Se ponovno opravljanje vozniškega izpita, potem ko smo ga izgubili zaradi hudega prometnega prekrška, kaj razlikuje od prvega?

Formalno popolnoma nič. Edino stvar, ki je kandidatu ni potrebno opravljati, je izpit prve pomoči, vse drugo je enako - zdravniški pregled, usposabljanje iz teorije, vožnja ter izpit pri komisiji iz teorije in prakse. Le pri praksi je razlika, saj gre vendarle za osebe, ki že imajo razvite motorične sposobnosti vožnje, zato je število ur manjše, izpit pa lažji. Zanimivo je, da na teoretični del pred začetkom usposabljanja udeleženci gledajo kot na balast, ko pa ga opravljajo, so presenečeni, koliko so v letih vožnje pozabili, nekaj stvari se je tudi spremenilo. Tipičen komentar na koncu usposabljanja je, da bi vsak voznik moral vsakih 10 let izpit ponavljati. Vozniki se namreč v svojem znanju izrodimo, vožnjo pa prilagodimo navadam, ki pogosto niso v skladu s prometnimi predpisi.

Govori se, da inštruktorji ponavljalcem radi pogledajo skozi prste in ti ekspresno opravijo izpit.

Pritiski pri praktičnem delu so precejšnji, vsi si želijo čim manjšega števila ur, a neki minimum vendarle obstaja, da stare-nove voznike navadimo vsaj na ustavljanje pri stop znakih in upoštevanje hitrostnih omejitev. Seveda pa je edino merilo ocenjevanja izpit, kjer ni razlik med kandidati, ne glede na to, ali gre za novega ali izkušenega. Razlika na izpitu se kaže le v številu ur vožnje, saj nikjer ni zabeleženo, da je nekdo vozniški izpit že imel. Do tega podatka namreč avto šola in komisija nimata dostopa.

Se zgodi, da ima ponavljalec tako slabo vozniško znanje, da dovoljenja že pred leti ne bi smel dobiti v roke?

Žal so tudi takšni primeri. Srečujemo se z osebami, zlasti starejšimi moškimi, ki jim je veljavnost dovoljenja potekla zaradi vožnje pod vplivom alkohola in imajo tako pomanjkljivo znanje, da se vprašamo, kako so vozili doslej. Nekateri imajo na izpitu velike težave. Poudariti pa moram, da nikomur ničesar ne podarimo. Pri teh osebah gre za odvisnost od alkohola, ki povzroči trajne okvare, tako da osebe niso več sposobne za varno vožnjo.

Je status voznikov, ki ponovno opravljajo izpit, kaj drugačen od statusa mladega voznika in prekrškov tako rekoč ne smejo delati, kaj šele voziti pod vplivom alkohola?

Status je enak, ponovno so vozniki začetniki, dve leti z omejenim številom kazenskih točk (le 7), prav tako ne smejo piti alkohola. To pa je že kar vzgojna kazen. Prav tako voznikom njihovo dovoljenje avtomatsko velja do 80 leta, voznikom začetnikom pa le do 60, nato pa zgolj le z ustreznim zdravniškim spričevalom.

Kakšni pa so sicer okvirni stroški ponovnega opravljanja izpita?

Gre za bistveno manjše število ur na cesti, nekako od 8 do 12 ur. Smo pa že imeli osebo, ki je imela tako pomanjkljivo znanje, da je morala odvoziti tudi več kot 40 ur. Vprašanje, kako je pred leti naredila izpit, je bilo na mestu. Vedeti je treba, da so med ponovnimi kandidati za dovoljenje tudi čisto običajni ljudje, ki se jim je zgodilo, da so na veselici preveč popili in bili zato kaznovani. Sicer pa v povprečju izkušeni kandidati prihranijo 30 ur vožnje ali preračunano v evre približno 650 evrov.

Bi vi kot inštruktor vožnje hudim prekrškarjem sploh dali novo možnost, da zapeljejo na cesto?

Nekatere države dopuščajo možnost, da vozniški izpit ponavljaš največ dvakrat, nato sledi trajni odvzem pravice do vožnje. To pa zna biti kar huda kazen, saj je psihološki strah pred izgubo dovoljenja velik. Če bom pil, bom ob vozniško in me bodo pribili na sramotilni steber. Konec koncev je tako, da osebo, ki nima izpita, vsi ljudje čudno gledajo. Res je, da marsikdo izpit izgubi, ker ima smolo. Enkrat se je pač prekršil in takšnega voznika ni smiselno trajno kaznovati. Poznam pa nekoga, ki je v naši avtošoli že trikrat obnavljal izpit. Ko se srečava, mu svetujem, da ne sede več za volan, ker je ves čas pijan. Takšnemu bi morali vožnjo trajno prepovedati.