V vladnem protokolu in uradu za komuniciranje so z izbranimi protokolarnimi in promocijskimi darili ob predsedovanju Slovenije svetu EU zadovoljni, mnogi državni uslužbenci, ki jih morajo deliti svojim gostom, pa se nekaterih promocijskih daril, zlasti nahrbtnikov in brisač, sramujejo. "Ob razpisih za dobavo brisač in kravat smo se vprašali samo eno: kako se lahko Slovenija v času predsedovanja EU predstavlja s tako nekakovostnimi izdelki z Daljnega vzhoda, ob dejstvu, da imamo v Sloveniji neprimerno kakovostnejše izdelke, ki jih naredijo pri nas, s čimer našim podjetjem omogočimo delo in zaslužek," poudarja tudi generalna direktorica Svilanita Mojca Šubic.

V vladnem uradu za komuniciranje so nam pojasnili, da so protokolarna darila razdeljena v dva sklopa - A in B. V prvem so darila do vrednosti 100 evrov, ki jih prejmejo evropski komisarji, predsedniki vlad in ministri kot vodje delegacij, medtem ko ob dogodkih na ravni predsednikov držav ali vlad ministri prejmejo darilo iz sklopa B, vredno do 50 evrov.

Iz Slovenije s cenenima nahrbtnikom in brisačo

Vsi udeleženci uradnih srečanj v Sloveniji (delegati in novinarji) in udeleženci obeh zasedanj evropskega sveta v Bruslju prejmejo promocijsko darilo, ki so ga od januarja do marca sestavljali nahrbtnik ter komplet s kapo in šalom iz flisa, od aprila do junija pa je v nahrbtniku brisača. Ko gre za ministrsko srečanje v Sloveniji, udeleženci poleg omenjenega promocijskega darila dobijo še ključek USB. Za predsedovanje je na voljo 35.000 nahrbtnikov (cena enega je 2,78 evra brez DDV), 20.000 kompletov s kapo in šalom (en komplet stane državni proračun 1,65 evra brez DDV), 15.000 brisač (po 4,84 evra brez DDV) in 9000 ključkov USB (cena je 6,88 evra brez DDV).

Za dobavo promocijskih daril je urad vlade za komuniciranje objavil javni razpis na ravni EU, torej so se lahko nanj prijavili tudi ponudniki iz tujine. Za najugodnejšega dobavitelja ključkov USB so izbrali ljubljansko podjetje LCR d.o.o., ki se ukvarja z uvozom in distribucijo elektronskih komponent, zmagovalec v kategorijah nahrbtnikov, brisač ter kap in šalov pa je bilo podjetje Taurus d.o.o., prav tako iz Ljubljane, znano predvsem po trženju modnih dodatkov. A prav izdelki Taurusa so deležni največ kritik. Nekaj nahrbtnikov in brisač, poslikanih z modro-belim znakom slovenskega predsedovanja, smo si imeli priložnost ogledati tudi mi in morali smo pritrditi tistim v državni upravi, ki pravijo: "Sram nas je, ker moramo gostom iz tujine izročati tako nekakovostna darila!" Iz zadrge na nahrbtniku namreč visijo nitke, njegove naramnice pa so tako tanke, da veliko večje teže, kot jo v njem predstavlja brisača z visečimi nitkami, redkim tkanjem in scefranim robom, ne bi prenesel. Toda naši viri pravijo, da so izdelki, ki so nam jih pokazali, v zlati sredini kakovosti. Z najhujšimi primerki sploh niso prišli pred nas. Borut Verderber, direktor Taurusa, je nad kritikami presenečen. Za brisače doslej niso imeli nikakršnih reklamacij, nasprotno, po Verderberjevem prepričanju so "fenomenalne", tehtajo pa natanko toliko, kot so velevali razpisni pogoji. "Za ponujeno ceno dobiš takšen izdelek. Če bi hoteli brisačo za deset evrov, pa bi bila popolnoma drugačna. Malo denarja, malo muzike pač," pravi Verderber. In dodaja, da so dobili nazaj le kakšnih 50 nahrbtnikov z odpadlimi nožicami, ki so jih zamenjali. Sicer pa za nahrbtnik meni, da je zaradi prevladujoče bele barve neuporaben, kar pa je seveda stvar oblikovalca koncepta slovenskega predsedovanja in ne dobavitelja.

"Zgrozili smo se nad nekakovostjo izdelka"

Na javni razpis za dobavo brisač se je prijavil tudi najuglednejši slovenski proizvajalec Svilanit. Generalna direktorica Mojca Šubic nam je pojasnila, da so bili pripravljeni brisače sešiti za 106.200 evrov brez DDV, medtem ko je bila najcenejša ponudba Taurusa vredna 87.120 evrov brez DDV. "Brisače je mogoče narediti iz različnih materialov, ki seveda določajo kakovost in ceno izdelka. V Svilanitu smo še vedno odločeni, da bomo delali kakovostne izdelke. Brisačo, ki jo podarja naša država, smo videli in se dobesedno zgrozili nad nekakovostjo izdelka," je poudarila Mojca Šubic. Za dobavo kravat (doslej so jih razdelili 2746) in rut (razdelili so jih 1578) za potrebe slovenskega predsedovanja, ki jih nosijo tudi slovenski politiki, pa je vladni protokol preko javnega naročila izbral podjetje AB Line, znano predvsem po tem, da je Banko Slovenije leta 2006 oskrbelo s 700.000 minikalkulatorji za preračun tolarjev v evre, ki so jih razdelili slovenskim gospodinjstvom. Ponudbo za kravate je oddal tudi Svilanit, Mojca Šubic pa pravi, da je bila tudi tukaj zgodba podobna kot pri brisačah: ponudba AB Lina je bila vredna 92.027,20, Svilanita pa 112.096 evrov (oboje brez DDV). "Delež sredstev za brisače in kravate je v skupnem strošku predsedovanja zanemarljiv, sploh pa razlika v ponudbah dobaviteljev," poudarja Šubičeva. A za sram ob izročanju promocijskih daril gotovo ne gre kriviti njihovih dobaviteljev, marveč tistega, ki se je odločil zanje. Kolega Mitja Meršol je pred časom zapisal, da med evropskimi novinarji kroži samokritična zbadljivka, ki se začne z vprašanjem, katero šestmesečno predsedovanje EU je bilo doslej najboljše. Odgovor: irsko, saj so Irci v promocijsko darilno vrečko vtaknili lososa in viski. S cenenimi kitajskimi brisačami in nahrbtnikom bo Slovenija Irsko v tem pogledu sila težko presegla…