Jutri bodo v SNG Drama Ljubljana kot drugo premiero sezone – in prvo na odru Male drame – uprizorili predstavo Utopia, nekakšno »nadrealistično gledališko potovanje«, kot ga označujejo ustvarjalci z avtorjem zasnove in režiserjem Janom Krmeljem na čelu. Uprizoritev s podnaslovom Arheologija raja je nastala v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj in je obenem tudi »hommage in pozdrav« Fernandu Arrabalu, v Španiji rojenemu, od leta 1955 pa v Franciji živečemu dramatiku, scenaristu, režiserju, pesniku in patafiziku, ki je v 60. letih prejšnjega stoletja skupaj z Alejandrom Jodorowskim in Rolandom Toporjem ustanovil panično gibanje, nekakšno pozno vejo nadrealizma, poimenovano po bogu Panu.

Arrabal, rojen leta 1932 v Melilli, španski enklavi na severnoafriški obali, sicer velja za enega bolj nevsakdanjih, živahnih in vsestranskih evropskih umetnikov zadnjih desetletij; objavil je vsaj sto dram, več kot ducat romanov, pa nepreštevno število pesniških zbirk in še množico drugih del, od esejev do knjig umetnika, ter zrežiral vrsto celovečernih filmov. »Poklon Arrabalu se med drugim kaže v tem, da smo si za izhodišče predstave vzeli nekaj odlomkov iz njegove drame Fando in Lis oziroma motiv para, ki potuje skozi puščavo v iskanju izgubljenega mesta Tar – to je pravzaprav nekakšen odsotni kraj, podoba izgubljenega raja, ki si ga želita najti zaljubljenca,« pojasnjuje Krmelj, študent gledališke režije na AGRFT, ki je bil lani s svojo pesniško zbirko Relikvije dihanja nominiran tudi za Jenkovo in Veronikino nagrado ter za najboljši prvenec na knjižnem sejmu. »To je bil za nas določen zunanji okvir, na katerem smo nato gradili; zgodba o iskanju, ki nikoli ne more najti tistega, kar išče, se v naši uprizoritvi prepleta z zgodbo o žrtvovanju, kot izhaja iz biblijske pripovedi o Abrahamu in Izaku, torej o očetu, ki namesto svojega sina žrtvuje žival.«

Prav iz krvi ubite živali je nekako zrasla vsebina predstave, pri tem dodaja Krmelj, ki je besedilo oblikoval skupaj z dramaturginjo Katjo Markič in Tiborjem Hrsom Pandurjem. »Ali je mogoče skozi predstavo to žival znova oživiti, torej oživiti neživo? Se lahko uničeni raj spet vzpostavi?« Prav skozi križanje motivov potovanja in žrtvovanja se odpira tudi vprašanje utopije kot nečesa odsotnega v danem svetu, ki pa prav kot nekaj, kar se zdi realno nemogoče, razgalja splošno sprejeto resničnost. V žanrskem pogledu Krmelj opredeljuje predstavo kot nekakšen »alkimistični cirkus sanj«, ki vsebuje tudi veliko avtorske glasbe ter specifičnega, podrobno izdelanega giba. Nastopili bodo Aljaž Jovanović, Polona Juh, Uroš Fürst, Klemen Janežič in Tina Vrbnjak.