Režiser Werner Herzog je pred štirimi leti posnel polurni dokumentarec From One Second to the Next, po katerem si je marsikdo, ki ga je videl, rekel, da nikoli več ne bo poslal SMS-sporočila med vožnjo. »Ljubim te,« je svoji dragi napisal moški iz Indiane, preden je na cesti ubil tri ljudi, nagledali pa smo se tudi posnetkov drugih človeških in avtomobilskih razvalin, ki so pokazale, kako ti lahko en sam SMS uniči življenje.

Onemogočene bodo tudi druge aplikacije

Učinki filma, ki ga je po naročilu ameriškega telekomunikacijskega podjetja AT & T posnel Herzog in gledalce šokiral s posledicami pisanja tekstovnih sporočil oziroma tekstanja med vožnjo, so sicer popustili, a bo očitno kmalu tako, da tudi če nas bo zagrabilo napisati sporočilo, tega med vožnjo ne bomo več mogli storiti. Za začetek na iphonih.

Apple bo namreč v svojo naslednjo posodobitev sistema, iOS 11, vključil storitev »do not disturb while driving« (ne moti med vožnjo), ki bo telefonu med vožnjo preprečevala pošiljanje in branje tekstovnih sporočil, novic in drugih obvestil. Če vam bo kdo poslal sporočilo, bo iphone nanj odgovoril samodejno in sporočil, da vozite in ne morete odgovoriti, a to še ni vse. Voznik ne bo mogel uporabljati niti nekaterih drugih aplikacij, bo pa zato lahko gledal na Applove navigacijske aplikacije, čeprav bo cilj vanje lahko vnesel le, ko se ne bo premikal. Med vožnjo bo pisanje namreč onemogočeno. Z drugimi navigacijskimi aplikacijami, kot sta Google Maps in Here, bo menda več težav, bo pa telefon zato menda brez težav uporabljal sopotnik, ki bo storitev lahko izklopil.

Patent že od leta 2008

Kako natančno bo delovala nova pridobitev operacijskega sistema iOS in kako bo vedela, kdo vozi in kdo ne, še ni popolnoma jasno, je pa jasno, da ne gre za odločitev, ki bi jo poganjal altruizem ali skrb za življenja ljudi, temveč tožbe, ki se jih v zadnjem času otepa Apple. Julio Ceja iz Kalifornije je v začetku leta tožil podjetje, ker se je v zadek njegovega avtomobila zaletel voznik, ki je pošiljal sporočila, ter zahteval, da sodnik prepove prodajo iphonov, dokler Apple ne omogoči storitve, ki bi preprečila uporabo telefonov med vožnjo. Ena od tožb pa je prišla tudi od staršev dekleta, ki je umrlo, ker je moški, ki je povzročil nesrečo, med vožnjo uporabljal FaceTime.

Julio Ceja seveda ni edini, ki je prepričan, da so za epidemijo nepozorne vožnje najbolj krivi prav mobilni telefoni, še bolj pa jezi dejstvo, da ima Apple že od leta 2014 na voljo tehnologijo, ki bi to epidemijo lahko ustavila. Podjetje je namreč leta 2008 prijavilo patent za iznajdbo Driver Handled Computer Lockout Device, ki bi prek analiziranja gibanja in okolice onemogočala uporabo telefona med vožnjo, a je še do danes ni aktiviralo. Zdaj jo kot kaže bo, če to ne bo dovolj, pa bo svoje naredila tudi avtomobilska industrija, denimo Nissan, ki je že predlagal, da bi v svoje avtomobile vgradil Faradayevo kletko oziroma škatlo, ki bi telefonom onemogočala prejemanje radijskih signalov.

Pisanje sporočil nevarnejše od pijane vožnje

Po podatkih iz Cejove tožbe naj bi se v Kaliforniji zaradi uporabe iphona vsako leto zgodilo 52.000 nesreč, v celi Ameriki pa naj bi zaradi pisanja sporočil med vožnjo vsak dan umrlo 16 ljudi. Ceja za te številke sicer nima dokazov, vendar pa so grozljivo visoke tudi številke, ki po uradnih statističnih podatkih veljajo za Ameriko. Ameriški svet za državno varnost eno prometno nesrečo na štiri pripisuje prav pisanju sporočil, v svojem zadnjem poročilu pa je navedel, da se zaradi uporabe mobilnih telefonov med vožnjo vsako leto zgodi 1,6 milijona nesreč, v njih pa je poškodovanih 330.000 ljudi. In še, da v Ameriki vsak četrti najstnik vsakič, ko vozi, odgovori na vsaj eno sporočilo in da zaradi pisanja sporočil med vožnjo vsak dan umre 11 najstnikov (po podatkih iz leta 2013).

Glede na to, da je pisanje sporočil nevarnejše kot vožnja v vinjenem stanju, verjetnost, da bo prišlo do nesreče, pa je kar šestkrat višja, in da vlade tako aktivno preganjajo kajenje in pitje alkohola, je čudno, da se boj proti tej razvadi ni bolj resno vnel že prej. Pisanje sporočila vzame približno pet sekund vaše pozornosti, kar če vozite 90 kilometrov na uro, pomeni precej prevoženih metrov brez gledanja na cesto, pisanje sporočil med vožnjo pa kar za štirikrat podaljšuje čas, ki ga ne boste posvetili gledanju na cesto, nič bolje pa ni s pešci, ki brskajo po telefonu med hojo. Razlogov za prekinitev je skratka več kot dovolj, če tega ne bomo storili sami, pa nam bodo to prej ali slej preprečile naše pametne naprave.