udeleženci 2. Slovenskega kongresa o vodah vas želimo opozoriti na nesprejemljivo prakso, ki jo zadnja leta opažamo v številnih hotelih, restavracijah in gostinskih lokalih, namreč, da strežno osebje odklanja naročila za pitno vodo iz pipe. Na vprašanje, zakaj to počnejo, običajno odgovarjajo, da imajo takšna navodila: da vodo iz pipe postrežejo samo ob kavi, sicer pa si gostje ob jedi ali pa kot samostojno pijačo lahko naročijo ustekleničeno vodo.

Takšno ravnanje ni sprejemljivo in družbeno odgovorno iz vrste ozirov. Naj najprej navedemo tistega, ki vam je kot ministru, pristojnemu za turizem, najbližji, in to je neupoštevanje želja in preferenc gostov, ki ne smejo biti postreženi tako, kot si želijo. Hkrati se s takšnim ravnanjem utrjuje predstava o pitni vodi kot o komercializirani dobrini, kot o zgolj še eni pijači v vrsti drugih, ki so dostopne samo za plačilo. Takšno ravnanje je tudi družbeno neodgovorno. Povečuje lahko količino odpadne embalaže, ni odraz krožnega gospodarstva in zmanjšuje učinke investicij v javno infrastrukturo, ki z vodo oskrbuje lokale in hotele ter omogoča delovanje turističnega gospodarstva.

V skladu s tradicijo in ukoreninjenim prepričanjem, da kozarca vode ne bi smeli odkloniti nikomur, bi pričakovali, da bo voda iz pipe brezplačno na voljo vsem gostom, ki si jo zaželijo. Če tega ne morete zagotoviti, vam predlagamo vsaj to, da hotelom in gostinskim podjetjem naročite, naj vodo iz pipe uvrstijo na cenik hrane oziroma pijače, ki jo strežejo, in določijo ceno strežbe. Pričakujemo, da sama voda ne sme biti zaračunana, tako kot to velja za ustekleničene vrste vode.

Poudariti pa velja še eno pomembno sporočilo, ki ga sporoča voda iz pipe, postrežena hotelskemu ali gostinskemu gostu: to je dejstvo, da so naše vode iz pipe kakovostne in primerljive z ustekleničenimi vodami (da ne omenjamo plastične embalaže). Prav kakovost naših voda iz pipe bi lahko bilo eno od pomembnih marketinških sporočil pri promociji Slovenije v svetu, saj ni veliko držav, ki se s tem še lahko pohvalijo.

V primerih, ko pitna voda iz pipe ni skladna z določbami zakonodaje in zdravstveno ustrezna ali pa obstaja sum, da je zaradi notranjih postopkov priprave vode ta neustrezna za pitje, pa smo se z vpisom v ustavo še bolj zavezali, da to uredimo. Problema ne smemo reševati s prodajo ustekleničene vode.

Spoštovani gospod minister, v Sloveniji se pogosto hvalimo s kvalitetno pitno vodo, pravico do vode smo zapisali celo v ustavo, hkrati pa se v lovu za dobiček vse bolj drobnjakarsko obnašamo do vode, tudi tam, kjer bi dostop do vode iz pipe preprosto pomenil le znamenje prijaznosti, upoštevanje želja gostov in duha tradicije. Če se uspešnost turizma izkazuje v majhnih in na videz nepomembnih podrobnostih, je to ena izmed tistih, ki jo lahko brez velikega truda spremenimo na bolje.

Dr. Lidija Globevnik

predsednica Društva vodarjev Slovenije, v imenu trinajstih društev in organizacij