Po navadi je tako, da se o pnevmatikah žal pogovarjamo zgolj dvakrat na leto, in sicer okoli 15. marca in 15. novembra, ko jih je zaradi spremembe letnega časa in posledično voznih razmer treba zamenjati. Da ne gre za kaprico, temveč za varnostni ukrep, smo se lahko prepričali tudi v varnem okolju centra varne vožnje Blagomix v Logatcu, kjer smo na mokrem in poledenelem cestišču pri temperaturi ozračja enajst stopinj Celzija preizkusili, kakšna je pot ustavljanja. Letne pnevmatike se v teh razmerah niso izkazale najbolje.

Slovenski vozniki večinoma to, da morajo dvakrat na leto zamenjati pnevmatike, sicer vedo, a pri tem se zgodba tudi konča. »Osnova varnosti so štiri pnevmatike iste blagovne znamke, z globino profila najmanj štiri milimetre in stare največ štiri leta. Del pnevmatike je namreč siliko in ta s starostjo otrdi, pnevmatika pa postane nekakšen kos plastike. Največja napaka, ki vpliva na varnost, je, da damo sprednje pnevmatike, ki se nam hitreje obrabljajo, na zadnjo os, zadnje pnevmatike, ki so v nekoliko boljšem stanju, pa na prednjo os. To je za našo varnost katastrofa, s tem si začnete kopati grob,« pojasnjuje Samo Rep, inštruktor varne vožnje. Ugotavljajo, da sta starost in obrabljenost pnevmatik velik problem, več kot tretjina njihovih tečajnikov ima namreč na vozilih neprimerne pnevmatike, pogosto starejše od deset let.

Dražja pnevmatika nam bo služila dlje

Demonstracija na poligonu je potekala pri hitrosti 30 in 60 km/h, eno vozilo je imelo letne, drugo zimske pnevmatike. Ob sočasnem zaviranju je vozilo z zimskimi pri nižji hitrosti ustavilo dva metra pred drugim, pri višji hitrosti celo pet metrov. Ker je bila temperatura razmeroma visoka (letna pnevmatika namreč pri manj kot sedem stopinj Celzija izgublja oprijem), bi bila v pravih zimskih razmerah razdalja še nekoliko daljša. Zanimiv je tudi podatek, da je bila hitrost vozila z letnimi pnevmatikami v trenutku, ko se je vozilo z zimskimi že ustavilo, še 17 km/h ob nižji in kar 35 km/h ob višji vstopni hitrosti. Ali prevedeno, v razmerah v mestnem prometu bi bil pešec gotovo težje poškodovan. Še slabše se letne pnevmatike vedejo na snegu, saj je njihova zavorna pot lahko celo dvakrat daljša. Nič čudnega, da se tudi sicer pozimi zgodi šestkrat več prometnih nesreč glede na druge letne čase.

Za odnos Slovencev do pnevmatik je pomenljiva izjava Mance iz Ljubljane, ki je dejala: »Da, imam avto. Ampak o pnevmatikah nisem veliko razmišljala, na to temo ne vem veliko. Po navadi to uredi oče, letos bo mogoče moj fant. Nismo se še pogovarjali o tem.« Še zdaleč namreč ni dovolj, da imamo zgolj zanesljiv avto. »Pnevmatika je stična točka avtomobila in vozne podlage, omogoča nam oprijem, ki ga potrebujemo za varno vožnjo. Se pa pri pnevmatiki ne splača varčevati. Če bomo kupili dobro, mogoče nekoliko dražjo, nam bo služila dlje, tudi štiri sezone, medtem ko bomo morali poceni pnevmatiko po enem letu že zamenjati,« pravi Aleš Rodič, vodja centra varne vožnje Blagomix.

Ključna je ocena na mokri in spolzki površini

Zanimivo, da so primarni potrošniki in največji kupci pnevmatik moški, ženske pa so predvsem preudarnejše pri nakupovanju in si za primerjavo pnevmatik, njihove kakovosti in cen vzamejo bistveno več časa. Pri čemer so lahko kupcem v pomoč tudi različni primerjalni testi. »Priporočam, da si jih ljudje ogledajo, pozorni pa naj bodo na čim boljšo oceno pri vožnji na mokri in spolzki površini. Oznake v povezavi s hrupnostjo in porabo goriva niso tako zelo pomembne,« svetuje Rodič, ki pa se zaveda, da na odločitev močno vpliva tudi cena. Toda pri pnevmatikah se ne splača varčevati. Bodite tudi pozorni na vulkanizerje, ki ponujajo 50-odstotni popust. »Zakaj? Gotovo takšen vulkanizer prodaja pnevmatike, ki so stare dve ali tri leta, in želi sprazniti skladišče,« svetuje Rep.

Seveda je zgodba zase tudi vozniško znanje in zavedanje, da nekaj počnemo narobe. Vozniki bi morali pnevmatike preveriti najmanj enkrat na mesec, poseben poudarek pa nameniti tlaku v pnevmatikah, kar nas ne stane nič. »Vožnja je nevarna, pogosto pa prav kakovostne pnevmatike odločajo o tem, ali nevarna situacija pripelje do nesreče. Žal pogosto odlašamo z zamenjavo, o tem, da bi si privoščili tečaj varne vožnje, pa večina ne razmišlja. Kot družba bi morali bolj opozarjati na nevarnosti v prometu. Vsi bi morali znati voziti varno, imeti tehnično popoln avto in upoštevati prometne predpise. Mislim, da bi nadzor, koliko Slovencev ima na avtu primerne pnevmatike, pokazal, da je stanje alarmantno. Sam si, če je le mogoče, kupim Michelinove pnevmatike, kar izhaja iz obdobja, ko so veljale za najboljše. Ključno pa je, da so vse štiri enake starosti in kakovosti ter seveda ustrezno napolnjene,« pravi Niko Mihelič z agencije za varnost v prometu. Pri odločitvi, katere pnevmatiko izbrati, vam je lahko v pomoč tudi spletna stran www.testipnevmatik.com, na kateri so podani primerjave, ocene in mnenja uporabnikov o pnevmatikah, ki so naprodaj v Sloveniji.

Veliko Slovencev se vozi z zimskimi pnevmatikami vse leto. Ne počnite tega, saj se na vročem asfaltu hitreje obrabijo, ob nastopu ponovne zimske sezone pa bodo posledično manj varne. Ker so zimske pnevmatike načeloma dražje od letnih, vas bo torej na koncu stalo več denarja, če bo avto vse leto v zimskih, saj bodo imele krajšo življenjsko dobo. Globa za neustrezno zimsko opremo je 40 evrov. Če se z vozilom ustavite na cestišču ali drugače ovirate promet, pa ste lahko kaznovani s 500 evri in petimi kazenskimi točkami.