»Električni motor, ki ga ima tricikel rikša, nič ne pomaga, če voznik ne poganja pedalov,« na začetku vožnje z novo bohinjsko znamenitostjo, imenovano e-rikša, pove Andrej Zalokar, direktor podjetja Studio Oreh. Opozarja, da se je vodenja in upravljanja vozila pred prvo uporabo treba vsaj nekoliko priučiti. »Vozilo, ki je prava atrakcija že zaradi svoje vesoljske podobe, je narejeno tako, kot so narejena kolesa, ki jih kolesarji vozijo leže. V takem položaju hrbtenica ne trpi.«

Zalokar je takšno prevozno sredstvo videl v nizozemskem Amsterdamu, kjer je obiskal kolesarsko konferenco. »Tam rikše uporabljajo kot taksije,« pravi. V Bohinju pa je nova pridobitev eden od načinov, na katere obiskovalce spodbujajo k uporabi alternativnih prevoznih sredstev, pravi direktor Turizma Bohinj Klemen Langus.

Vožnja z rikšo je poučna

Rikšo po Bohinju vozi študent, ki je hkrati informator. Potnike seznanja z bohinjskimi prizadevanji za umiritev prometa predvsem v bližini Bohinjskega jezera in jih opozarja na napore lokalnih akterjev za trajnostni razvoj. Potniki lahko pri njem izvedo tudi, katere vrste javnega prevoza so jim v Bohinju na voljo, kako si z nakupom kartice mobilnosti gost Bohinja lahko zagotovijo brezplačno uporabo javnega prevoza in ogled bohinjskih kulturnih in naravnih znamenitosti…. »Ne gre za to, da bi prepeljali čim več potnikov od ene do druge točke, pač pa za to, da bi gostom pokazali, kaj nam v Bohinju pomeni trajnostna mobilnost,« poudarja Langus.

Kot pravi Zalokar, je sicer bohinjska rikša s trenutno opremo primerna predvsem za ravninske poti. Vozniku pri poganjanju pomaga 36-voltna baterija, ki zadostuje za pomoč na 15-kilometrski poti in s pomočjo katere se je po ravnini mogoče peljati 13 kilometrov na uro.

Iz Bohinja septembra v Kranj

Nakup edinega tovrstnega prevoznega sredstva pri nas za potrebe turizma, ki je stalo okoli 5000 evrov, je Regionalna razvojna agencija Gorenjske, BSC Kranj, pridobila v okviru mednarodnega projekta LENA. Projekt, ki bo trajal 30 mesecev, je skupaj s trinajstimi partnerji iz sedmih držav pridobila na razpisu programa Interreg Podonavje. Kot je pojasnil direktor agencije Rok Šimenc, rikša opravlja funkcijo e-mobilnega transporta v območju Natura 2000 in s tem promovira trajnostno mobilnost na zavarovanih območjih.

V času poletne turistične sezone tako rikša vozi v Bohinju od Stare Fužine mimo kopališča Kramar do prireditvenega prostora Pod Skalco in nazaj. Vanjo je možno sesti od petka zjutraj do nedelje zvečer. Vožnja je trenutno mogoča le z voznikom (pozneje naj bi bila na voljo tudi za izposojo), zanjo se je možno dogovoriti v Turizmu Bohinj ali pa rikšo počakati pred Centrom Triglavskega narodnega parka Bohinj v Stari Fužini ali jo ujeti med potjo.

Za bohinjske dogodivščine s tem prevoznim sredstvom je še dober mesec časa. Septembra jo bodo preselili v Kranj, kjer naj bi se bilo z njo po prvih predvidevanjih možno voziti na Brdu in med Kranjem in Bitnjami. »Gre za testni primer. Opazovali bomo, kako se bodo ljudje odzivali nanjo, kako jo bodo sprejeli, potem pa jo bomo vključili v turistične produkte,« pravi Šimenc. Zalokar ga dopolnjuje: »Naredili bomo ponudbe na primer za termalna središča in turistične centre.« To prevozno sredstvo bi bilo po njegovih besedah uporabno tudi širše, na primer pri prevozu starejših po opravkih po mestu. »Vsekakor gre v tej smeri prihodnost trajnostne mobilnosti. Naši predhodniki so jo že poznali in imeli, le naša generacija je vse skupaj nekoliko pokvarila,« razmišlja.