Kadar nas različni ljudje tako ali drugače povprašajo o avtomobilih, se debate in vprašanja v prvi vrsti vrtijo okrog cen in popustov, motorjev, zmogljivosti in porabe, varnosti, različnih pripomočkov, infozabavnih sistemov, prostornosti, preglednosti in še marsičesa. Pravzaprav nikdar ali pa res izjemoma beseda nanese na sedeže, pa čeprav so ti za varnost in udobje eden ključnih elementov avtomobila in so tudi eden njegovih največjih sestavnih delov. Po besedah proizvajalcev njihova izdelava obsega približno deset odstotkov stroškov izdelave vsega vozila!

To med drugim pomeni, da se sedeži z vsako generacijo avtomobila močno spreminjajo, čeprav tega morda niti ne opazimo. »Ker sedeži predstavljajo zajeten del notranjosti, mora biti njihov razvoj od začetka vključen v razvoj vozila. Sedeži morajo biti v avto nameščeni do milimetra natančno v vse smeri,« denimo pravi Andrew Leuchtmann, direktor podjetja GME Interiors, medtem ko nam je Vili Malnarič, direktor raziskav v novomeškem podjetju TPV, ki je z razvojem in proizvodnjo struktur sedežev ter njihovih podsklopov prisotno pri večini znamk vozil, pojasnil, da so se avtomobilski sedeži razvijali sočasno z novimi materiali in tehnologijami izdelave vozila, varnostnimi in okoljskimi predpisi ter se prilagajali tehničnim specifikacijami in regulativam, ki jih narekuje avtomobilska industrija – predvsem na področju varnosti so se zahteve pri sedežih močno spremenile.

»Varnostne zahteve, na katere se je treba osredotočati že pred snovanjem izdelka, imajo za potnike vse pomembnejšo vlogo. Poudarek je na varovanju potnika pri čelnem in bočnem trku ter pri trku od zadaj. Pri slednjih se je vidno povečala varnost vratnega predela potnika, kajti poškodbe, znane kot 'whiplash', so pri tovrstnih trkih pogoste. Vse večji poudarek je tudi na varnosti potnikov na zadnjih sedežih, kjer vzglavnikov še pred nekaj leti sploh ni bilo,« razloži Malnarič in doda, da varnost vseeno ni edino področje, ki usmerja razvoj sedežev. Razvojni inženirji veliko truda namreč vlagajo tudi v povečanje udobja, prilagodljivosti, uporabnosti … »S ciljem zmanjševanja mase vozila je poudarek na lahkih materialih. Prav tako so pomembni sistemi, ki uporabniku pomagajo, da sedeže pravilno nastavi in uporablja tako z vidika varnosti kot tudi udobja in zdravja. Sedeži v nekaterih sodobnih vozilih so danes že udobnejši kot fotelji v dnevnih sobah. Prilagojeni so za dolgotrajno sedenje, po potrebi nas grejejo, hladijo in masirajo. Razvoj gre v smeri zmanjševanja volumna, s čimer se pridobi dodaten prostor za potnike.«

Pri razvoju še veliko možnosti

Osnovna zgradba sodobnega avtomobilskega sedeža je sicer sestavljena iz kovinskega ogrodja, raznih mehanizmov, električnih in elektronskih komponent, zračne blazine, pene in prevleke, medtem ko so bila pred leti ogrodja izdelana iz običajnega jekla srednje trdote. Malnarič ob tem dodaja, da je pri razvoju še veliko možnosti in priložnosti ter glede njihove prihodnosti poda zanimivo misel: »Ob nakupu novega vozila lahko voznik izbere notranjo opremo, tudi sedeže, glede na svoje vozne izkušnje. Prav tako številni sistemi v potniškem prostoru omogočajo naknadno prilagoditev – nastavitve sedeža, volana, glasbe, temperature, oblike in barve kazalnikov, ambientalne osvetlitve … Temu trendu bo morda sledila tudi zasnova sedežev in si bo uporabnik lahko po meri izbral posamezne sklope sedeža, kot so sedalo, naslon, vzglavnik. Morda pa se bo sedež kar sam 'ulil' po telesu uporabnika. Pustimo času čas.«

Da dajejo sedežem tako ali drugače vedno večji poudarek tudi proizvajalci, priča dejstvo, da njihovo funkcionalnost in udobje v ospredje postavljajo na vedno več predstavitvah novih vozil – pa ne le tistih premijskih znamk, temveč vedno pogosteje tudi »ljudskih«, pri čemer so v zadnjem času prednjačili predvsem pri Oplu. »Ker je sedenje v avtomobilu izredno pomembno, saj poskrbi za varnost in udobje, smo pri Oplu razvili do hrbtenice prijazne ergonomske sedeže AGR, katerih ustreznost je certificirala neodvisna organizacija strokovnjakov za zdrav hrbet Aktion Gesunder Rücken. Do hrbtenice posebno prijazne sedeže je danes mogoče nastaviti v osemnajstih smereh, prav tako je mogoče nastaviti tudi širino bočne opore in sedeže oplemenititi še s sistemom masiranja, spominom nastavitev in prezračevanjem,« nam je povedala Milica Kopanja Šircelj iz Opla Slovenija.

Univerzalne prevleke izginjajo

Vzporedno z razvojem sedežev so korak naprej storile tudi prevleke. Teh poznamo več vrst (usnje in umetno usnje, alkantara, tekstil …), materiali pa so postali odpornejši proti madežem in tudi vodoodporni, ne da bi to vplivalo na zračnost materiala. Je pa po drugi strani precej manj nakupov dodatnih prevlek, predvsem univerzalnih, ki jih je bilo nekoč mogoče kupiti v tako rekoč vsaki večji trgovini in so bile »nuja« za vsak avtomobil. »Njihova uporaba v novejših vozilih za kupce predstavlja prej razočaranje kot zadovoljstvo. Zaradi lastnosti in oblike sodobnih sedežev v vozilu se univerzalne prevleke ne prilegajo sedežu in s tem dajejo cenen videz,« nam je povedala Ksenija Varl Ušaj, direktorica podjetja Iditex, proizvajalca avtomobilskih prevlek s skoraj 25-letno tradicijo, in dodala, da so se tudi sami kot proizvajalci avtomobilskih prevlek morali prilagoditi razvoju sedežev, in sicer tako, da so oblikovali »prevleke po meri«, ki se čim bolj prilegajo sedežu. »Narejene so tako, da se namestijo čez osnovne prevleke, s tem da prevleke ohranjajo obliko in šive osnovnega sedeža. Sestavljene so iz skoraj enakega števila kosov kot osnovni sedež. To torej pomeni, da pravilno nameščena prevleka za avtomobilske sedeže daje videz osnovnih prevlek,« je še dodala Ksenija Varl Ušaj.