Za poseben vrhunski premium namaz v omejeni količini in v črni pločevinki, za katerim stojijo priznani kuharski mojstri, poskrbijo strokovnjaki in poznavalci kulinaričnih smernic. Priprave, od ideje do izdelka na trgovskih policah, trajajo kar vse leto.

»Distribucijo na prodajna mesta začnemo v oktobru, da pravočasno zasedemo vsa prodajna mesta. Tako je v predprazničnem obdobju premium izdelek že na policah. Največ tega izdelka prodamo decembra, do januarja pa so zaloge že razprodane. Ko ponudimo nov izdelek, že kujemo načrte za premium izdelek v naslednjem letu,« je povedal naš sogovornik Enzo Smrekar, glavni direktor strateško-poslovnega programa (SPP).

Letos izdaja premium paštete JB ni edina novost pri argeti. Kako ste letos še presenetili potrošnike?

Konstantno se trudimo, da blagovna znamka in proizvod Argeta izboljšujeta recepturo in standarde. Letošnja novost je, da so naši namazi popolnoma brez kakršnih koli aditivov, ojačevalcev arom in konzervansov, tako imenovani clean label. Standardnim namazom so se letos pridružili tudi posebni zelenjavni namazi na osnovi humusa.

Pa začniva pri prazničnem izdelku. Kako je nastala prestižna, črna linija argeta exclusive?

Če se ves čas trudiš, da imaš na eni strani tako vrhunsko tehnologijo in vrhunsko surovino kot vrhunske standarde, se pojavi vprašanje, kaj je še lahko nadgradnja tega. Tako smo pred približno devetimi leti prišli na idejo, da bi osnovno linijo nadgradili z nečim posebnim. Z omejeno izdajo vrhunskih paštet želimo naše zveste potrošnike nagraditi in razvajati v prazničnem času, ko si vsi privoščimo tudi kaj boljšega. Tako je nastala prva linija črne argete exclusive. Najprej smo izdali govejo pašteto s tartufi, sledila je divjačinska, potem tunova z oljčnim oljem in oljkami. To so bili prvi trije okusi.

Potem smo želeli zgodbo še nadgrajevati. Vprašali smo se, kdo je najboljši sinonim za kakovost, vrhunskost recepture. Vrhunski kuharski mojstri, ki jih večina prepozna tudi po priznanih restavracijah. Menili smo, da če bi njih lahko privabili k sodelovanju, bi bila to potrditev našega koncepta in vsega, kar počnemo, predvsem kakovosti surovin. V četrti sezoni smo začeli sodelovati z vrhunskimi kuharskimi mojstri in restavracijami. Prva je bila v Istri, restavracija San Rocco, potem se je zgodba nadaljevala v Zemonu s Kavčičem, nato La Subida s Sirkom in Gavanjo in Stari Kaštel. Vsako leto smo dodali enega od teh vrhunskih mojstrov in tako smo prišli do Janeza Bratovža ter do sodelovanja pri zadnjem okusu.

Gre za posebno, neplačano obliko sodelovanja.

Res je, gre za posebno vrsto partnerskega sodelovanja, ne gre za to, da bi kupili ime kuharja in plačali za to. Tu smo malce drugačni, ker gre za kredibilnost partnerjev. Želimo, da se vrhunski kuhar sam prepriča o naši kakovosti.

Pred začetkom sodelovanja izbrani kuharski gost obišče našo proizvodnjo. Tako spozna, da gre za vrhunske izdelke in da ni nič spornega v proizvodnji. Potem chef pripravi dve ali tri recepture, ki si jih je zamislil, sledi relativno dolgo obdobje sodelovanja z njim in našim oddelkom razvoja. Šele ko je vrhunski kuhar zadovoljen z izdelkom, gre lahko namaz v proizvodnjo.

Letos ste k sodelovanju povabili priznanega chefa Janeza Bratovža, lastnika JB restavracije, ki letos obeležuje tudi obletnico odprtja prve restavracije.

S chefom Janezom Bratovžem smo imeli kar nekaj idej in vse skupaj je sovpadlo s 25-letnico odprtja njegove prve restavracije. Ena do njegovih prepoznavnih odlik je bila tudi terina, pašteta, narejena iz kokošjih jeter, konjaka in dodatka kandirane pomaranče. Tako je hitro dozorela ideja, da bi ob 25-letnici njegove restavracije izdali tudi njegovo znamenito pašteto. Lahko rečemo, da je to še najbolj klasičen recept francoske paštete do sedaj.

Greste s premium argeto tudi na tuje trge?

Na začetku smo imeli povpraševanje po prvih klasičnih okusih, to sta goveja s tartufi in divjačinska z rožmarinom. Kasneje smo ju vpeljali kot redne artikle in sta načeloma na voljo vse leto. S tema dvema okusoma v prihajajočem letu tudi odpiramo vrata v Švici in Avstriji. Sicer pa ekskluzivni koncept z vrhunskimi restavracijami omejujemo na Slovenijo, Hrvaško in nekaj malega Bosno in Srbijo, kjer so imena naših sodelujočih vrhunskih kuharjev tudi poznana.

Kako pa je s prisotnostjo na trgih jugovzhodne Evrope?

Argete se v Sloveniji proda le še okoli sedem odstotkov, vse drugo je izvoz. Tako gre 93 odstotkov argete iz Slovenije, od tega kar 50 odstotkov v regijo, kjer smo tudi vodilni. Najvišje pozicije zasedamo v Sloveniji, BiH, Makedoniji in na Kosovu. Na drugem mestu smo na Hrvaškem in v Srbiji, kjer na leto dosegamo od petnajst- do dvajsetodstotno rast. Tržni deleži v regiji variirajo od 27 do 80 odstotkov. Imamo izrazito močno pozicijo, še toliko bolj, ker je argeta premium proizvod. V nekaterih delih regije smo tudi 30 do 40 odstotkov dražji kot lokalna, najmočnejša blagovna znamka. S tako visoko cenovno razliko dosegati tako visoke tržne deleže je svojevrsten uspeh.

Veliko let se argeta uspešno bori tudi na drugih trgih. Našim potrošnikom iz regije smo v preteklosti sledili na trge migracij, ampak to ni bil edini cilj, kasneje smo se hitro preusmerili z etno na redno polico lokalne trgovine in prek te tudi začeli rekrutitati lokalne potrošnike.

Najboljši primer sta Avstrija in Švica. V Avstriji smo že dve leti številka ena s 37-odstotnim tržnim deležem. Od letos smo številka ena tudi v Švici, kjer smo premagali lokalnega tekmeca Le Parfait v lasti Nestleja. Podoben koncept se izvaja tudi na Nizozemskem, Švedskem in v Nemčiji, kjer začenjamo z deset-, dvanajstodstotnimi deleži in rastemo. Na Nizozemskem smo prisotni pri dveh glavnih trgovcih, podobno je na Švedskem, zelo veliko napora vlagamo v to, da bi v Nemčiji trenutno prodajo v višini pet milijonov še nadgradili. Zelo veliko dela in priložnosti imamo še v Evropi.

Imamo pa tudi nekaj trgov prek oceana, prisotni smo v Avstraliji, Kanadi in Ameriki. Posebno pomemben je postal ameriški trg. Našli smo partnersko proizvodno podjetje v Ameriki, ki v našem imenu in za nas proizvaja mesno argeto. Zaradi omejitev pri uvozu mesnih izdelkov v ZDA jim mi pošljemo le dozice in mešanice začimb, oni dokupijo preostali material in potem mi izbiramo distributerje in zagotavljamo podporo na trgu. To sodelovanje smo začeli pred slabim mesecem. Prvi načrti za ZDA so, da za začetek pokrijemo 2000 prodajnih mest.

Ali torej sestavine prilagajate lokalnemu trgu?

Ne toliko, kot bi kdo mislil. Imamo proizvod, ki je v skladu s sodobnimi trendi, belo meso, rastlinsko olje, ni živalskih maščob, ni konzervansov in ni aditivov. Če gledamo trende potrošnikov, je več poudarka na belem mesu, ribah, neživalskih maščobah, naravnih začimbah. In to so naši atributi. Vse to namreč že je v našem izdelku. V tujini lahko uporabimo kar 80 odstotkov našega osnovnega asortimenta.

Vstopate tudi na trg Turčije?

Z argeto vstopamo v zelo elitni del verige Migros. Vstopiti v Turčijo iz naših krajev je zelo težko, obstaja veliko ovir. Na srečo imamo proizvodnjo tudi v Bosni in med Turčijo in Bosno obstaja poseben dogovor, zato tja vstopamo prek Bosne. V Turčiji kategorija paštet (še) ne obstaja, je pa zelo prisotna navada mazanja na kruh.

Koliko je pri argeti pomembna embalaža?

Odvisno od trga. Na veliko trgih so zelo pomembni izdelki v pločevinkah, na primer kaviar. Pločevinka ima prednosti, je dobra v smislu trajnosti, ne prepušča svetlobe. Slabša stran je percepcija poceni izdelkov in poceni surovin. Zato ni enoznačnega odgovora.

Mi uporabljamo aluminij, easy peel odpiranje, ki je prijazno potrošniku. Naša pločevinka je izdelana iz 100 odstotkov reciklirane embalaže.

Letos ste na prodajne police postavili tudi po okusu zelo zanimive, barvite zelenjavne namaze. Kako se je porodila ta ideja?

Vizija razvoja blagovne znamke Argeta je, da postane idealna izbira namaza na kruh. V kategoriji imamo že mesne in ribje izdelke. Nekako logično nadaljevanje so bili zelenjavni namazi. Izdelek smo želeli narediti okusen, dišeč, mazljiv in prijetnih barv. In uspelo nam je. Ta linija namazov je v stekleni embalaži. Za bazo zelenjavnih namazov smo uporabili čičerko, bolj znano kot humus, ki je v trendu, zdrava in polna dobrih lastnosti. Tudi embalaža kliče po tem, da je to lahko zelenjava za vsak dan, obrok, ki ga zaužijemo z veseljem in brez slabe vesti.

Koliko teh izdelkov je že na trgu?

Kategorija je relativno majhna. Ne gre za masovni izdelek. Z vstopom v to kategorijo želimo to kategorijo zgraditi in narediti zanimivo in dostopno širši populaciji. Tudi tu nas čaka še veliko izzivov in dela.

S tem izdelkom smo že v vseh večjih trgovinah po Sloveniji. Razmišljamo pa o internacionalizaciji. Ta kategorija je dosti bolj razvita na trgih, kot so Avstrija, Nemčija in Švica.

Kateri izdelek iz družine argete ostaja na prvem mestu?

Še vedno je velik odstotek na kokošji osnovi, v njej so primavera, pikant in junior. Prav tako so popularne ribje paštete.

Kako boste vi, kot gurman in odličen poznavalec vin, postregli letošnjo premium argeto?

Izdelek kot tak je že dober sam zase. Postregel ga bom na kakovostnem, popečenem kruhu. Ta namaz je zelo primeren tudi za kanapeje ali za polnjenje slanih briošev. Ker pa gre za klasičen okus, jetra v kombinaciji s kandirano pomarančo in konjakom, govorimo o polnih aromah, bi poleg priporočal polsuha vina. Lahko tudi s kozarcem kakšnega predikata, pozne trgatve ali ledenega vina. Pašteta a la JB tako prenese tudi kakšno slajše vino. Ta kombinacija je zelo primerna za druženje, za uvod v večer in kot spremljava koktajl zabavi.