Strokovni svet SNG Maribor je pretekli teden podal pozitivno mnenje k imenovanju treh predlaganih umetniških direktorjev za obdobje prihodnjih petih let: mariborsko Opero bo še naprej vodil Simon Krečič, umetniški direktor Baleta ostaja Edward Clug, na novo pa bo septembra mesto umetniškega direktorja Drame zasedel Aleksandar Popovski, uveljavljeni gledališki in filmski režiser, ki je na ponovljenem razpisu očitno najbolj prepričal izbirno komisijo oziroma direktorja SNG Maribor Danila Roškerja. Njihovo dokončno imenovanje je zdaj le še formalnost.

Ponovni razpis uspešen

Iskanje naslednika (do)sedanje umetniške direktorice Drame SNG Maribor Diane Koloini (mandat ji poteče konec avgusta) je trajalo kar nekaj časa, kajti prvi razpis pred nekaj meseci ni bil uspešen – med štirimi kandidati niso našli takšnega, ki bi ustrezal kriterijem. Koloinijeva, ki je bila na tem položaju približno dve sezoni (nekje sredi mandata je namreč zamenjala režiserja Diega de Breo, ki je Maribor predčasno zapustil), se na razpis ni prijavila, kajti izkazalo naj bi se, da si Danilo Rošker nadaljnjega sodelovanja z njo ne želi več. »Ne bom kandidirala za nov mandat, ker mi je direktor že pred objavo razpisa jasno povedal, da želi novega umetniškega direktorja Drame,« je izjavila marca. Rošker dogajanja takrat ni podrobneje komentiral.

Razpis so se tako odločili ponoviti; v drugo naj bi se prijavilo kar osem kandidatov, med njimi pa je bil tudi Aleksandar Popovski (1969), v Skopju rojeni gledališki in filmski ustvarjalec s pestro mednarodno kariero, ki že skoraj dve desetletji redno režira tudi na slovenskih odrih, v zadnjih letih še največ v ljubljanski Drami (nazadnje uprizoritev Merlin ali Pusta dežela) in Mestnem gledališču ljubljanskem (Dunsinane, Vranja vrata, Dantonova smrt); večkrat je delal tudi v Mariboru, Celju in drugod, skupno pa je na območju od Turčije do Avstrije in Italije podpisal že več kot 60 režij. Poleg ugledne gledališke biografije naj bi ob kandidaturi ponudil tudi premišljen in temeljito pripravljen program, prav tako naj bi med vsemi kandidati pustil najboljši vtis pri ansamblu.

Protestna odpoved

Precejšen del prihodnje sezone bo Popovski sicer verjetno preživel na vajah v Ljubljani, kjer je bil že pred tem dogovorjen za pripravo kar treh uprizoritev: v ljubljanski operi bo oktobra režiral Offenbachove Hoffmannove pripovedke, zatem se bo v ljubljanski Drami lotil Čehova (premiera Ivanova naj bi bila januarja), v Mestnem gledališču ljubljanskem pa ga potem čaka še postavitev muzikala Addamsovi, katerega premiera bo predvidoma aprila. Toda posebnih težav zaradi tega najbrž ne bi smelo biti, saj je program za prihajajoče gledališko leto seveda že nekaj časa pripravljen; začrtala ga je Diana Koloini, po ohladitvi odnosov med njo in direktorjem Roškerjem pa ga je dokončno oblikoval hišni dramaturg Vili Ravnjak.

Vseeno se je pri izpeljavi prihajajoče sezone še pred njenim začetkom nekoliko zataknilo: režiser mlajše generacije Igor Vuk Torbica (1987), ki velja za enega trenutno najbolj zanimivih gledaliških ustvarjalcev z območja nekdanje skupne države (s svojimi predstavami je nagrade osvajal že v času študija na beograjski fakulteti dramskih umetnosti), je namreč kmalu po novici o izbiri Popovskega odpovedal dogovorjeno sodelovanje z mariborskim gledališčem, kjer naj bi režiral predstavo Praznovanje (po istoimenskem filmu danskega režiserja Thomasa Vinterberga). V pismu, ki ga je minuli teden po elektronski pošti poslal Danilu Roškerju, zatem pa ga je (predvsem zato, kot pravi, da bi se izognil morebitnim napačnim razlagam svoje odločitve) objavil tudi na svojem facebook profilu, pojasnjuje, da preprosto noče delati pod novim umetniškim direktorjem (o katerem zapiše tudi nekaj krepkih besed).

Torbica je sicer v Sloveniji že režiral: za komedijo Branislava Nušića Žalujoča družina v koprodukciji SLG Celje in Prešernovega gledališča Kranj je lani na festivalu Dnevi komedije prejel nagrado za režijo. V SNG Maribor njegovega dopisa niso komentirali, za Praznovanje pa naj bi našli drugega režiserja – podobno kot so to storili tudi v iztekajoči se sezoni, ko sta sodelovanje iz različnih razlogov odpovedala Jernej Lorenci in Nina Rajić Kranjac, in podobno kot so morali iskati rešitev že jeseni, ko je priprave na uvodno premiero sezone, Hamleta, zapustil romunski režiser Gabor Tompa.