Ljubljana se na Mercerjevi lestvici kakovosti življenja zadnja tri leta vrti med 75. in 76. mestom v konkurenci več kot dvesto mest po svetu, čeprav si je ljubljanski župan Zoran Janković pred leti želel uvrstitve v elitno deseterico. Mestne oblasti pa so lahko bolj zadovoljne s pogledom na drugo mednarodno lestvico. Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index 2017 je seznam do kolesarjev najbolj prijaznih mest, ki ga sestavljajo urbanisti in arhitekti, združeni v mednarodno podjetje Copenhagenize design.

Z lestvico strokovnjaki po štirinajstih merilih ocenjujejo, katera mesta na svetu so največ vložila v razvoj kolesarske infrastrukture, katera so najbolj napredovala pri urejanju kolesarskih poti in koliko pri tem uporabljajo primere dobre prakse. Letos so ocenili 136 mest, Ljubljano pa uvrstili na osmo mesto.

Nagrada za napredek

Napredek v zadnjih dveh letih in potencial za nadaljnji razvoj sta tista, ki sta slovensko glavno mesto zasidrala med deseterico, so pojasnili avtorji. Poudarili so, da se je povečal delež kolesarjev v mestnem prometu, kolesarska infrastruktura pa sledi sodobnim smernicam, zato pri njeni nadgradnji in širitvi mreže kolesarskih stez ne bo veliko ovir. »Ljubljana je potrebovala nekaj časa, zdaj pa je končno naredila korak naprej,« je na spletni strani zapisal tudi izvršni direktor podjetja Mikael Colville-Andersen.

Letos je mestna občina v sodelovanju s podjetjem Europlakat dodala trinajst postaj v sistem izposoje mestnih koles Bicikelj, načrtujejo pa še šest novih samopostrežnih terminalov, medtem ko v sklopu celostne prometne strategije v mestu načrtujejo tudi obnovo ali ureditev 40 kilometrov kolesarskih stez, postavitev osmih pokritih varovanih kolesarnic ter 2000 novih stojal za kolesa.

Kljub napredku pa snovalci lestvice Ljubljane niso pozabili okrcati. Poudarili so, da bi delež kolesarjev v prometu moral rasti hitreje, preveč prebivalcev pa za vožnjo po mestu še vedno raje izbere avtomobil pred drugimi oblikami javnega prevoza. »Visok delež lastniških avtomobilov bi bilo treba zmanjšati,« so sklenili.

Prva lestvica brez Ljubljane

Lestvico Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index 2017 je skupina urbanistov in arhitektov prvič sestavila pred šestimi leti. »Sprva smo nameravali lestvico uporabljati zgolj za potrebe podjetja, a smo ugotovili, da so meritve napredka pri razvoju mestnega kolesarjenja zanimive tudi za mestne oblasti,« je ozadje nastanka lestvice orisal Colville-Andersen. Vsaki dve leti tako ocenijo več kot sto mest po vsem svetu in najboljših dvajset razglasijo.

Leta 2011 in 2013, ko je na prvem mestu kraljeval nizozemski Amsterdam, Ljubljane na kolesarskem zemljevidu najboljših kolesarskih mest ni bilo. Na lestvico se je slovensko glavno mesto prvič uvrstilo dve leti pozneje, na trinajsto mesto. Takrat je danski Kopenhagen s prvega mesta izrinil nizozemski Amsterdam.

Danska prestolnica na vrhu ostaja tudi letos, sledita nizozemska Utrecht in Amsterdam. »Nizozemsko glavno mesto ostaja najboljše mesto za kolesarjenje, a v primerjavi z drugimi ni toliko napredovalo,« so zdrs pojasnili avtorji. Zmagovalno dvajseterico končuje Montreal. Kanadsko mesto na dvajsetem in japonski Tokio na devetem mestu sta edina neevropska kraja na seznamu.