Bilo je februarja 2015, ko sva spregovorila nekaj besed. Sijal je od navdušenja in sprejemal čestitke novinarjev z vsega sveta, potem ko je razkril svoj novi avto – superb. Tedaj si verjetno nihče ni predstavljal, da gre za enega njegovih labodjih spevov pri znamki Škoda. Jozef Kaban, avtomobilističnim zanesenjakom znan tudi kot oblikovalec bugattija veyrona, se je februarja letos namreč odločil, da bo namesto Škode njegov novi delodajalec BMW, pri čemer se vsaj na prvi pogled zdi, da na karierni lestvici ni (bistveno) napredoval. Resda ima bavarska znamka pridih prestižnosti in športnosti, a bo pri njej podrejen Adrianu van Hooydonku, medtem ko je imel pri češki znamki več svobode.

Čeprav ima vsega 44 let, ima Slovak za seboj pestro zgodovino oblikovanja avtomobilov, pri čemer je bil dolgo zvest koncernu Volkswagen. Z razlogom: med študijem na bratislavski fakulteti za umetnost in oblikovanje je bil njihov štipendist. Ljubezen do avtomobilov je čutil že kot fantič, ko so nastale prve risbe. Toda… »Talent ni tisto, kar vas popelje tja, kamor si želite. Za mano je na stotine neprespanih noči in na tisoče zmečkanih skic. Za vsako izmed njih sem hvaležen,« se spominja danes. Oblikovanje je zanj velika obsesija, zato ni čudno, da pogosto po koncu delovnika, ko vsi že odidejo domov, obišče oblikovalsko delavnico in preživlja čas z modeli iz gline. »Samo gledam jih in jih skušam začutiti. Tako se v meni prebudijo nove zamisli.«

Ključni sta filozofija in tradicija

Sam pravi, da je s kompleksnimi stvarmi lažje delati, kot primer idealne povezave dizajna in tehnologij pa vidi Applove izdelke. Svoje znanje je izpopolnjeval tudi v Londonu, kjer je za inovacijo v dizajnu dobil nagrado oblikovalske legende Giorgia Giugiara, s katerim sta kasneje tudi sodelovala. Ker je oblikoval različne modele znotraj koncerna Volkswagen, se je moral nanje različno pripraviti, saj ima vsaka znamka svojo filozofijo in svojo tradicijo. »Ego oblikovalca seveda ni najpomembnejši. Najpomembneje je razumeti sanje potencialnih kupcev. Vprašati se moramo, kdo bo kupil določen avto. Če si na primer premožen, ni treba, da to poveš vsakomur. Tvoja avra in dejanja pokažejo, da imaš moč.« Oblikovati škodo ali pa bugattija seveda ni enako, kdor pač za avto odšteje milijon evrov, želi imeti v lasti presežek na štirih kolesih. Kljub temu je bila prav češka znamka tista, ki ga je izstrelila med zvezde. Potem ko je leta 2008 vajeti prevzel v svoje roke, je poskrbel za popolno prenovo palete vozil. Na Škodo pa je bil od nekdaj čustveno vezan, saj je bila že od otroštva del njegovega življenja. »Kot številne druge družine na Slovaškem smo tudi mi imeli klasiko, model 1000 MB, staro škodo, ki je izoblikovala moje prve predstave o avtomobilih. Ta škoda je v mojih spominih povezana z družinskimi izleti in prvimi vozniškimi izkušnjami. Kot znamka, ki izhaja iz moje domovine, je imela vedno posebno mesto v mojem srcu.«

Zahvala s cmokom v grlu

Njegov slogan je, da je treba živeti z odprtimi očmi in vsak dan na stvari gledati na nov način. Tako dobi navdih iz običajnih stvari, ki jih počne vsak dan – hoji po ulicah, poslušanju glasbe, branju. »Seveda je na neki način pomembno tudi, da spremljamo, kaj dela konkurenca, toda pomembneje je ohraniti svojo smer, ključno je imeti močno lastno vizijo,« še pravi in pojasnjuje, da je bila zanj vir navdiha vedno arhitektura; ne zgolj lepe zgradbe, temveč premišljeno oblikovana urbana okolja, ko ima arhitektura pozitiven vpliv na vsakdanje življenje ljudi. »Biti praktičen in narediti funkcionalne reči lepe, je najpomembnejša vloga dizajna.«

Škodo zapušča v časih, ko so njene prodajne številke izjemne. »Radi bi se mu zahvalili za vse, kar je storil za znamko, in želimo mu veliko uspeha tudi pri prihodnjih projektih,« je bilo kratko sporočilo ob Kabanovem odhodu, kot da bi ga posredovali s cmokom v grlu. Njegov naslednik vsaj uradno še ni znan. Oblikovalci za znamke sicer postajajo vse pomembnejši, saj ob sodobnih tehnologijah prav dizajn naredi razliko med znamkami. Študije kažejo, da je kar od 80 do 85 odstotkov nakupnih odločitev povezanih z dizajnom, kupci pa znamko zamenjajo, če jim oblika njihovih avtomobilov ni všeč. Kljub temu se Kaban zaveda, da mora za uspešno prodajo všečno podobo združiti s funkcionalnostjo, ergonomijo in tudi varnostjo. A dodaja: »Dizajn igra izredno pomembno vlogo. Ljudje skozi avto svetu sporočamo veliko o sebi. Od oblikovalcev vedno pričakujem, da definirajo sanje in z njimi osvojijo srca čim več zemljanov. Seveda pa si kupci škode ne želijo, da bi bila podoba avta preveč izrazita, kot je bila na primer podoba veyrona.«

Kaban bo svoje delo pri bavarski znamki začel v drugi polovici letošnjega leta, zadolžen pa bo za oblikovanje klasičnih avtomobilov, saj je za oblikovanje futuristične znamke električnih vozil BMW i in športne divizije M zadolžen manj znani Domagoj Dukec, Hrvat, rojen v Frankfurtu. Dvojec Kaban-Dukec zamenjuje Karima Habiba in Benoita Jacoba, prvi je odšel k Infinitiju, drugi pa bo kariero nadaljeval na Kitajskem pri proizvajalcu električnih vozil Future Mobility. »Veselim se novih okrepitev. Kaban in Dukec prinašata izkušnje, talent in vizijo, ki jo potrebujemo, da bodo naši avtomobili tudi v prihodnosti všečni,« je o novih okrepitvah povedal šef oblikovanja Adrian van Hooydonk.