Carlos Ghosn bo v priporu najmanj do 14. aprila, je danes odločilo japonsko sodišče. Nekdanjega glavnega direktorja Renaulta in Nissana so iz pripora sicer izpustili pred štirimi tedni – po 108 dneh krutega pripora, hrana je bila pest riža na dan. Oblasti so ga izpustile pogojno in ob visoki varščini, potem ko so njegovi odvetniki Japonski zagrozili z Združenimi narodi.

Imel se je za boga

Ghosna so novembra priprli predvsem zaradi suma utaje davkov, takšna je bila vsaj uradna razlaga. Zdaj preiskovalci preverjajo nove obtožbe, in sicer da je od leta 2015 do 2018 prenesel okoli 15 milijonov dolarjev Nissanovih sredstev prodajnemu zastopniku v Omanu. Okoli pet milijonov naj bi bilo nato nakazanih nazaj Ghosnu, ki naj bi si s tem denarjem kupil drago jahto, del pa podaril sinu za njegovo podjetje. Ghosn trdi, da je Nissanovo vodstvo s tem soglašalo.

Poznavalci menijo, da je privolitev res dobil, saj si vodstvo ni drznilo oporekati temu Brazilcu libanonskega rodu in s francoskim državljanstvom, ko pa se je imel – vse do aretacije – zaradi svojih velikih zaslug za boga. V glavo naj bi mu stopilo tudi to, da je na čelu skupine Renault-Nissan, ki ima pol milijona zaposlenih, postal enakopraven sogovornik Baracka Obame in Vladimirja Putina.

Zelo naj bi ga tudi motilo, da je zaslužil dvakrat manj kot glavni direktor General Motorsa, ki je dobil okoli 45 milijonov evrov na leto. Rad se je hvalil, da mu je Obama ponujal vodenje General Motorsa pa tudi Forda, s čimer je hotel povedati, da se je pravzaprav žrtvoval, ker je ostal na čelu skupine Renault-Nissan.

Novi direktor v Renaultu

Samo nekaj ur pred omenjenim drugim priprtjem je v intervjuju za francosko televizijo TF1 francosko vlado pozval, naj mu pomaga v boju proti »samovolji« japonskega sodstva. A francoska država, ki ima v Renaultu 15-odstotni delež, se mu je že davno odrekla, saj ima Ghosn precej masla na glavi tudi v Franciji.

V Renaultu, kjer začenjajo novo obdobje – obdobje brez Ghosna –, ga obtožujejo, da si je prigrabil več milijonov evrov njihovega denarja, zato mu nočejo plačati 30 milijonov evrov, kolikor naj bi mu dolgovali za leto 2018, tudi v delnicah. Podjetje namerava Ghosna celo ovaditi. Po njegovi aretaciji novembra lani Renaultovo vodstvo sicer dolgo ni vedelo, kaj storiti. Nekateri vodilni so ga branili v prepričanju, da gre za zaroto v Nissanu. Zdaj kaže, da se hočejo v vrhu Renaulta od Ghosna povsem distancirati, tudi zato, da bodo lažje sodelovali z Nissanom, od česar je odvisen zlasti projekt Renaultovih električnih in avtonomnih vozil. Novi glavni direktor je 65-letni Jean-Dominique Senard, nekdanji glavni direktor Michelina, znan tudi po tem, da pogosto obeduje v kantini. Senard je pristal na veliko manjšo plačo, kot jo je imel Ghosn, seje upravnega odbora pa so zdaj precej daljše, saj je več razprav.

Obrača se na ameriške direktorje

Še pred nekaj dnevi je Ghosn v svojem značilnem bojevitem tonu napovedal, da bo povedal »resnico« na novinarski konferenci 11. aprila. Nekateri ugibajo, da so ga prav zaradi tega priprli. Toda bolj verjetno je, da je vedel, da ga bodo znova priprli, in je zato napovedal novinarsko konferenco, s čimer naj bi pokazal, kako grdo z njim ravna japonsko sodstvo, ki ga pripre takoj, ko hoče spregovoriti.

Ghosn še naprej trdi, da ga hoče japonsko sodstvo »streti« in da je nedolžen, pri čemer za »lažne« ovadbe in zaroto obtožuje posameznike iz japonskega Nissana. Nekateri domnevajo, da so se v Nissanu ustrašili Ghosnovih načrtov o popolni združitvi z Renaultom, ki ga je v zadnjih letih Nissan s 6 milijoni prodanih vozil na leto močno prehitel; Renault proda »le« 3,5 milijona vozil na leto. Njegova glavna krivda pred japonskim sodstvom, ki obsodi kar 99 odstotkov obdolženih, je sicer, da ni priznal svoje krivde. Ghosnu grozi od 10 do 15 let zapora.