Oktobra lani je v Novem Sadu potekal Salon arhitekture Novi Sad 2018. Gre za bienalno prireditev, ki poteka že 25 let in je letos drugič ponudila možnost za prijave tudi iz širše evropske regije (Srbije, Hrvaške, Bosne in Hercegovine, Slovenije, Črne gore, Makedonije, Madžarske in Romunije), s čimer je Salon prerasel zgolj lokalno regijo. Od leta 2016 je tako na Salonu poudarjen koncept mednarodne usmeritve, ki prepoznava regionalno okolje in skupni kulturni prostor ter želi prikazati prerez arhitekturnih praks iz omenjenih regij, da bi ustvarili boljše pogoje za primerjavo aktualnega stanja lokalnih arhitekturnih scen, ki pogosto črpajo iz skupne arhitekturne zapuščine.

Slovenski avtorji so si prislužili zajeten kos pogače

Salon arhitekture Novi Sad je pomembna prireditev za našo arhitekturno stroko, saj je večji del nagrad in priznanj šel v roke slovenskim arhitektom in avtorjem. Ti so prevzeli pet izmed dvaindvajsetih nagrad in priznanj, razdeljenih med avtorje iz osmih držav, kar govori o vrhunskosti domače arhitekture v regionalnem smislu. Udeleženci so tekmovali za nagrade v osmih kategorijah: Arhitektura, Urbanizem, Interijer, Natečajni projekti, Študentsko delo, Publikacije, Digitalni prostor in Eksperimentiranje v arhitekturi.

Leta 2016 je organizacijo prireditve prevzela mlajša generacija iz Društva arhitektov Novi Sad, ki poskuša do dogajanja v prostoru zavzeti kritičen in strokoven odnos, zunaj zgolj cehovskega povezovanja. Vzpostavljajo javne debate, skušajo razširiti in aktivirati vlogo arhitektov, zavzemajo se za kakovostno prihodnost skupnega javnega prostora, tudi prek povezovanja regije in nekdanjega kulturnega prostora nekdanje Jugoslavije. Ni zanemarljivo dejstvo, da organizatorji tudi z izbiro lokacije prireditve javnosti pošiljajo pomembno in nedvoumno sporočilo.

Oživitev centra Spens

Prizorišče Salona 2016 je bil objekt novosadske železniške postaje, saj je bilo ugotovljeno, da v sklopu izjemno zanimive in kvalitetne zgradbe jugoslovanskega modernizma obstajajo dobro ohranjene dvorane, ki jih nihče ne uporablja, po drugi strani pa je sama, sicer atraktivna, zgradba postaje nevzdrževana in v zelo slabem stanju. Tako se je na postaji odvil prvi mednarodni dogodek z gosti in žirijo iz tujine, kar naj bi opozorilo na pozabljeni potencial te arhitekture.

Salon 2018 je potekal v centru Spens. Gre za stavbo »multicentra«, kjer se odvijajo športne in spremljajoče dejavnosti (bazeni, dvoranski športi, vadišča, tržna ponudba, konference, koncerti, razstave) in ki je bila med letoma 1978 in 1982 zgrajena prek javnega samoprispevka meščanov. Septembra 2018 je Občina Novi Sad, lastnica in upravnica zgradbe, napovedala, da namerava Spens rušiti, saj naj bi bil problematičen za vzdrževanje. Žal se dolga leta v center ni vlagalo, kaj šele, da bi se razmišljalo o alternativnih in trajnostnih konceptih prenove in upravljanja. Stavba predstavlja svojevrsten spomenik in zapuščino modernistične arhitekture in organizatorji Salona arhitekture Novi Sad 2018 (Slobodan Jović, Aleksandar Bede, Dragana Konstantinović, Maja Momirov, Andrej Strehovec, Tijana Filipov, Violeta Stefanović, Tamara Stričević in Filip Pajović) so vanj umestili prireditev z razstavo. S to potezo so tematizirali aktualno dogajanje v lokalnem okolju pa tudi v tujini – v kontekstu nedavne razstave Toward a concrete utopia: Architecture and Yugoslavia 1948–1980 v muzeju MoMA (New York). V tem smislu Salon aktivno posega tudi na področje organizacije sistematizacije valorizacije arhitekturne zapuščine.

Uspešni v več kategorijah

Slovenci smo na zadnjem Salonu prepričali mednarodno žirijo v sestavi Dejan Todorović (NOOTO, Beograd), Srđan Jovanović Weiss (CUNY Spitzer School of Architecture, New York), Mika Cimolini (Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Ljubljana), Jasmin Sirčo (Dani arhitekture Sarajevo) in Ana Mrđa (Arhitektonski fakultet/UHA, Zagreb).

Slovenski nagrajeni projekt v kategoriji Arhitektura je cerkev sv. Janeza Boska (Maribor, Slovenija) avtorjev DANS arhitekti. Nagrado Salona v kategoriji Urbanizem je prejel projekt Trg pod dvorcem in igrišče »Zamorc« (Škofja Loka, Slovenija) avtorjev Ravnikar Potokar arhitekturni biro. Žirija je v kategoriji Publikacije nagradila knjigo Eternal Architect. The Life and Art of Jože Plečnik, Modernist Mystic (Večni arhitekt. Življenje in delo Jožeta Plečnika, modernističnega mistika), ki jo je napisal Noah Charney. Tu sta še dve priznanji Salona v kategoriji Arhitektura, ki so ga za Kompaktni leseni vrtec (Loče, Slovenija) prejeli arhitekti Mojca Gregorski in Matic Lašič ter za Vrtec Pedenjped – enota Pedenjcarstvo (Ljubljana, Slovenija) arhitekti Maja Ivanič, Anja Planišček, Andraž Intihar in Urša Habič.