Na povečano število potnikov s prekomerno telesno težo so se nekatere letalske družbe v preteklosti odzvale z zahtevo, da ti potniki namesto enega plačajo dva sedeža. Leta 2013 je letalska družba Samoa Air letalske ceno karte prva začela določati glede na skupno težo potnikov in njihove prtljage, kar je v javnosti postalo znano pod imenom »davek na debelost«.

Letos je s tehtanjem potnikov skupaj z njihovo prtljago veliko prahu dvignila družba Hawaiian Airlines. V okviru šest mesecev trajajoče raziskave so pri tem letalskem prevozniku ugotavljali, kako prihraniti pri porabi goriva. Med tehtanjem potnikov z njihovo prtljago so spoznali, da je povprečna skupna teža večja, kot so pričakovali. Ugotovili so tudi, da je poraba goriva precej velika predvsem zaradi teže tovora, izključili pa so druge dejavnike, ki bi utegnili vplivati na porabo, kot je denimo močan veter. »Težji potniki potemtakem povečajo težo tovora in s tem stroške letalske družbe,« razloži Luke Jensen, raziskovalec iz mednarodnega centra za zračni transport MIT. Teža pa naj bi vplivala celo na varnost poleta, predvsem ko gre za manjša letala.

A kljub tem dognanjem se pri Hawaiian Airlines niso odločili, da bi težjim potnikom za polet zaračunavali več. Uvedli pa so t. i. dodeljene sedeže, kar pomeni, da izbira sedeža ni več prepuščena potnikom, ampak jih osebje posede tako, da je teža po letalu razporejena enakomerno.

Cena teže in diskriminacija

Že ukrep dodeljenih sedežev je bil deležen velikega števila pritožb, saj velja le na relaciji Honolulu (Havaji) – Pago Pago (Samoa), kjer je večina potnikov samoškega porekla. Nekateri prebivalci Samoe so užaljeni, ker potezo razumejo kot žaljivko, da so predebeli. A dejstvo je, da so tamkajšnji prebivalci po številu ljudi s prekomerno telesno težo v svetovnem vrhu.

Še več negodovanja pa je pred tremi leti sprožila letalska družba Samoa Air, ki potnikom zaračunava glede na kilograme, ki jih prinesejo na krov. Na prvi pogled se morda zdi, da je to diskriminacija. A letalske družbe, ki so uvedle takšno prakso, vztrajajo, da gre zgolj za številke. Po običajnem obstoječem sistemu plačevanja letalskih kart mora denimo oseba A, ki tehta 80 kilogramov in ima s seboj 40 kilogramski kovček, za (pre)težek kovček doplačati. Oseba B, ki ima 110 kilogramov in deset kilogramov težak kovček ter za letalo skupaj s prtljago sicer predstavlja enako obremenitev kot oseba A, pa plača manj. »Torej bi bilo pravično, da bi potnikom zaračunali glede na to, koliko obremenijo letalo in kakšen strošek s tem predstavljajo,« sklene Jensen.

Da bi se uvedba sistema plačevanja letalskih kart glede na skupno težo ljudi in njihove prtljage izplačala, so izračunali pri družbi American Airlines. Tam bi pri stroških goriva tako na leto prihranili kar 1,1 milijona evrov.

Pri slovenski letalski družbi Adria Airways o ukrepih, povezanih s prekomerno telesno težo potnikov, za zdaj ne razmišljajo, saj se potniki zaradi preobilnih sosedov o pomanjkanju prostora še nikoli niso pritožili.

Udobnejše potovanje za vse

A če nekatere tuje letalske družbe karte zaračunavajo glede na težo, bi morali pri njih (tudi) potniki s prekomerno telesno težo dobiti tisto, za kar so plačali. Več prostora.

Ena od možnih rešitev je prilagodljiv sedež, ki ga razvijata Sven Taubert in Florian Schmidt iz Airbusa. Gre za neke vrste klop, pri kateri bi bilo širino posameznega sedeža mogoče prilagoditi glede na potrebe potnika.

(Foto: Airbus)

A dokler luksuzna prilagodljivost ne postane resničnost, lahko do več prostora pridete z majhnim trikom. Največ prostora med vrstami sedežev je v srednjem delu letala, najmanj pa spredaj in zadaj. Za zdaj je torej vse, kar lahko storite za več udobja, to, da si izborite sedež ob krilih letala.