V teh veselih predprazničnih dneh, ko na Otoku že po tradiciji odštevajo nakupovalne dni do božiča, lastniki številnih majhnih trgovin in pubov, ki niso členi velikih verig, pa tudi zaposleni v različnih verigah molijo, da bi jih vsepovsod navzoči predbožična nakupovalna mrzlica in žeja rešili pred propadom oziroma izgubo službe in zaslužka. Leto za letom je tako. Že zelo dolgo. Številnim ne uspe in kmalu po novem leto »zaprejo štacuno«.

V enem letu zaprli blizu 40.000 trgovin

Če verjamete ali ne, lani so v 500 največjih britanskih mestih zaprli 5855 trgovin. Po šestnajst na dan. Več kot v letu 2010, ki so jih zaprli največ do tedaj. Res so se pojavljale tudi nove, vendar jih je bilo naslednje leto vseeno 1700 manj. Izginjale so predvsem trgovine z oblačili in obutvijo ter potovalne in nepremičninske agencije. Glavni krivec je njihova konkurenca na internetu, gre pa tudi za posledico plitkih žepov, podražitve živil, ki je delno posledica predbrexitskega padca funta, in brexitskih strahov. Ti podatki ne vključujejo neodvisnih trgovin, ki niso del verig. Lani se je njihovo število zmanjšalo za 1483. Mnoge med njimi so kratkega veka. Lani so jih odprli 33.010, zaprli pa 34.493. Največ novih trgovin prodaja elektronske pa tudi navadne cigarete in druge tobačne izdelke. Nekoliko se je povečalo tudi število lepotilnih salonov, kavarn, sladoledarn in, kar je zares presenetljivo, knjigarn. Med zaprtimi je bilo največ trafik, ki poleg časopisov in revij, sladkarij, brezalkoholnih pijač in različnih drobnarij prodajajo tudi cigarete. Pošte se držijo dobro, delno zaradi nakupov na internetu, delno zato, ker lahko v večini poslovalnic kupite tako rekoč vse.

V 17 letih več kot 12.000 pubov manj

Glavne ulice britanskih mest spreminjajo podobo in živahnost tudi zaradi zapiranja pubov. Letos se nadaljuje trend zadnjih nekaj let. Lani so na Otoku zaprli v povprečju osemnajst pubov na teden. Največ na bogatem jugovzhodu Anglije, 62. Ta številka ne vključuje Londona, kjer so jih zaprli 52 na teden. Najmanj pa so jih zaprli na revnem severovzhodu Anglije (16). Novi pubi, ki jih imajo Britanci za »trdnjavo britanske kulture«, se skoraj ne pojavljajo. Glavni krivci za nadaljevanje zapiranja pubov, ki jih je bilo konec leta 2017 12.450 manj kot leta 2000 (njihovo število se je zmanjšalo s 60.800 na 48.350 oziroma za 17 odstotkov), so plitkejši žepi, visok davek na pivo, višji davek na dodano vrednost in podražitev komunalnih storitev za poslovne prostore. Kar tretjina cene piva je različnih davkov. Povprečna cena vrčka piva (pinte) je po Britaniji zelo različna. Samo v Londonu je več kot pet funtov (pet funtov in 19 penijev). Najcenejšega so iskalci našli v mestu Carlisle (dva funta in 35 penijev), najdražjega v Londonu (trinajst funtov in 34 penijev). Združenje pubov pravi, da je pričakovani (pa še zdaleč ne zanesljivi) odhod Britanije iz EU priložnost za večjo podporo vlade pubom v obliki znižanja davkov. Res? Bolj verjetno je, da se bodo povišali.

V meki superbogatih pa 233 milijonov dobička

Medtem ko so v Londonu sicer nekoliko manj, zato pa v drugih britanskih mestih glavne ulice videti vse bolj zapuščene, zanemarjene in mrtve, razkošne trgovine cvetijo. Znameniti londonski Harrods, meka superbogatih domačinov, arabskih šejkov, ruskih oligarhov, ameriških in vse bolj kitajskih tajkunov ter drugih superbogatih tujcev, letos ponuja najdražje božično darilo doslej, spektakularni šopek iz dragega kamenja in rož, v katerem je tudi prstan za četrt milijona funtov. Tudi cena šopka je spektakularna: pol milijona funtov. Prodaja in dobiček Harrodsa sta rasla tudi vsa leta globalne finančne krize, ki se je začela leta 2008, kar je še ena potrditev, da so superbogati medtem še naprej bogateli. Lani je prodaja v Harrodsu prvič dosegla in presegla vrtoglavi dve milijardi funtov (2,1). Bila je 23 odstotkov višja kot leto prej. Tudi dobiček je bil rekorden: 233 milijonov. Pospravili so ga katarski lastniki, ki so plačali manj kot 7 milijonov funtov davka. Povprečna dnevna prodaja v Harrodsu je 10 milijonov, v božičnem decembru je do trikrat višja.

Medtem ko razkošne trgovine cvetijo, majhne trgovine životarijo in vse hitreje izumirajo. Poleg pubov. Z njimi pa tudi glavne ulice, ki ponekod spominjajo na mesta duhov.