Za potniško letalo za dolge razdalje bodo v Šanghaju zgradili posebno tovarno. Comac bo pri projektiranju in proizvodnji sodeloval z ruskim United Aircraft Corporation (UAC). Na tak način želi kitajska država konkurirati evropskemu Airbusu in ameriškemu Boeingu, ki obvladujeta proizvodnjo potniških letal.

A Guo Bozhi, eden od vodilnih v Comacu pri projektu letala za dolge razdalje, je priznal: »Da bi razvili letalo za dolge razdalje, bi morali rešiti številne tehnične težave.« Kitajsko-ruski projekt bo po načrtih stal od 11 do 17 milijard evrov, pri čemer naj bi obe strani prispevali polovico. Letalo naj bi bilo 10 odstotkov cenejše od boeinga 787 in airbusa A350.

Pri ARJ21 ameriška motorja

Comac že proizvaja potniško letalo za srednje razdalje ARJ21, ki ima 90 sedežev in lahko leti največ 3700 kilometrov. Letalo je prvič letelo s potniki junija letos, a pri tem je imelo kar deset let zamude. Poleg tega so se piloti pritoževali, da letalo povzroča preveč vibracij in hrupa. Vendar v Comacu zaradi tega niso preveč slabe volje, saj so kitajske komisije letalo odobrile, kitajske letalske družbe pa so že naročile 300 letal ARJ21. Nekaj nakupov je celo v Nemčiji, na Tajskem, v Burmi in Kongu (Kinšasa). Najbrž gre za domača in tuja podjetja, ki se poskušajo na tak način prikupiti kitajskim oblastem in tako dobiti pomembne posle na drugih področjih.

Za letenje v ZDA pa je še potrebna odobritev Ameriške zvezne agencije za letalstvo. V Comacu trdijo, da bodo za prilagajanje ameriškim merilom izdelali malce drugačno inačico ARJ21. Sicer so oba motorja letala ARJ21 razvili v ameriškem podjetju General Electrics, torej to letalo ni tako kitajsko, kot poudarjajo v Pekingu.

Še vedno pa zelo zamuja proizvodnja letala za srednje razdalje C919, ki ima 160 sedežev in leti tudi 5500 kilometrov daleč. Z njim naj bi Comac tekmoval z Boeingom in Airbusom od leta 2020. Tudi C919 ni povsem kitajsko letalo, saj je motorje razvil francoski Saran. Kljub velikemu zamujanju je Comac prejel že 570 naročil od 23 strank iz Kitajske in tujine.

Kitajski trg vse pomembnejši

Proizvodnja letal je eden od desetih gospodarskih sektorjev, s katerimi hoče Kitajska uspeti v okviru projekta Izdelovati na Kitajskem leta 2025. Vendar je zlasti desetletna zakasnitev proizvodnje letala ARJ21 onemogočila Kitajski, da bi se uveljavila na trgu, saj so medtem svoja letala za srednje razdalje začeli razvijati ali celo prodajati že kanadski Bombardier, ki sicer sodeluje s Comacom, ruski Sukhoi, brazilski Emraer in japonski Mitsubishi.

Še vedno pa bosta imela kar nekaj let monopol pri izdelavi letal na dolge razdalje Airbus in Boeing. V Comacu menijo, da bodo letalo, ki leti več kot 10.000 kilometrov daleč, proizvedli čez deset let, strokovnjaki drugih držav pa so prepričani, da Kitajci zaradi nizke tehnološke ravni takšnega letala ne bodo mogli proizvesti prej kot v 20 letih. Tako bodo Američani in Evropejci še naprej Kitajcem prodajali svoje boeinge 787 in airbuse A350.

Kitajski trg se bo v naslednjih 20 letih povečal za trikrat, za tolikokrat se bo povečalo število letov potniških letal na Kitajskem. Tako bo povpraševanje kitajskega trga po potniških letalih, tudi letalih za dolge razdalje, prehitelo povpraševanje v ZDA. Sicer ima trenutno polovico kitajskega trga potniških letal v rokah Airbus, pri čemer je to velik uspeh, saj je imel do leta 1985 monopol Boeing. Airbusu je to uspelo predvsem s pogodbami o partnerstvu, s katerimi si je pridobil naklonjenost oblasti. Vsekakor je bil Airbus pri tem zelo previden, da ne bi Kitajcem razkril preveč svoje tehnologije. Sicer pa je prav septembra Boeing sklenil partnersko pogodbo – s kitajskim Comacom.