Po skoraj dveh tednih se je sinoči v Prešernovem gledališču Kranj končal 48. teden slovenske drame. Po gledališkem koncertu Slovenska popevka v režiji Matjaža Pograjca in izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča, ki je bil del spremljevalnega programa, je sledila podelitev festivalskih nagrad: Šeligovo nagrado za najboljšo predstavo tekmovalnega programa je prejel avtorski projekt Stenica, ki ga je v koprodukciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj zrežiral Jernej Lorenci, Grumovo nagrado za najboljše slovensko dramsko besedilo je prejel Vinko Möderndorfer za »ljubezensko dramo« Romeo in Julija sta bila begunca, nagrado za mladega dramatika pa je dobila Maša Pelko za besedilo Kraljevi otroci.

»Eksplozivni igralski kolektiv«

»Stenica je komunikativen gledališki dogodek, ki se suvereno in z eksplozivnim nabojem igralskega kolektiva sprehodi skozi imaginarij našega prostora od povojne podobe socialistične Jugoslavije do kapitalističnega sedanjika ali še dlje, pri tem pa v ospredje potisne trpko zagato posameznika, ki tvori skupnost, a je obenem iz nje vselej že izvržen,« je zapisala o zmagovalni predstavi strokovna žirija, ki so jo sestavljali Nika Arhar, Mojca Jan Zoran in Ljudmil Dimitrov, ter med drugim poudarila tudi »angažiran prispevek celotnega izvajalskega kolektiva, raziskovalni pristop do materije in natančno režiran ritem uprizoritve«, ki »gledalca pusti s trpkim priokusom ob vprašanjih svobode, razosebljenosti, odtujenosti in človeškosti nasploh«.

V tekmovalnem programu se je sicer zvrstilo pet predstav (ena, Ljudožerci v izvedbi SNG Maribor, je namreč odpadla), prav toliko sta jih vsebovala tudi spremljevalni in mednarodni program, še ena predstava pa je bila odigrana v okviru dodatnega programa.

Univerzalnost etičnih vprašanj

Med tremi nominiranimi besedili, ki jih je v ožji izbor za Grumovo nagrado uvrstila strokovna žirija, ki so jo sestavljali Mateja Pezdirc Bartol (predsednica), Tomaž Gubenšek, Vilma Štritof, Klavdija Zupan in Igor Žunkovič, je priznanje za najboljše dramsko besedilo leta prejela drama Romeo in Julija sta bila begunca Vinka Möderndorferja (nominiran je bil še s kriminalko Sestre), ki po mnenju komisije »z relativno skopimi sredstvi in jasno strukturo pretrese in opominja na to, kako je lahko mlad človek v tej deželi in v tem času tujec v lastni deželi, nepotreben in nekoristen«. Dodali so še, da ta drama »v stvarnem tonu odpira univerzalen prostor etičnih vprašanj, senzibilizira za krivičnost in kaže na gledališče kot na prostor nagovarjanja gledalca«.

Nagrado za mladega dramatika oziroma dramatičarko je za dramo Kraljevi otroci dobila Maša Pelko. Med štirinajstimi besedili, ki so prispela na razpis, je njena drama, ki se navezuje na klasično dramsko zgodbo o kralju Ojdipu, komisijo prepričala z dobro dramaturško strukturo in izpeljavo. »Lucidnost in tudi nekakšna duhovitost, ki sta vseprisotni v besedilu, nas lahko še posebej očarata, saj govorita o tem, da so tudi besedila na natečaju za mladega dramatika izpisana natančno, domišljeno in z občutkom za dramsko obliko,« je med drugim pojasnila žirija.

Kritiška nagrada in priznanje

Na festivalu so imele tudi tokrat pomembno mesto delavnice dramskega pisanja, ki jih je vodil poljski dramatik mlajše generacije Mateusz Atman, med drugimi spremnimi dogodki pa je bilo poleg tradicionalnega Dneva nominirancev najti tudi četrto strokovno srečanje oblikovalcev maske slovenskih gledališč, predstavitve knjig in okroglo mizo Društva slovenskih gledaliških kritikov in teatrologov, tokrat naslovljeno Slovensko gledališče na robu in ob robu. Društvo je na sinočnji zaključni prireditvi podelilo še nagrado Vladimirja Kralja za življenjsko delo na področju gledališke kritike in teatrologije, ki jo je prejel Lojze Smasek, ter bienalno priznanje Vladimirja Kralja za kritiške in teatrološke dosežke v zadnjih dveh letih, ki jo je dobila Amelia Kraigher.