Preiskava BBC-jeve novinarke Zoe Conway je pokazala, da je življenje tovornjakarjev, ki po Evropi prevažajo Ikeine izdelke, zelo težko, saj več mesecev brez oddiha preživijo v kabinah svojih tovornjakov. Nekateri vozniki, ki povečini prihajajo iz podjetij s sedežem v Vzhodni Evropi (Romunija, Moldavija, Ukrajina, Poljska), so povedali, da dobijo manj kot tri evre plačila na uro, kar pomeni, da si nikakor ne morejo privoščiti življenja v državi, v kateri živijo.

Za isto delo eni plačani 477 evrov, drugi 2200

Svojo zgodbo je za BBC razkril romunski šofer Emilian, ki v svojem tovornjaku spi, se prehranjuje in se umiva tudi po štiri mesece skupaj. Ikeine proizvode vozi po državah zahodne Evrope, nazadnje je bil na Danskem, v povprečju pa mesečno prejme 477 evrov (za primerjavo: danski voznik bi za isto delo prejel 2200 evrov).

Po evropskih zakonih bi moralo podjetje vozniku, ki dela izven domovine, zagotoviti minimalno plačo države, v kateri dela, a podjetja najdejo luknje v zakonih. Emilian je namreč zaposlen pri slovaški hčerinski družbi norveškega podjetja in je – v teoriji – zaposlen na Slovaškem. Zaradi tako nizke plače si Emilian ne more privoščiti spanja drugje kot v spalni vreči v tovornjaku, za dnevne stroške, ki zajemajo prenočišče in vso hrano, pa mu podjetje odmeri 45 evrov. Čez teden si kuha na počivališčih, razmere, v katerih niti ne živi, ampak životari, pa so ga privedle do tega, da se počuti kot »zapornik, kot ptič v kletki«.

»Naj pridejo za en teden živet z menoj. Naj jedo, kar jem sam. Potem bodo videli, kakšna je resničnost,« Emilian sporoča Ikei. Njegov slovaški delodajalec je za BBC komentiral, da je voznik sam odgovoren za to, da se drži zakonov o obveznih vmesnih pavzah, poleg tega pa se lahko vrne domov kadarkoli želi. Emilian ni edini, pa tudi Ikea ni edino veliko evropsko podjetje, ki zaradi nižjih stroškov prevoza sodeluje s podjetji v vzhodni Evropi.

»Ikea je morala vedeti za razmere, v katerih živijo vozniki,« je prepričan Edwin Atema iz sindikata FNV. »Vozniki iz vseh teh držav pridejo v Ikeo in se dotikajo vsega tega pohištva. Kar pomeni, da je Ikea ekonomski delodajalec vseh teh ljudi. Z vso močjo, ki jo imajo, pa tudi z vsemi sredstvi bi lahko v trenutku spremenili ta model zaposlovanja,« je prepričan. Številni pogovori med sindikati in Ikeo so se končali novembra, iz podjetja pa so sporočili, da navedbe tovornjakarjev jemljejo »zelo resno« ter da so jih zgodbe užalostile. Dodali so, da so dobaviteljem odredili stroga pravila za plače in delovne pogoje, pri katerih se morajo držati zakonodaje EU.