Štiri mesece po uveljavitvi zakona o medijih in z njim glasbenih kvot, ki jim morajo zadostiti radijski programi, se inšpekcijski organ, agencija za komunikacijske storitve in omrežja (Akos), loteva preverjanja, ali radii dosledno upoštevajo zakon. Tako so sredi avgusta pod drobnogled vzeli Val 202 in ugotovili, da ne spoštuje zakona. Spornih naj bi bilo 86 sekund.

Tišina in podlaga ne štejeta

Zakon javnim radiem RTV nalaga, da morajo čez dan zavrteti najmanj 40 odstotkov slovenske glasbe, od tega mora biti 70 odstotkov pesmi tudi v slovenskem jeziku (preostale morajo biti slovenske produkcije, a so lahko izvajane denimo v angleščini ali srbščini). V Akosu so 10. avgusta na podlagi prijave nekega drugega radia tako preverili, ali na Valu 202 upoštevajo zakonske določbe, in ugotovili, da jih ne. »V času med 6. in 18. uro je znašal delež slovenske glasbe, ki je v slovenskem jeziku, 66,3 odstotka, kar je manj kot zakonsko predpisanih 70 odstotkov,« so zapisali v odločbi.

Na Valu 202 so temu oporekali, češ da so, sodeč po svojih evidencah, zavrteli natanko 34 skladb v slovenščini, ki so skupaj trajale 7487 sekund – in s tem za 112 sekund presegli predpisano kvoto. Akos so opozorili, da se radijske in agencijske evidence glede dolžine skladb razlikujejo med seboj, pri čemer agencija zaznava za eno ali dve sekundi krajše skladbe.

Akos je znova preveril svoje evidence ter nekoliko približal svoje podatke radijskim – a ne dovolj, da bi Valu 202 priznali, da izpolnjuje kvoto. »Po ponovnem pregledu posnetkov je agencija ugotovila, da sta začetek in konec posamezne skladbe predvajana kot glasbena podlaga moderatorjevemu govoru,« so odgovorili Valu 202 in dodali, da bodo upoštevali trajanje dejansko slišne glasbe.

Ključen pa je Magnifico; njegova pesem Hir aj kom, hir aj go ni v slovenskem jeziku, so zapisali v Akosu, zato se njenih 198 sekund prav tako ne more šteti v kvoto slovenskih pesmi. Na Valu 202 so tako predvajali le 33 slovenskih pesmi.

Neživljenjsko preštevanje sekund

Akosovi (pre)natančni izračuni so sicer tehnično pravilni, a težko zdravorazumski. Inšpektorji so na primer najbolj poslušani slovenski javni radio vzeli pod drobnogled v času olimpijskih iger v Riu de Janeiru. Ta dan je bila radijska shema zaradi številnih živih vklopov iz Ria izjemno nepredvidljiva, pravi Mirko Štular, odgovorni urednik Vala 202. Na Valu 202 sicer, kot ugotavljajo tudi v Akosu, v vseh segmentih izpolnjujejo zakon in celo presegajo predpisano kvoto slovenske glasbe. »Tudi na dan, ko so se v Akosu odločili, da izvedejo inšpekcijski nadzor, je bilo tako. Zataknilo se je le pri enem zakonskem segmentu, to je pri zahtevani predvajani kvoti slovenske glasbe in samo v enem časovnem pasu od treh. V odločbi nam na ta dan očitajo manj kot dve minuti končne razlike. Ta odločba je neživljenjska, saj smo prišli do tega, da zdaj dobesedno preštevamo sekunde, da bi dokazali, da podpiramo slovensko glasbo. A to nima s podporo slovenske glasbe popolnoma nobene zveze,« poudarja Štular.

V Akosu razlagajo, da lahko radie nadzorujejo le prek slišne vsebine, torej izključno tiste, ki je bila javno predvajana. »Nadzorniki se ne morejo opredeljevati do vsebin, ki so bile morda načrtovane za predvajanje v programskih sistemih in datotekah izdajateljev, vendar so bile bodisi umaknjene ali skrajšane,« so zapisali. Morebitnih glob Akos Valu 202 ni izdal. »V vseh postopkih skušamo biti korektni in vedno upoštevamo pripombe izdajateljev. Trudimo pa se delo opraviti profesionalno, to pa zahteva natančnost, tudi pri meritvah, ki jih izpostavljate, saj so odločbe agencije pogosto predmet sodnih preverb,« pojasnjujejo. Dodajajo, da je zadnja sprememba zakona precej povečala obseg dela tako za agencijo kot izdajatelje na področju kvot slovenske glasbe.