec hrane in išče nove prodajne police. Mercator pa je, kot svari, še vedno zelo pomemben za slovenskega kmeta, obrtnika in industrijo.

Tudi glede na to, da imamo kupca, ki še ne more pokazati denarja za kupnino Mercatorja, je prodaja po Židanovih ocenah veliko tveganje.

Ministru se zdi nerazumljivo, da se "kar naprej pojavlja kupec, ki ne da na mizo denarja ali ustrezne bančne garancije, prodajni postopki pa kar potekajo". Skladno s tem ima občutek, da gre kupec ves čas naproti svojim željam, medtem ko se lastniki Mercatorja "ne borijo za Mercator in boljše prodajne pogoje". Tako minister tudi ne razume, kot pravi, zakaj je sploh možno spreminjati prodajno pogodbo že med samo prodajo.

Spomnil je še, da imamo v Sloveniji veliko slabih izkušenj s kupci, ki pridejo kupovati brez denarja. Kljub temu upa, da se bo ta zgodba na koncu dobro končala.