Evropska transportna federacija (ETF) je na predsednika države Boruta Pahorja, predsednika vlade Janeza Janšo in pristojnega ministra Jerneja Vrtovca naslovila pismo, v katerem je izpostavila negativne izkušnje, ki jih ima Evropa s takšnimi poslovnimi modeli in opozorila na škodljive posledice, ki jih pristajanje na pravila igre multinacionalk prinaša. Slovensko vlado je pozvala, da predlog umakne in v razpravo o spremembi tega področja vključi socialne partnerje.

V ETF so zapisali, da poslovni model omogoča prekarne oblike zaposlenosti, da voznikom ne pripada nadomestilo za čas bolniške odsotnosti ali dopusta, pri čemer si dela ne morejo organizirati samostojno. Glede poslovnega modela potekajo sodni spori, ugotavlja se, da se voznike sili v tako imenovano lažno samozaposlitev. Poslovni model, ki ga uporabljajo platforme za prevoze, po njihovem ne krši le delovne zakonodaje, temveč tudi davčno. Zaradi lažnega modela samozaposlitve se namreč izogibajo plačilu davka na dodano vrednost za opravljene storitve.

Da naj zavrnejo predlog novele zakona je člane odbora v skupni izjavi pozvalo tudi več sindikatov in civilnodružbenih organizacij. Prepričani so, da predlog ščiti interese kapitala, ne ljudi. Predlagane spremembe po njihovi oceni ne gredo na roko samo Uberju, ampak tudi ostalemu kapitalu, ki želi »s favoriziranjem poceni storitev in blaga znižati tudi obstoječe delavske standarde, plače in socialno varnost«.

Slovenski avtomobilski grozd v podporo noveli

Na vladi očitke zavračajo. Predlog novele po besedah ministra za infrastrukturo Jerneja Vrtovca ne spreminja obstoječih pravil, upošteva delovnopravno zakonodajo in bistveno izključuje delo na črno. Po predlogu bodo namreč morali imeti vozniki, ne glede na to, ali bodo vozili s taksimetrom ali prek aplikacije, sklenjeno delovno razmerje po delovni zakonodaji z vsemi dovoljenji.

Podporo predlogu novele so v pismu poslancem v ponedeljek izrazili tudi v Slovenskem avtomobilskem grozdu in še šestih podjetjih, ki delujejo na področju mobilnosti. Prepričani so, da bo novela prinesla napredek na področju mobilnosti, ki bo v času okrevanja po krizi pomemben aktivator gospodarstva, vključno s turistično panogo, ki je doživela enega največjih padcev.

Podpisniki verjamejo, da je skrajni čas, da Slovenija s sprejetjem predlaganih sprememb »stopi v korak s preostankom Evrope in s tem omogoči uporabnikom boljšo izbiro in kakovost storitev, ponudnikom pa možnost razvoja naprednih poslovnih modelov«. Ob tem so opozorili tudi na rezultate Valiconove raziskave javnega mnenja, po kateri je 69 odstotkov vprašanih podprlo spremembo zakonodaje, ki bi zagotovila večjo preglednost in kakovost taksi storitev ter možnost uporabe mobilnih aplikacij v Sloveniji.

Odbor DZ za delo se je kot zainteresirano delovno telo s predlogom novele zakona seznanil že v ponedeljek. Medtem ko je vlada zagovarjala rešitve, ki da ne posegajo v delovna razmerja, je bila opozicija kritična, da gre za lobistični zakon, ki bo močno vplival na socialni položaj izvajalcev prevozov.