Prostovoljec Blaž Hren je sedel v avtu in spominjal na novoletno jelko. Na glavi je imel belo kapo, na njej pa 64 rdečih in zelenih lučk. Prvi vtis je bil napačen, ni šlo za kakšno norčijo, ampak za resen znanstveni poskus, ki bo morda pripomogel k večji varnosti v prometu in spremembi zakonodaje ter poostrenemu nadzoru v prometu. Raziskava je usmerjena v vplive, ki jih ima na delovanje naših možganov uporaba telefona med vožnjo.

Rezultati bodo znani sredi junija

V študiji je sodelovalo 18 prostovoljk in prostovoljcev različnih starosti, ki so dvajset minut vozili osebni avtomobil avtošole Ježica, medtem pa dobili po tri klice, sporočila SMS in sporočila na socialnih omrežjih. Na vse so se morali takoj odzvati. Da se ne bi zgodila nesreča, je skrbel inšpektor na sovoznikovem sedežu. Vse so posneli s kamero, v kratkem bodo pripravili video zapise.

Kapa z lučkami, ki so jo vozniki nosili med vožnjo, je v resnici medij, prek katerega je na človeka priključen 64-kabelni medicinski elektroencefalograf (EEG). Tako so merili možgansko valovanje. »Možgani v električnem smislu generirajo valove določenih frekvenc. Katere frekvence generirajo, je odvisno od tega, kaj možgani počnejo. Z meritvijo EEG kvantificiramo, kakšna valovanja so v možganih prisotna, in po tem sklepamo, kaj so možgani počeli,« je pojasnil analitik rezultatov elektroencefalografije Jurij Dreo in dodal, da pri tej metodi ne posegajo v človeško telo. Rezultati raziskave bodo znani sredi junija, že zdaj pa je glede na druge raziskave mogoče predvideti, da so možgani ob telefoniranju med vožnjo precej bolj obremenjeni kot med umirjeno vožnjo.

»Udeležencem želimo v nadzorovanih pogojih omogočiti izkušnjo, v kateri spoznajo, kaj pomeni čezmerna uporaba telefonov med vožnjo, kar je zelo težko narediti, ne da bi ogrožali svoje življenje in kršili zakon. Poleg tega hočemo pokazati, kako je mogoče s tehnologijo EEG preučiti, kaj se dogaja v možganih pri uporabi mobilnih telefonov med vožnjo. Najbolj pomembno pa je ozaveščanje javnosti,« je dejal Luka Zevnik, ki je odgovoren za tehnološko izvedbo projekta. Testno vožnjo je opravil tudi sam in ugotovil, da je uporaba telefona za volanom res zelo nevarna. Prepričan je, da bi se zavedanje o tem močno povečalo, če bi imel vsak voznik priložnost opraviti takšen poskus.

Želijo znanstveno potrditev zdrave pameti

To, kar pravi zdrava pamet, želijo na agenciji za varnost prometa potrditi. Da bi bila njihova opozorila še bolj argumentirana in da bi se ljudje bolj zavedali nevarnosti vožnje s telefonom v roki. »Na drugi strani je to podlaga za to, da bomo čim prej spremenili tako zakonodajo kot nadzor,« je povedal direktor agencije za varnost prometa Igor Velov. Predlaga, da bi bili tisti, ki jih bodo policisti med vožnjo ujeli s telefonom v roki, poleg globe kaznovani še s tremi kazenskimi točkami. »Da sta hitrost in alkohol nevarna, vemo. A zavedati se moramo, da je tudi uporaba telefona med vožnjo zelo nevarna. Ko se bomo tega zavedali, bomo začeli spreminjati navade,« je dodal in pojasnil, da imajo sosednje države ta del zakonodaje strožje urejen. V Italiji na primer voznik izgubi dovoljenje, če ga v enem letu dvakrat med vožnjo ujamejo pri uporabi telefona.

Jurij Dreo je opozoril še, da ni bistveno le, kam so med vožnjo usmerjene oči voznika, ampak tudi, kam gledajo možgani. »Večina ljudi misli, da je najbolj nevarno, če odvrnejo oči s ceste. A pomembno je tudi, ali smo osredotočeni na vožnjo ali razmišljamo o čem drugem. Ljudje nismo dobri pri opravljanju več opravil hkrati. Včasih se nam zdi, da smo, ampak nismo. To je nevarno,« je dejal. Dopolnil ga je Velov, ki je opozoril, da je zmotno tudi prepričanje, ki izhaja iz ene od anket, da je uporaba telefona med čakanjem ali počasno vožnjo v koloni nenevarna. S tem eksperimentom želijo dokazati, da to ne drži.