Včeraj bi se morala na novomeškem Glavnem trgu začeti pripravljalna dela, preden naj bi v ponedeljek gradbeni stroji in arheologi dejansko zakopali v staro mestno jedro. Pa o tem ni bilo ne duha ne sluha. A kljub temu v Novem mestu vre.

Kot opozarjajo podjetniki, ki so se povezali v zavod Grem v mesto, se občina tako pomembne in obsežne prenove loteva preveč ad hoc in nepremišljeno. Tako še vedno ni jasen časovni načrt del, ni urejenih nadomestnih parkirišč, ni jasno, kako bo potekala dostava v mestno središče in podobno.

Podjetniki se zato sprašujejo, zakaj se z deli, ki naj bi bila končana do prihodnjega septembra, tako mudi. »Tako za poslovne subjekte kot za stranke bi bilo bistveno bolj prijazno, če bi bile zapore Glavnega trga postopne in delne, kot je bilo predvideno najprej, pa četudi bi prenova trajala nekaj mesecev dlje. Ali pa če bi z njo počakali, dokler ne bi uredili vse potrebne spremljajoče infrastrukture. Zdaj pa lahko pričakujemo popoln prometni kolaps,« pravi direktorica zavoda Grem v mesto Ana Petančič.

Macedoni: Postopnost del ni mogoča

Kot pravi, so šele 29. avgusta letos izvedeli, da bo spodnji del Glavnega trga dejansko povsem zaprt za promet, četudi je bilo tako župana Gregorja Macedonija kot predstavnika izvajalca CGP Eda Škufco še dan prej razumeti drugače.

»Zagotovo bo prišlo do določenih motenj in delnih zapor. Se bomo pa potrudili, da bomo dela izvajali na tak način, da trg nikoli ne bo zaprt, vedno bo ostajala možnost prometa,« je takrat dejal Škufca. Toda dejstvo je, da bo večji del Glavnega trga vse leto povsem zaprt za promet. Potekal bo le po zgornjem delu trga mimo tržnice in nato proti Rozmanovi ulici oziroma po Sokolski ulici in Kandijskem mostu zgolj ven iz mesta.

Kot pojasnjuje Macedoni, so letos poleti soglasodajalci (od Telekoma do Elektra in komunale) po ogledu stanja na terenu dali vedeti, da je preklop infrastrukture, ki bo po prenovi združena v enoten jašek, možen le v eni potezi, ne pa večfazno. »Takrat je bilo jasno, da bo dinamika drugačna od tiste, ki so jo projektanti sprva predvideli. V juliju smo to stanovalcem in podjetnikom tudi povedali,« trdi župan.

Parkirišče še ni pripravljeno

Ena večjih težav je tudi neurejeno nadomestno parkirišče v Kandiji, ki je trenutno dostopno zgolj iz smeri mesta. Šele z uvedbo krožišča pri davčni upravi bo namreč dovoz na parkirišče mogoč tudi iz smeri Žabje vasi. Toda občina še vedno čaka na recenzijo direkcije za infrastrukturo. »V nekaj mesecih bomo v mestu stranke že izgubili,« razmišlja Petančičeva.

Po mnenju Jane Murgelj, lastnice čajarne Stari most, se občina obnove loteva preveč neodgovorno, glede na to, da je nedorečenih še cela vrsta stvari. »Na nedavnem srečanju s podjetniki, na katerem župana sploh ni bilo, smo izpostavili tudi koridorje za pešce. Med eno in drugo stranjo Glavnega trga prehodi namreč niso predvideni. Če bo torej nekdo hotel priti na drugo stran, bo moral narediti celoten krog po Glavnem trgu. In kako bo z dostavo? Najprej je bilo rečeno, da ta po gradbišču zaradi varnosti ni možna. Zdaj kar naenkrat je?« se sprašuje Murgljeva.

»Ob tem župan poziva, naj ljudje pridejo v mesto s kolesi ali javnim potniškim prometom. Toda kako? Do središča mesta ni niti ene kolesarske steze, mestni promet pa je neuporaben, saj povezav s primestjem skorajda ni.«

Na občini dodajajo, da bodo stanovalcem in podjetnikom pomagali tako, da bodo z letnimi dovolilnicami parkirali tudi na kandijskem parkirišču in na Novem trgu, v prihodnjem letu pa bodo dovolilnice prejeli brezplačno. Parkiranje za obiskovalce bo v Kandiji dve uri brezplačno (predvidoma s SMS-plačilom), obstoječi gostinci pa bodo oproščeni plačevanja najemnine za javne površine.

Bojijo se izgube strank

Kot poudarja Petančičeva, se vsi veselijo dolgo pričakovane obnove mesta. »Toda čemu bo služilo obnovljeno mesto, če bomo medtem izgubili vse stranke, ki jih prav gotovo ne bo več nazaj? To bo mesto duhov,« pravi. Zavod tako poziva Macedonija k ponovnemu srečanju pred začetkom gradbenih del, da bi skupaj poiskali rešitve, primerne za vse. »Upamo, da bo prioriteta projekta dobro izvedeno delo s čim manj škode za vse vpletene in ne zgolj datum končanja, saj si po prenovi nihče od nas na želi še bolj praznega Glavnega trga, kot je že sedaj,« dodajajo v zavodu Grem v mesto.