Piloti Adrie Airways danes nadaljujejo dvodnevno stavko zaradi zmanjševanja pravic po izteku zadnje veljavne kolektivne pogodbe. Njihova stavkovna zahteva je ena sama: da delodajalec do sklenitve nove kolektivne pogodbe zagotovi enak standard pravic, kot ga je določala stara kolektivna pogodba. »Od prvega marca družbe Adria Airways kolektivna pogodba ne zavezuje več. Delodajalec je v pogajanjih, ki smo jih imeli, povedal, da standarda pravic iz te kolektivne pogodbe ne bo zagotavljal,« je pojasnil predsednik Konfederacije sindikatov Slovenije Pergam Jakob Počivavšek.

Stavkajoči piloti svojih plač ne razkrivajo

Dogovor o zadnji veljavni kolektivni pogodbi pilotov je bil sklenjen še pod staro upravo in starim lastnikom Adrie, pogodba pa je bila sklenjena takoj po prevzemu. »Ta pogodba je sanirala stanje, ki je pred tem vodilo v večletno radikalno zniževanje plač pilotov v Adrii,« je dejal Počivavšek. V sindikatu zniževanja standardov, ki jih je na področju delovnega časa in plačila zagotavljala zadnja veljavna kolektivna pogodba, ne morejo sprejeti, je poudaril.

»Sindikat ne more privoliti v to, da bi piloti za manj denarja opravili več dela,« je povzel Počivavšek. Za koliko denarja pri tem gre, ni jasno. Konkretnih številk v zvezi s plačami Adriinih pilotov v Sindikatu prometnih pilotov Slovenije niso želeli razkriti, češ da gre za zasebne podatke in stvar pogajanj. Redkobesedni so bili tudi glede zniževanje standardov, ki ga očitajo vodstvu družbe. »Do konca februarja smo imeli zelo predvidljivo določeno, kdaj smo prosti in kdaj ne. Zdaj je to samo dobra volja delodajalca,« je pojasnil predsednik Sindikata prometnih pilotov Slovenije Marjan Majcen in dodal, da je delodajalec zdaj pri tem omejen z zakonom o delovnih razmerjih.

»Prva stavka v zgodovini Adrie«

Adriini piloti prav tako ne vedo, koliko bo znašala njihova plača za tekoči mesec. »Po delodajalčevih besedah bi se plače lahko znižale za 35 odstotkov,« je dejal Majcen. Delodajalec lahko plače zdaj obračuna po pogodbah o zaposlitvi, ki so iz časa pred sklenitvijo kolektivne pogodbe, je pojasnil Aljoša Čeč iz konfederacije sindikatov Pergam. Plače bi se tako lahko znižale za toliko, kot so se lani popravile, je poudaril in dodal: »V lanskih pogajanjih nismo dosegli, da bi se plače zvišale za toliko, kot so se znižale v preteklih letih, ko je bila Adria še državna družba in ko se jo je reševalo predvsem na račun plač zaposlenih.«

»To je prva stavka v zgodovini Adrie Airways in prvič smo se znašli brez kolektivne pogodbe,« je dejal Majcen, Počivavšek pa je poudaril, da so od novega lastnika pričakovali, da bo družbo prestrukturiral in obrnil negativne trende iz preteklih let. Spomnil je tudi na nedavni dogovor med piloti in Lufthanso, ki jo je val štirinajstih stavk stal pol milijarde evrov, naposled pa je privedel do 11-odstotnega zvišanja plač.

Adriini piloti nove stavkovne aktivnosti napovedujejo za april in maj. Na vprašanja o tem, kje se pri pogajanjih razhajajo in kaj želijo v novi kolektivni pogodbi spremeniti, nam v Adrii do zaključka redakcije niso odgovorili. Počivavšek je potrdil, da družba v času stavke lete zagotavlja tudi z najemanjem drugih prevoznikov, in opozoril, da zakon o stavki prepoveduje nadomeščanje zaposlenih stavkajočih.