Ameriški zdravstveni sistem se sooča s čedalje višjimi stroški, od katerih dobršen delež odpade na oskrbo pacientov s kroničnimi zdravstvenimi stanji, kot so sladkorna bolezen tipa 2, prevelika telesna teža in srčna obolenja. Več kot četrtina (86 milijonov) Američanov je izpostavljenih visokemu tveganju oziroma ima bolezensko stanje, ki predstavlja predstopnjo v razvoju sladkorne bolezni tipa 2. Več kot 21 milijonov prebivalcev se mora zaradi te bolezni zdraviti, za neposredne stroške zdravljenja pa zdravstveni sistem porabi 176 milijard dolarjev na leto.

Inovativni spopad z epidemijo kroničnih bolezni

Pred šestimi leti ustanovljeno zagonsko podjetje Omada je pionir na področju digitalne vedenjske medicine: gre za inovativen pristop k reševanju naraščajoče epidemije kroničnih bolezni v ZDA. Spletni programi Omade združujejo vrhunsko znanost, tehnologijo in dizajn, ki spodbujajo ljudi in jim omogočajo, da živijo brez kroničnih bolezni. Poslovna revija Fast Company je lani Omado uvrstila med 50 najbolj inovativnih podjetij na svetu, njihov pristop pa je prepričal tudi največje ameriške zaposlovalce in zdravstvene zavarovalnice.

Zagonsko podjetje iz Silicijeve doline poskuša pri ljudeh preprečevati morebitni razvoj bolezni z vplivanjem na spremembo njihovih navad. Uporabnike svojega programa usposablja in izobražuje prek spleta ter jim s kombinacijo podatkovne analitike in nasvetov podpornih skupin omogoča spremljanje lastnega zdravja. Prvi produkt podjetja je Omada prevent, spletna različica preventivnega programa za sladkorno bolezen, ki ga je pripravil ameriški Nacionalni inštitut za zdravje na osnovi raziskave o tem, kako je mogoče pri ljudeh s prehrano in telesno vadbo zmanjšati možnosti za razvoj diabetesa tipa 2. Ugotovili so, da so se (lahko) pri udeležencih, ki so s spremenjeno prehrano in telesno vadbo zmerno zmanjšali svojo telesno težo, občutno zmanjšale tudi možnosti za razvoj sladkorne bolezni.

Sto tisoč uporabnikov v letu dni

V Omadi so nacionalni preventivni program prilagodili za spletno oziroma digitalno uporabo in vanj vključili elemente, kot so osebno zdravstveno usposabljanje, podporne skupine in stalno izobraževanje o telesni vadbi, dobrem počutju in prehrani. Vsak uporabnik programa Omada prevent dobi digitalno tehtnico, pedometer (števec korakov), prek spletne platforme pa vsakodnevno komunicira z osebnim zdravstvenim trenerjem in svetovalcem ter s podporno skupino (drugih uporabnikov), ki svetuje bolniku s sladkorno boleznijo (oziroma uporabniku, ki tvega razvoj te kronične bolezni) o najboljših načinih vztrajanja pri dietni prehrani in režimu njihovega izvajanja. Po prvem letu izvajanja preventivnega programa je ostal vanj vključen visok odstotek udeležencev, ki so v povprečju izgubili 4,7 odstotka svoje telesne teže in so bili primerjalno veliko uspešnejši kot udeleženci »uradnih« preventivnih programov za sladkorne bolnike.

Kalifornijsko tehnološko podjetje ponuja svojo storitev zaposlovalcem oziroma podjetjem, ki v tem vidijo vložek v dolgoročen prihranek pri stroških svojega poslovanja, saj se lahko uporabniki (zaposleni) izognejo izbruhu bolezni, pri kateri je zdravljenje pogosto neuspešno, vselej pa zelo drago. Ameriški državni shemi zdravstvenega zavarovanja (Medicare in Medicaid) sta se zaradi uspešnih rezultatov programa Omade odločili, da uporabnikom povrneta stroške tega preventivnega programa. Medicaid plača ponudniku storitev 450 dolarjev za pacienta v prvem letu in 180 dolarjev za vsako od naslednjih let. Tako je Omada zelo hitro postala največji ameriški dobavitelj preventivnega programa za sladkorno bolezen tipa 2 in ima že več kot 100.000 registriranih pacientov. Ceno programa za podjetja v Omadi oblikujejo na podlagi rezultatov: če udeleženec program (predčasno) prekine in pri zmanjševanju telesne teže ne doseže klinično pomembnega rezultata, podjetje oziroma zavarovalnica zanj ne plača nič. Za posamezne uporabnike je cena prve štiri mesece 130 dolarjev na mesec, potem pa po 12 dolarjev na mesec.

V letošnjem letu je Omada zbrala za 120 milijonov dolarjev vlagateljskih sredstev (vlagateljsko rundo je vodil ameriški zavarovalniški velikan Cigna) in postala eden od najbolje financiranih zagonskih podjetij za digitalno zdravje.