»Česa takšnega ne vidiš vsakdan, kajne?« je dejal gospod in se s fotoaparatom sklanjal nad korita Soče, da bi ujel redko mogoče posnetke. »To se zgodi enkrat na četrt stoletja,« je modroval drugi. Možnost vpogleda v drobovje akumulacijskega jezera na Mostu na Soči je bila danes fascinantna in ob njem se je trlo ljudi. Za pravo ponovoletno atrakcijo so poskrbeli v Soških elektrarnah Nova Gorica, saj so zaradi popravila zapornic odprli jez v Podselu in začeli prazniti veliko mostarsko jezero. Že danes je bilo vode v njem le za vzorec, jutri naj bi skozenj tekla le še običajna struga Soče. Tako prazno jezero so lahko domačini in obiskovalci nazadnje opazovali leta 2000.

Odtekla voda pokazala ostanke vojne

Branko Fortunat je iz sosednje vasi že navsezgodaj zjutraj prišel pogledat stanje. Navdušeno je kazal, kako je odtekla voda v koritih Soče znova razkrila nekdanje kaverne avstrijske vojske med prvo svetovno vojno. »Poglejte tam dolvodno, tam so ostanki nekdanjega mostu čez Sočo, ki so ga v prvi svetovni vojni imeli za rezervo, če bi osrednjega porušila. Takšnih rezervnih mostov je bilo še več,« je kazal na kamnito zložbo v koritih pri sotočju Soče in Idrijce ter povedal, da je jezero podobo Mosta na Soči popolnoma spremenilo šele leta 1939. Takrat, v času okupacije, so Italijani v Podselu za potrebe hidroelektrarne v Doblarju zgradili 40 metrov visok jez, za njim pa se je nabralo 80 hektarjev veliko akumulacijsko jezero. Vse odtlej voda pod sabo skriva nekdanjo cesto po dolini, kaverne, mostove, nekdanjo globoko vrezano strugo, ob kateri je stal celo mlin… Svoje dno znova razkrije le približno vsakih dvajset let, ko Soške elektrarne jezero izpraznijo zaradi čiščenja, vzdrževalnih del ali novogradenj v verigi elektrarn na Soči.

A če jezero marsikaj zakriva, je Mostarjem prineslo tudi veliko turistično priložnost. »Jezero je prineslo veliko pozitivnega, razvil se je turizem, kajakašem ponuja možnost treningov, okrog njega vodi pešpot,« je našteval starosta mostarskega turizma Darij Vouk. V svojih šestdeset in nekaj letih je imel trikrat priložnost videti tako izpraznjeno jezero. Ko je polno, je dolgo sedem kilometrov, na najširšem delu široko 600 metrov, najgloblja točka doseže 32 metrov.

»Gasilci pravijo, da so s sonarjem tukaj pod mostom izmerili globino 27 metrov. Me prav zanima, ali bo držalo, ko bo voda odtekla,« se je na starem kamnitem mostu, ki naj bi ga v kratkem porušili, spraševal Fortunat. Sam je zaljubljen v jezero, po njem vesla že 40 let in zna povedati, da se jezero z leti tudi spreminja oziroma postaja vse bolj umirjeno. »Včasih nisi mogel veslati vse do pokopališča v Tolminu, danes pa je tako mirno, da je to povsem mogoče,« je pojasnil.

Za atrakcijo poskrbel jez

Krivec za mostarsko atrakcijo je pravzaprav jez v Podselu, ki je zadnjo večjo posodobitev doživel pred 78 leti, je povedala Alida Rejec, ki na Soških elektrarnah skrbi za razvoj. »Vse odtlej hidromehanska oprema na jezu deluje brez večjih posodobitev, zato smo začeli temeljito rekonstrukcijo hidromehanske opreme. Do sedaj smo obnovili levo trodelno zapornico ter zapornici talnega izpusta. V tem času potekajo dela na vtočnih zapornicah in desni trodelni zapornici. Sledijo še dela na srednji zapornici ter dveh jezovnih zapornicah,« je pojasnila Rejčeva.

Jez je bilo treba izprazniti zaradi narave dela in tehnologije, ki se pri tovrstnih delih uporablja. Tako prazno bo predvidoma vse do 10. februarja, nato pa ga bodo do 15. marca postopoma polnili z vodo in naj bi bila njegova gladina le osem metrov nižja od običajne. Ribiče, ki se na Sočo vračajo 1. aprila, naj bi znova pričakalo v stari podobi. Ali bodo imeli kaj uloviti, bodo povedali takrat.

V tem času bodo v Soških elektrarnah delno očistili tudi dno jezera, kjer so se desetletje in več nabirale naplavine proda in mulja. Rejčeva je pojasnila, da bodo tokrat ta dela manj obsežna kot pred 17 leti. Prod bodo s pomočjo bagrov nakladali na kamione in ga odvažali na začasne deponije. Mulja, ki ni uporaben material, tokrat ne bodo odvažali, temveč počakali še kakšno desetletje, dokler ne bo postal preveč moteč.