Minuli konec tedna sta hkrati potekala kar dva umetniška sejma, Artish na Gornjem trgu in Artmarket na Bregu. Svoje unikatne izdelke je tako na stojnicah v soboto predstavilo okoli 100 ustvarjalcev iz vse Slovenije. Precej velika številka, a glede na sezname organizatorjev, kdo je z njimi že sodeloval in kdo si še želi priti zraven, je pravzaprav majhna. Slovenska scena ročnega ustvarjanja je najbrž tista, ki se je v zadnjih letih, tudi na račun večanja števila brezposelnih, najbolj razcvetela. In z njo se spreminja tudi odnos ljudi do ročnega dela.

Zanimanje za unikate raste

»Vedno več nas je in mislim, da so se ljudje začeli zanimati in zavedati, da je razlika med tem, kaj je za našim izdelkom in kaj za tistim, ki ga kupijo pri veletrgovcih. Posledično je danes tudi več ljudi, ki raje kupijo naše unikatne, ročno izdelane stvari kot kakšno industrijsko stvar,« pravi Dejana Majstorović, ki razvija znamko Populiin. Ker so njeni medvedki večinoma iz volnenega tvida, večino proda v hladnejših mesecih, a si tako kot drugi, ki jim je to edini dohodek, ne more privoščiti, da bi v toplih počivala. Nenehno si je treba prizadevati za prepoznavnost, promocijo, tudi nadgradnjo svoje ponudbe.

Zanimanje za lokalno, v Sloveniji izdelano, po mnenju Sanje Jakopin, ki nastopa na trgu kot ChiChi, ni v zadnjih letih večje le zaradi večje ponudbe, ampak tudi zato, ker se vedno več govori o izkoriščanju in negativnih vidikih tako imenovane hitre mode. »Zelo sem presenečena, ko mladi naročijo mojo obleko in mi zraven povedo, da so se odločili, da enostavno ne bodo več kupovali v velikih trgovinah z mainstream oblačili,« podkrepi Jakopinova.

Po urah ne gre računati

Vseeno se na drugi strani najde še vedno veliko mimoidočih, ki ne razumejo, zakaj so cene ročno izdelanih izdelkov višje od tistih, ki so narejeni v velikih tovarnah. »Blago, niti, davek, stojnica… Po urah pa sploh ni za računati, ker pridemo lahko tudi na deset centov,« dodaja Jakopinova, ki jo zdaj bolj izkušeni ustvarjalci učijo, da če se ne bo cenila sama, je ne bo nihče. »Pogosto se ljudem posveti šele, ko jim razložiš, kako dolgo nekaj delaš, kakšne so cene materialov in podobno. Zato je dobro, da se ustavijo, četudi nič ne kupijo,« se strinja tudi Majstorovićeva.

Finančni izkupiček na sejmih pa je za ustvarjalce vedno drugačen. »Ni pravil, enkrat pride mimo nekdo in se zaljubi, kupi cel kup izdelkov, drugič pa prodam same drobnarije,« pove izkušena Mojca Rabič, ki ji je ta nepredvidljivost kar malo všeč. Prav tako na tržnicah vlada dobro vzdušje med ustvarjalci, saj so v podobnih položajih in se med seboj spodbujajo, delijo izkušnje, menjajo izdelke… Najbolj pa jih nazaj na ulice vleče potrditev, da niso njihovi všeč samo njim.