Ko se je že zdelo, da je epidemija avtomobilski industriji zadala tako hud udarec, da hujšega ne bi mogla, se je ta začela pobirati. V tej fazi pa so se že v začetku leta začele pojavljati težave zaradi pomanjkanja čipov, s katerim se je sicer soočala še marsikatera druga panoga, predvsem tista zabavne in računalniške industrije (igralne konzole, računalniki, televizorji, pametni telefoni…). Tako je po epidemiji znova prišlo, sicer v manjšem obsegu, do kratkotrajnega zapiranja tovarn ali krčenja proizvodnih zmogljivosti. A če so se januarja in februarja mnogi tolažili, da bo težava s pomanjkanjem čipov kmalu odpravljena in bodo tovarne hitro znova zadihale s polnimi pljuči, je zdaj že jasno, da gre za precej širši problem. »Povpraševanje je veliko, proizvodnja pa zaostaja,« je bistvo strnil generalni direktor Daimlerja Ola Källenius.

Napovedi so pesimistične

Za osvežitev spomina: tudi za trenutni položaj je vsaj posredno kriva epidemija. Najprej zato, ker so proizvajalci lani, ko je bilo jasno, da se bo proizvodnja skrčila, odpovedali naročila čipov, teh miniaturnih, a ključnih delov sodobnih štirikolesnikov, brez katerih (posamezen avtomobil jih ima lahko tudi 3000 in več) ne deluje domala nič – ne zavorni ali kakšni drugi senzorji, prav tako ne parkirne kamere, infozabavni sistem, tempomat… Po drugi strani se je med epidemijo močno povečalo povpraševanje po predmetih, ki smo jih omenili zgoraj in prav tako vsebujejo te čipe. Teh je zato začelo primanjkovati že za igralne konzole in podobne reči, katerih proizvodnja prav tako ne dohaja povpraševanja. Proizvajalci čipov, ki jih je zelo malo in so večinoma skoncentrirani v Aziji, niso mogli pokriti tako velikih zahtev trga, ko jih je avtomobilska industrija kar naenkrat hotela bistveno več, kot če bi proizvodnja tekla v ustaljenem ritmu, pa je prišlo do kolapsa. H kateremu je, kot da vse skupaj ne bi bilo dovolj, pripomoglo še – vreme. Tajvan, kjer proizvedejo glavnino čipov, je denimo prizadela največja suša v zadnjih sedmih desetletjih, zaradi česar so bile zaloge vode nekaj časa kritične, proizvodnja čipov pa je ena tistih, pri katerih se porabi največ vode. Japonsko, prav tako pomembno proizvajalko, so prizadeli požari, Teksas v ZDA, kjer tudi izdelujejo čipe, hude zimske razmere in posledično izpadi elektrike…

In tako smo v položaju, ko proizvodnja avtomobilov močno trpi. Pri čemer si le redko kdo upa napovedati, kdaj se bo stanje normaliziralo, napovedi tistih redkih, ki se opogumijo, pa so povečini zelo pesimistične. »Tajvanske tovarne so začele povečevati svoje zmogljivosti in so, ker so razumele, da je pomanjkanje čipov močno vplivalo na avtomobilsko industrijo, prilagodile izdelavo in dobavo na način, da bi dali prednost proizvajalcem avtomobilov,« je sicer za malo optimizma poskrbela tajvanska gospodarska ministrica Wang Mei Hua, a v isti sapi dodala, da ne more napovedati, kdaj bo proizvodnja stekla normalno. »Čipi gredo namreč večkrat skozi roke različnih posrednikov, zato pravzaprav ne vemo, koliko časa bo trajalo, da bodo avtomobilski čipi, katerih proizvodnjo smo povečali, dosegli konec dobavne verige. Vse skupaj se bo zagotovo poznalo še mesece.« Medtem so se odzvali tudi drugod po svetu, tudi z gradnjo proizvodnih obratov, s čimer bi zmanjšali odvisnost od azijskega trga, a glavna težava je, da vse skupaj vzame kar precej časa. »Nekatere kratkoročne rešitve, ki bi vsaj zmanjšale pritisk, sicer lahko ponudimo takoj, da bi težave lahko naslovili v popolnosti, pa bo trajalo nekaj let,« je povedal predsednik uprave Intela Pat Gelsinger.

Analogni namesto digitalnih

In kakšno je trenutno stanje pri proizvodnji avtomobilov zaradi pomanjkanja čipov? Že kratek prelet novic na največjih svetovnih portalih, ki pokrivajo dogajanje v avtomobilski industriji, je dovolj zgovoren. Večina jih je namreč povezana s tem, da so ali bodo zaradi pomanjkanja čipov in posledično nezmožnosti izdelovanja avtomobilov, za »toliko in toliko« dni zaustavili proizvodnjo »v tej in oni« tovarni. Pri čemer so te razpršene po vsem svetu. Praktično ga ni proizvajalca, ki bi lahko tem težavam ubežal. Ne nazadnje smo že poročali, da je pred kratkim za nekaj časa proizvodnjo ustavil tudi Revoz. »Na podlagi zadnjih dogodkov in pomanjkanja čipov smo se odločili, da bomo poletno zaprtje tovarne letos izvedli prej, zato smo 19. aprila že zaustavili proizvodnjo v naši turški tovarni v Gölcüku, zaprta pa bo ostala do 13. junija,« so denimo sporočili iz Forda, pri katerem so morali v ZDA ustaviti tudi proizvodnjo poltovornjaka serije F, daleč najbolje prodajanega vozila na tamkajšnjem trgu. Zadnji teden aprila so proizvodnjo ustavili tudi v nekaterih nemških Mercedesovih tovarnah. »Budno spremljamo položaj, je pa trenutno še nemogoče napovedati, kakšen bo vpliv ob koncu leta,« so dejali pri Daimlerju, podobno pa meni tudi finančna direktorica Renaulta Clotilde Delbos, ki je za Financial Times povedala: »Ne želimo dajati napovedi, ki bi se lahko hitro izkazale za napačne. Pred dvema mesecema smo dejali, da bo vrh na začetku drugega četrtletja, zdaj vidimo, da bo vpliv močno občuten še v tretjem, če ne še dlje.«

Konkretnejših številk se je medtem dotaknil prvi človek Volkswagna Herbert Diess, ki je na letni konferenci razkril, da zaradi pomanjkanja komponent v letu 2020 niso mogli dokončati proizvodnje okrog 100.000 avtomobilov, zaradi pomanjkanja čipov pa ta številka zagotovo ne bo manjša niti letos, prej (bistveno?) večja. Ob vseh težavah pa so zanimivo rešitev za vsaj enega izmed svojih avtomobilov našli pri Peugeotu, ki je zdaj del novoustanovljenega Stellantisa (pri katerem sicer prav tako poročajo o težavah iz številnih tovarn). Pri aktualnem modelu 308, ki ga bo jeseni zamenjala nova generacija, so velike digitalne merilnike za volanom začeli nadomeščati z analognimi, ki jih je ta avtomobil pred časom že imel. »Gre za priročen in hitro izvedljiv način za premagovanje prepreke, dokler se kriza s čipi ne umiri,« so ob tem povedali in dodali, da bo zaenkrat sprememba veljala le za proizvodnjo v mesecu maju.

Jasno, zamuda v proizvodnji bo imela (in deloma že ima) za posledico tudi zamude pri dobavah kupcem, kako natančno bo s tem, pa se bo pokazalo z nekajmesečnim zamikom.