Na sedežu italijanske lige serie A v Milanu so v ponedeljek razkrili nove plakate, s katerimi so se podali v boj proti rasizmu na italijanskih nogometnih igriščih. Če je napis »Ne rasizmu« že nekajkrat prestal preizkus primernosti, so Italijani z grafično podobo očitno zelo brcnili v temo. Na plakatih, ki jih je za serie A oblikoval Simone Fugazzotto, so namreč narisane tri opice z različnimi poslikavami obrazov. Glede na to, da so temnopolti nogometaši največkrat deležni prav zmerljivk, povezanih z opicami, so se številni upravičeno vprašali, kaj je umetnik pravzaprav želel povedati.

Kot poroča BBC, naj bi bila razlaga Fugazzotta preprosta. Sporočilo je: vsi smo opice, z njim pa je želel spremeniti način, na katerega dojemamo stvari. »Odločil sem se narisati opice in prek njih spregovoriti o rasizmu, saj so opice metafora za človeška bitja. Lansko leto, ko sem si na stadionu ogledal tekmo med Interjem in Napolijem, me je bilo sram, da so vsi Koulibalyja, igralca, ki ga zelo spoštujem, zmerjali z opico,« pravi Simone Fugazzotto.

Ker je Fugazzotto zadnjih pet let veliko slikal opice, se je odločil, da bo ta motiv uporabil tudi na protirasističnih plakatih in z njimi sporočil, da smo vsi opice. Pri svojem opozarjanju na problematiko je šel še korak dlje in azijsko opico narisal s poševnimi očmi, »zahodnjaško« opico z modrimi, »črno« opico pa je postavil v center, saj »od tam vse izvira«. »Opica postane iskrica, ki vse druge uči, da ni razlik, da ne obstaja človek ali opica, temveč da smo vsi enaki. Če že, smo vsi opice,« je pojasnil umetnik Fugazzotto.

Kampanja je videti kot slaba šala

Na umetniško interpretacijo rasizma v nogometu se je že odzvala zveza Fare, ki se bori proti diskriminaciji v evropskem nogometu. Ti so zapisali, da je kampanja v državi, kjer se oblasti teden za tednom še vedno ne znajo na učinkovit način spopasti z rasizmom, videti kot slaba šala. Podobe so označili za nezaslišane in kontraproduktivne, saj naj bi samo še poudarjale dehumanizacijo ljudi afriškega rodu.

Podobno ogorčeni so bili pri organizaciji Kick It Out, kjer so zapisali, da je uporaba opic v protirasistični kampanji povsem neprimerna in da njen končni vtis zasenči kakršne koli pozitivne namene. »Upamo, da bodo pri serie A ponovno ocenili in zamenjali grafične elemente kampanje.« Začudenje so izrazili tudi pri nogometnem klubu AS Roma, kjer so sicer pozdravili namen kampanje, a zapisali, da narisane opice niso pravi način.

Vsak teden nov rasistični škandal

Italijanska liga se slabo spopada z rasizmom na svojih nogometnih igriščih. Ena od pogostih tarč zmerljivk je Mario Balotelli, ki je svoje rasistične napadalce že označil za imbecile, Romelu Lukaku iz Interja, ki so ga navijači Cagliarija septembra pospremili z zvoki oponašanja opice, pa je dejal, da se vidi, da igra nazaduje. Lukakujevih napadalcev oblasti na koncu niso kaznovale, kar je po mnenju organizacije Fare samo še eden od dokazov, da sistem za boj proti rasizmu v Italiji ne deluje. Pri rasizmu sodelujejo tudi mediji, saj je ta mesec italijanski časopis Corrierre dello Sport objavil naslov: Črni petek ob fotografiji branilca Rome Chrisa Smallinga in Interjevega napadalca Lukakuja.

Številni so prepričani, da je velik del krivde na vodstvu lige serie A, kjer so z zadnjo kampanjo samo še dodatno dokazali, da slabo razumejo razsežnosti problema. Direktor lige Luigi de Siervo je dejal, da se z rasizmom spopadajo na treh ravneh: na kulturni ravni z deli, kakršno je delo Simoneja Fugazzotte, na športni ravni z iniciativami posameznih klubov in igralcev, ter na represivni ravni s sodelovanjem s policijo.

Serie A že pripravlja novo kampanjo

Po zelo burnem odzivu italijanskih klubov in mednarodne javnosti je moral svoje mnenje o kulturni ravni de Siervo spremeniti. Po novem se serie A še vedno bori proti rasizmu, a ne več z delom Fugazzotte. Nova kampanja lige naj bi luč sveta ugledala konec februarja, Fugazzotta pa svoje začudenje nad odzivi medijev deli na twitterju in v drugih medijih.

V enem od številnih intervjujev je med drugim dejal, da so italijanski mediji njegovo delo videli že maja, vendar so ogorčeni postali šele takrat, ko so o njem začeli poročati na CNN in v Guardianu. Fugazzotto poleg tega glasno opozarja, da je italijanska javnost morda resda seznanjena s problematiko rasizma, a da se zgane šele, ko o tem začnejo poročati tuji mediji.